Gå til innhold
Arkivverket

[#56104] Tøger Weggersløf


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Tøger Weggersløf var gift med Anna Mogensdatter Theiste, f. ca. 1682 i Fet. Han var visstnok kjøpmann i London. Jeg har kommet over en 'Tøger Weggersløf junior' som var fadder for sin niese Anne Røder døpt i Vestby 30.06.1715. Er det noen som har noen flere opplysninger om denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Tøger Lorentzen Wegersløf jeg kjenner til og som var forretningsmann i London (forruten overforstander for den danske kirke der, dansk konsul, charge d'affaires osv) ble gift med Kiesten Olufsdatter 'hjemme' i Christiania 08.01.1690. Hun var født 1663, døpt 9. september i Hellig Trefoldighets kirke og datter av Oluf Undersen og Maren Madsdatter (viet 07.11.1658 i Hellig Trefoldighets Kirke).Jeg kjenner kun sønnen Gunder Tøgersen Wegersløf som senere ble sogneprest til Vor Frelsers Kirke i Christiania. Tøger selv skal ha vært av dansk opprinnelse og døde i 1716 - dette siste har jeg kun Finne-Grønns ord for. Mye av dette finner du i NST XIII s.52 (Oluf Gundersen Gaardmand s.48-52 ved Finne-Grønn), de fleste av opplysningene i artikkelen har jeg kontrollert.Jeg kjenner også Mogens Theiste i Fet, han var jo fra Christiania og også gift der, men ikke nødvendigvis alle barna i Fet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et lite PS, det er en sønn Friderich Wegersløf (sjøoffiseren), han glemte jeg i farten, men en Tøger kjenner jeg som sagt ikke. Verken Gunder eller Friderich var i Norge i 1715, de ville neppe bli omtalt som Tøger Wegersløff junior uansett. (En liten trykkfeil snek seg inn på dåpsdatoen, 30.07.1715 er riktig selv om det ikke spiller noen rolle i denne sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk for svar og literaturhenvisning som jeg skal gå etter.Opplysningen om at Tøger Wegersløf skulle være gift med Anna Theiste har jeg fra artikkelen til Thomle ”Hvorledes er familienavnet Teiste kommet til den nulevende Slægt av dette navn?” (Personalhistorisk tidsskrift 1903), hvor han også skriver at ekteskapet var barnløst. Jeg kjenner ikke Thomles kilde, men forutsatt at han har rett, kan det jo høres ut som Anna Theiste var hans kone i 2. ekteskap. En av Annas søstre var Karen Theiste som var gift med sognepresten til Vestby, Paul Røder, og det kan jo forklare hans fadderskap til den døpte Anna Røder i 1715, og som virker som hun er oppkalt etter sin tante. Jeg har ikke funnet ut når Anna Theiste døde, men muligens var det før 1715 ellers hadde det kanskje vært mer naturlig at hun var fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om du ser i samme PHT 1903 s.268 rettes dette, Anne var gift med Christian Wegersløf. Tøger Wegersløf d.y. skal ha vært gift med Kirstine Olufsdatter Bang. 'Beviset' er ifølge teksten på et epitafium i den danske kirke i London. Jeg skal se om jeg ikke finner mer om dette, men slike raske antagelser finnes stadig vekk i PHT, NPT og for NSTs vedkommende i alle fall frem til rundt bind XXX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For de som ikke har tilgang til PHT 1903 kan jeg opplyse om at det henvises til hhv. E.F.Wolff 'Samlinger af den danske og norske Kirke i London' s.456 og s.114 for 1704 med tale om 'Chr. Weggersloffs begravelse' samt Wibergs Præstehistorie II, side 361.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Igjen takk for nyttige opplysninger som var gått meg hus forbi. Det betyr at min interesse nå primært dreies mot Christian Wegersløf ettersom det slektskapet med Theiste som jeg egentlig er opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.