Gå til innhold
Arkivverket

[#56107] Anders Olsen (skredder ) f.1722 Onsager Hole


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Er det noen som kjenner foreldrene til Anders Olsen (skredder) f.1722Har søkt i kirkebøkene i Norderhov ,i Hole ,iModumSett etter i Hole bygdebøkerFinner han ikke,det er mulig jeg har oversett det for det blir så mange navn å forholde seg til MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du finner endel opplysninger i Holes bydebøker under Onsager. Jeg har notert at han kom fra Tangen, men vet ikke noe om foreldrene hans. Han var gift med Guri Nilsdatter Gjesvold (1731 - 1781), og en av døtrene, Anne, er min ane. Hadde vært fint hvis noen kjenner ophavet hans!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk AstridJeg har kommet fram til det samme som du.Da er vi muligens i slekt.Han var min oldefar Gulbrand Olsen Karlsrud tippoldefar, g.m. Andrea Elise Arnljotsdtr. Kolkind Da hans far Ole Gulbrandsen Berggaarden døde 35 år gammel Giftet hans mor (Karen Isaksdtr.) seg igjen og flyttet til Karlsrud Dessverre greier jeg ikke å finne hanMVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant denne i Norderhov, v.side: Anders døpt 25/10 1722, foreldre Ole Svendsen og Anne Andersdt. Heijren.Lenke Ser det står i bygdeboka (III, s.316) under Onsaker at Heiren på Tyristrand fram til ca. 1700 lå under Onsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

O.Rygh norske gårdsnavn: Tangen = Svene i Flesberg og i Røyken. Snaketangen = Tyristrand i Hole og Bergetangen = Sigdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du er skarp, Berit! Vet ikke om du har funnet rett foreldre, men de er interessante! De giftet seg 9. januar 1710 og forlovet seg 7. nov. 1709, jfr. lenke. LenkeFår håpe at noen med lokalkunnskap kan bistå oss videre,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei igjenDet kan være riktig med Ole Svendsen og Anne Andersdtr.I 1722 for Norderhov Kirke var en Ole Tangen fadder,men jeg så ikke til hvemTakk for hjelpen så langtVennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sett litt på barn av Ole Svendsen og Anne Andersdt. Ingen Ole var fadder til 4 barn. Ved dåpen til Svend Olsen dpt.5/11 1719, nederst høyre side, står det i det minste et gårdsnavn som jeg ikke klarer å lese - T.... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje like godt å ta med disse barna for sikkerhets skyld: Ane 25/3 1713(s.85)-- Kari 28/7 1715 (s.120)-- Eli 30/1 1718 (s.36) og Svend 1719. Anders i 1720 har dere fått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Vedrørende Heieren, nevn i innlegg 5:Det er 2 steder som heter Heieren på Ringerike. Heieren i Norderhov (gnr 73 der) ligger oppe ved elva Sokna omtrent der som dagens E-16 kommer ned til elva etter de beryktede Ramsrudhellingene. En person som er døpt i Norderhov bor sannsynligvis der, ikke på Tyristrand.For Heieren på Tyristrand er et annet sted, nåværende gnr 247 bruksnr 3 og 4.Den Anders Olsen som det er snakk om her, bodde på Onsaker som voksen og gift mann, etter at han i 1756 kjøpte 1/2 av gården. Han bodde på Tangen da han giftet seg, og jeg er litt usikker på hvilken Tangen det dreier seg om.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Til forrige innlegg:Det ser kanskje ut til at det stedet som oftest kalles Tangen i kirkebøkene for Hole på den tiden, er husmannsplassen Tangen under Rudsødegaarden, og det er jo i gangavstand til Gjesvold der kona hans bodde på den tiden de giftet seg. Så det er kanskje det mest sannsynlige stedet Tangen, men helt sikker er jeg ikke.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Ole E.Det er nok mest sansynelig at det er Tangen u/Rudsødegaarden Jeg får leite der. En Ole Tangen var fadder for Karen Ellingsdtr. Hennes far var Elling Braa? og Tora Ellingsdtr. Andre faddere var Anders Lundgaard ,Barbro Kittilsby ? og Karen Gosland ?Håper vi er litt nærmere MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei igjen OleJeg har funnet en Ole Andersen Rudsødegården g.m. AmbjørgDeres barn Guttorm hadde som faddere Haagen Jacobsen Tangens Marie Hans Gjesvolds Sybilla Rolf Iversen Løken og Halvor Hansen FekjærEn Peder Olsen Tangen var fadder til et barn av Nils Sørensen Tangen ca 1760Nærmer jeg meg opphavet til Anders Olsen Tangen?Vennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tror nok Ole er inne på noe.Til innlegg (18): Du kan derfor trolig overse denne Ole Tangen som var fadder ved Karen Ellingsdatters dåp 1.aug.1722 i Lunder annex. Hennes foreldre var Elling Baarnaas og Thore Ellingsdtr. Faddere: Anders Lundesgaard, Ole Tangen, Barbro Kittelsby og Karen Hofland.Lenke til Ministerielbok: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8520&idx_id=8520&uid=ny&idx_side=-87>LenkeLenke til Klokkerbok: LenkeDersom du bruker kartet som er tilgjengelig på hjemmesiden til Ringerike kommune, og søker på stedsnavnet Tangen, finner du 12 Tangen på Ringerike. Tangen i innlegg (18) var nok den som ligger mellom litt sørøst for Bårnås i Soknedalen. Det tar litt tid før kartsiden åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Svar på spørsmål i innlegg 14: Jeg kan dessverre ikke si ja eller nei på om du er kommet nærmere Anders Skredders opphav, fordi jeg ikke er sikker på hvor han kom fra. Han bodde nok på Tangen da han giftet seg, men det er slett ikke sikkert at han ble født der.Anders Olsen er et temmelig vanlig navn, så det kan sikkert finnes flere mulige kandidater i området omkring. Men å plukke ut den riktige kandidaten dersom en ikke finner ledetråder kan være vanskelig. Det eneste jeg kan anbefale i farten, er å registrere alle fadderne for alle Anders Olsen Skredders barn, for å se om det kan være noen ledetråder der. Men det er slett ikke sikkert det er til hjelp, kanskje var han en innflytter, og i så fall vil fadderne helst være konas slekt eller naboer.Dette var vel ikke til så mye hjelp, men kanskje dukker det opp et spor når du minst venter det. Slektsgransking kan jo være et tålmodighetsarbeide noen ganger.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Ole Her er fadderene til Kari Nils Gomnes datter Marte Anne Jørgensdtr.Gomnes Christoffer Dæli Ole Jensen Stadum og Jørgen Christoffersen OnsagerMaria :faddere Christoffer Dælis Marte Ole Gomnes (datter )Gunhild Nils Gomnes Hans Abrehamsen Gomnes og Ole Jensen StadumHelen.Har ikke registrert faddrene til Anne g.m. Ole Olsen Rudsødegården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er dåpen til Anne Andersdatter Onsager, 12.10.1755, nesten helt nederst på høyre side. LenkeAnders Olsen Skrædders barn Anne, med følgende faddere: Jonas Laarvigens kone Guri, Elsebeth Rolfsdatter Gomnes, Jacob Giesvald,Lars Erichsen Dæli, Henrich Gomnes (hvis jeg har tolket rett, og, så vidt jeg kan skjønne, mange slektninger av foreldrene).Ole Olsen Rudsødegård var gift 3 ganger. Anne, som døde i 1788, var hans første kone og de giftet seg 27. desember 1781. Jeg er etterkommer av deres datter Marie, født i 1785.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jarle Møen

Hei Helen, Søkte på Karen Isaksdtr Karlsrud på internett og fikk treff i denne diskusjonen. Andrea Elise og Gulbrand som du nevner i ett av innleggene dine om Anders Olsen Tangen var mine tippoldeforeldre. Har ikke hatt tid til slektshistorie på flere år, men snublet over den nye Hole bygdebok forleden. Opplysningen i bind 4 om at Karen Isaksdtr utvandret til Amerika var helt ny for meg. Jeg moret meg derfor et øyeblikk med et lite internettsøk. Vil gjerne ha kontakt med deg så send meg en epost om du ser dette. Du finner meg lett via Google. Vennlig hilsen Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.