Gå til innhold
Arkivverket

[#56101] lindern off.åndsvageskole i ullevålsveien


Gjest Grete kjølgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete kjølgård

Er det noen som kan fortelle noe mere om denne skolen. Hvem kom dit og hvordan kom de dit og hvor lenge var de der. Min mors onkel var der i 1900 ifølge tellingen og det var elever fra hele landet. Men det hadde vært interessant å fått vite litt mere om hvordan dette fungerte. Min grand onkel levde til 1961 og ut fra tellingen har jeg funnet at hans far var i Christiania på tidspunktet som tellingen ble foretatt, de bodde til vanlig på Lesja som var en lang reise fra Christiania i 1900. Er det noen som kan hjelpe med litt mere informasjon hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

HeiLindern skole ble grunnlagt i 1882 og eksisterte som åndssvakeskole frem til ca. 1903. Da ble den nedlagt til fordel for den nyetablerte Røstad åndssvakeskole i Levanger. Kun elever fra Trøndelagsområdet ble med på flyttingen til Røstad, så det er ikke godt å si om din grandonkel ble flyttet til en annen åndssvakeskole - f.eks. Torshov i Oslo - eller evt sendt hjem. Noe arkivmateriale fra Lindern er nok bevart, slik som dette på Riksarkivet: [url="http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_serie.php?ft=1&qc=84e9f084271db592b540b8d5f57ac589&arkivid=143&serieid=180648#180648>Lenke ... men jeg er usikker på om det eksisterer elevjournaler eller lignende.Etter at åndssvakeskolen på Lindern ble nedlagt, flyttet Døveskolen inn i lokalene i stedet, der de ble værende frem til 1935.Du spør om hvem som kom til Lindern åndssvakeskole, hvordan de kom dit og hvor lenge de var der. Kanskje kan denne siden: http://www.kildenett.no/temaer/Spesialskoler ... være en grei introduksjon, selv om den er beregnet på elever i videregående skole. Du finner også relevant informasjon her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lurer på om ikke dette stedet har noe med skolen 'din' å gjøre:[url="http://no.wikipedia.org/wiki/Idioten>http://no.wikipedia.org/wiki/IdiotenEllers har det i nyere tid vært en slags spesialskole i samme område, blant brukerne kalt Geitmyra College. Dette var formodentlig en fortsettelse av tvangsskolen på Geitmyra.Ut fra det som er kommet fram av avsløringer om slike skoler, var det en forholdsvis romslig tolkning av begrep som 'aandssvag' og 'aandssløv' som lå til grunn for å plassere et barn på et slikt sted. Kfr. de to siste avsnittene i denne artikkelen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

God morgen Takk til dere begge for god hjelp og mere nyttig informasjon. Dette bekrefter mye av teorien min som er basert på små historier internt i familien og ellers at min grandonkel hadde et hørselsproblem og dermed også problemer med tale men på den tiden ble betraktet som 'idiot'. Ettertiden viste nemlig et menneske som klarte seg bra og vært svært snill og omsorgsfull i sine omgivelser. Men man kan jo undre seg litt over hvordan man kom fram til betegnelsen aandsvag og hvilken innflytelse foreldrene hadde . Etter det jeg vet var min onkel hjemme hos sine foreldre etter skolegangen. Og han overtok hjemmet etter sine foreldres død og at han hadde jobb som en gårdsgutt/altmuligmann på et større bruk i nærheten av hjemmet. Men ellers kunne jeg tenkt meg å få vite mere og setter pris på alle innlegg og opplysninger. Forøvrig kunne jeg tenkt meg å få vite om disse guttene ble konfirmert mens de gikk på denne skolen og i såfall hvilken kirke de sognet tl. Min Grandonkel ble ikke konfirmert på sin hjemplass så langt jeg har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Litt mer litteratur og linker... Håkon viser nok til Eva Simonsens doktorgrad som er publisert med tittelen Vitenskap og profesjonskamp : opplæring av døve og åndssvake i Norge 1881-1963 / Eva Simonsen. I serie: Perspektiv: 17 x 24 nr 2/2000. Trykt: Oslo : Unipub forl. ISBN: 82-7477-028-5, h.Oslo Byarkiv ga ut et spesialnummer i 2002 om ulike 'bortstuede' deler av befolkningen her [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/tobias/pdf_arkiv/tob2002-3.pdf>Lenke som gir mye interessant stoff om temaet.På denne hjemmesiden står det også litt om Lindern, men da om hvordan den ble overtatt som skole for døve fra 1903: LenkeVestre Aker kirke ligger i Ullevålsveien noe lenger opp, og var sannsynligvis den kirken de sognet til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Takk igjen for god hjelp og masse informative lenker. Men jeg fant han ikke som komfirmert i Vestre Aker ,dette bekrefter vel en teori om at såkalt 'mindre begavede barn' eller 'idioter' ikke ble konfirmert og dermed heller ikke kunne ¨gifte seg da de ikke var konfirmert. Men det er faktisk ganske rystende lesning noe av dette da man ser hvor lite verd mennesker kunne fordi de brukte lengre tid eller hadde en eller annen skavank. Men igjen tusen takk og jeg er glad for all god hjelp og råd. Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.