Gå til innhold
Arkivverket

[#56103] Født 02.07.1910 i Chicago,kan noen hjelpe?


Gjest Helmin Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Helmin Kvennodd

Hei! Prøver å hjelpe en kar som vet at hans far er født i Chicago,farens navn Hans John Teigen f.02.07.1910. Hans far het John Halvorsen Teigen og kom fra Porsgrunnsområdet,han jobbet som dykker her og i USA. Han ble visstnok borte,han jeg prøver å hjelpe tror bestefarens kone ble kalt Kitty.Hun flyttet tilbake til Norge etter at mannen kom bort ca.1924-25. Håper det er noen som kan hjelpe meg å hjelpe. Hans John hadde to søstre, vet ikke navn. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Helmin! Ikke helt enkel, denne her. Du får høre med den du hjelper om han vet omtrentlig fødselsår for sin bestefar og når han emigrerte. Det nærmeste jeg klarer å komme i Chicago er denne familien, men her er yrket for John ført som 'Foreman - Factory', så det passer vel dårlig med de opplysninger du gir. 1910-census viser også en hjemmeboende datter Mildrid f. ca. 1904 i Illinois. De kan jo også ha fått en datter etter 1920. Kona Christine f. i Norge og imm. 1891.Name: John Halvorsen Home in 1920: Chicago Ward 33, Cook (Chicago), Illinois Age: 41 years Estimated Birth Year: abt 1879 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Christine Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 77Household Members: Name Age John Halvorsen 41 Christine Halvorsen 41 John Halvorsen 9 Harold Halvorsen 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Arne. Takk for svar,dette er nok det vi vet.Han mente hans far hadde arbeidet ved Porsgrund mek.verksted før han reiste over. Han hadde ingen anelse om alder, bare et bilde tatt i Amerika.Etter dette å dømme var gutten,Hans Johan, eldst. Beklager at det ikke ga noen nye spor. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det ser ut som om den John Halvorsen jeg fant jobbet på et verksted i 1910-tellingen. Jeg finner heller ikke familien, bortsett fra sønnen Harold, i 1930, så det kunne stemme med at John døde før 1930 og at de andre reiste til Norge. Men er det rett at John H. Teigen jobbet ved Porsgund Mek. verksted før han reiste, så kan vi eliminere den John jeg har funnet. Han må ha emigrert som barn, - trolig sammen med sine foreldre. Er det tatt vare på dåpsattesten (birth certificate) for Hans. Står det noe på bildet om hvor det er tatt? Finnes det brev eller lignende?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sistnvente var i allefall sønn av Halvor Halvorsen f. 1840 og Marthe Marie Arnesdater f. 1841Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum i Solum, Ministerialbok nr. I 9 (1877-1887), Fødte og døpte 1881, side 37. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt å se at du også engasjerer deg i denne debatten, Jon. Ikke finner jeg ham som emigrert og heller ikke som immigrert, ei heller i Chicago som Teigen. Jeg avventer svar fra Helmin om dåpsattesten for Hans (om den finnes) for å se hvilket navn John brukte der. Tviler på at han brukte Teigen som etternavn.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hyggelig med samla krefter, Arne.Denne Johannes Halvorsen Teigen er født 25. jun 1884Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum i Solum, Ministerialbok nr. I 9 (1877-1887), Fødte og døpte 1884, side 66. LenkeHan finner vi nok igjen som 34 åring og gift i California i 1918.....hmmmmmmmm

bilete4151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Uffda - jeg må vel være ganske trøtt nå som jeg klarer å vise samme mann som deg fra disse registreringskortene. Beklager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Arne og Jon. Beklager det sene svaret, har vært avgårde.Har heller ikke fått tak i han jeg hjelper,men han skal ringe meg imorgen. Kommer tilbake hvis han skulle ha noe å komme med. Det ser jo lovende ut det dere har funnet. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat?1910 United States Federal CensusName: John Halvorsen Age in 1910: 25 Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Chicago Ward 35, Cook, Illinois Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1903Household Members: Name Age Olle Nygaard 31 Anna Nygaard 27 Jennie Nygaard 4 Harold Nygaard 2/12 Ragnvald Ring 22 John Halvorsen 25 Bennie Anderson 22- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå har vel jeg i utgangspunktet lett etter en gift John Halvorsen, men selvsagt kan Hans være født utenom ekteskap - om de da ikke giftet seg like før barnets fødsel. Tellingen ble foretatt i slutten av april. Ser at hans yrke er 'molder - brass', det tror jeg kan være en messingstøper(?) og kan vel kanskje knyttes til et tidligere jobb på et verksted, kanskje som jernstøper. Jeg er nå spent på om det kan finnes noen fødsels- eller dåpsattest for Hans, ellers så bør det jo bestilles et 'Birth Certificate' (om man da er helt sikker på at han ble født i Chicago). Dette bør jo da gi opplysninger om begge hans foreldre.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei igjen. Har fått navnene på søsknene til Hans John,de heter Clarence og Grace.Har desverre ingen fødselsattest på noen,men kanskje kan navnene hjelpe.Begge er født etter 1910. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt jobbet igjen, Jon! Så han brukte altså navnet HARRY Halvorsen, - men det spørs om det er døpenavnet. Trolig har han en tilknytning til Knardalstrand ved Porsgrund.:

bilete4184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

De lot altså Grace være igjen i Norge hos sine besteforeldre, trolig da de reiste over i 1922. Det du har funnet er vel bevis godt nok skulle jeg tro. Ser ikke for meg noen annen 'løsning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden fødselsdatoen for Hans er kjent så kan det vel kanskje være veien å gå å bestille et 'Birth certificate'. Selv om ikke farens fødselsdato skulle stå der, så er det vel tenkelig at han oppgav sitt rette fornavn, - som altså etter alle solemerker burde være Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.