Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Marie Næsset

[#56106] Marte Hansdatter fra Botne i Vestfold

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Ifølge bygdebok fra Botne skal Oluf (Ole) Kristoffersen født 1626 i Søndre Greåker, død 1706, vært gift med Marte Hansdatter , født ca. 1630 død i 1713 i Botne. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan finne foreldre til Marte? Mvh. Inger-Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen. Nå skal jeg se om jeg kan finne ut om noen av disse kan være den jeg søker etter. Mvh. Inger-Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror det er grunn til å være litt tilbakeholden med å stole på IGI-registreringer uten videre – for eksempel lurer jeg på hva som er kilden for Marthe Hansdatters fødsel i Botne i den første og i Hedrum i den tredje linken fra Ann-Mary over? Den eneste kirkeboka i Vestfold som går så langt tilbake er Andebu, Norges eldste kirkebok.Men hvis man først skulle bruke IGI til å lete etter spor kan denne kanskje være mer sannsynlig/troverdig/interessant, alt ettersom [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100311914049&lds=1&region=12>Lenke . Hogstvedt som nevnes her er kort vei (15 km) fra Botne rett inn i landet. Problemet er bare igjen at det ikke er oppgitt kilde for opplysningen, og kirkebok fra Lardal begynner i 1704… Så hva er kilden? På Hogstvedt bor det ingen ved navn Hans i manntallet fra 1663-66 så langt jeg kan se, men derimot en Hanssøn som er oppgitt til 51 år gammel Lenke . Marthe ville vært rundt 35 år, og 16 år i aldersforskjell er stort til å være mellom potensielle søsken?Denne IGI posten Lenke viser til at Marthe Hansdatter var født på gården Mellom Solberg, noe som kan henge sammen med at Ole Christoffersen som Marthe Hansdatter var gift med kanskje er den samme som denne Lenke på gården Solberg i manntallet fra 1663-66 for Tønsberg. Dermed er det et eksempel på hvilke feil som kan oppstå i IGI (eller VAR hun faktisk født på samme gård…?)Mulig at dette kan være Oles brødre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Marie Næsset

I bygdebok for Botne under Mellom Solberg står det at Marte skal være født ca. 1628 og død etter 1706. Det står ikke noe om hvor hun var født. Mvh. Inger-Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.