Gå til innhold
Arkivverket

[#56111] Hieronimus Lange, Henrich Janson og Bergen i 1815


Gjest Knut Johannes Erstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johannes Erstad

I Bergen Historiske Forening sin skriftserie nr. 13 er det et 'Tillæg til Damsgaards historie'. Side 7 kan man lese at 'Consul Janson kjøbte i 1815 Hieronimus Langes Eiendom 12. Rode No. 67 for 1416 Rd.'. Hieronimus Lange (1766-1841)er min tipptipptippoldefar. Er det mulig å oppspore dokumentasjon på dette eiendomskjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hieronymus Lange står som eier av 12-76 i panteregisteret, men uten at det står når han fikk skjøte. Han har tinglyst en obligasjon til Christopher Ege med pant i huset 8. september 1801, og skjøtet til Janson er datert 14. november 1815. De tinglyste dokumentene står innført i pantebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Takk for svar.Står det 12-76 og ikke 12-67 i panteregisteret, eller er det din skriveleif?Er det mulig å se ut av dokumentene hvor det ble av Hieronimus Lange etter 1815? Han er ikke å finne i folketellingen for Bergen det året.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det greit at jeg blander meg inn. Det må vel være 12-67, for der blir en datter av Hieronimus Lange født i 1807 og en gravlagt i 1807. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Takk for din innblanding, Arnfrid, det er utelukkende hyggelig. En liten korreksjon: 13-1a = Strandgaten 28.Men beliggenheten av 12-67 er litt tvetydig. Iflg. 'Kart over Bergen ca. 1900' som ligger i Digitalarkivet under Bergen, så er (Store) Markevei 17 identisk med 13-1d, mens 12-67a og 12-67b er henholdsvis Taarnsmuget 7 og 9. På kartsidene til Urbane Landskap (http://noa.uib.no/kart/bergis/viewer.htm), så finner man 12-67 både som Store Markevei 17 og Taarnsmuget 7 og 9. Hieronimus Lange vokste forøvrig opp i 12-19 (Smørsalmenning 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

27 var tastefeil. Hm, jeg ser dette nå, og når jeg klikker meg inn på eiendommene med 67 i Taarnsmuget så kommer samme beboerliste opp som i 12-67 (Store Markevei 17). Skal jeg sende en mail til Arne Solli om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Ja, gjør gjerne det! Oppklarende kommentarer ville være kjempefint. Du kjenner ikke tilfeldigvis til gamle foto som viser disse adressene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Hei Knut. Du har funne ei nøtt, og helst må du sjekke i oppmålingsarkivet (kart, oppmålingsbrev, delingar) i Byarkivet for å finne ut av nøtta.BerGIS-kartet (http://noa.uib.no/kart/bergis/viewer.htm) kan likevel gje deg nokre tips. Dette kartet er basert på oppmålingssjef Ø. Grimnes rekonstruerte kart frå 1934.Grimnes har teikna ei gjennomgåande dobbelhake frå 12-67 (Markeveien 17) til 13-1d, og ei tilsvarande hake frå 12-69 (Markeveien 19) til 13-1c. Denne typen haken brukte Grimnes for å indikere at det var samme eigar/bruker i matrikkelen 1887.Videre har Grimnes teikna inn to grunnar på motsett side av Tårnsmuget med rodenr 12-67a (Tårnsmuget 7) og 12-67b (Tårnsmuget 9).Om du ser alle grunnane med nummer 13-1 og 12-67 saman så har du truleg kjerna i det gamle Jonsklosteret.Her må nok bruke både pantebøkene og oppmålingsarkivet for å få oppklart delingar og rettighetsforholda til dei ulike grunnane. Beklager at eg ikkje kunne hjelpe meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Knut,jeg har studert noen gamle fotos fra Markevein og Strandgaten, men det er vanskelig å si noe sikkert om 'dine' hus er med. Fotoene er fra Billedsamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.