Gå til innhold
Arkivverket

[#56116] Emigranter fra Manger (Radøy) og Bømlo til USA


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen USA eksperter der ute som kan hjelpe meg med opplysninger om min tippoldemor sin bror. Han het Andreas Mikal Sætre f. 25. des. 1885 i Manger prestegjeld på Radøy. Foreldrene hans var Nils Olai Iversen og kona Marta Larsdatter Sætre. Andreas Mikal giftet seg 1. gang med en dame som opprinnelig var fra Sveggesund ved Kristiansund. De ble visstnok skilt. Deretter ble han gift med Gjertrud (Gertrude) fra Bømlo. Andreas og kona Gjertrud var på Norgesbesøk i 1953. Og etter et brev som er sendt fra Andreas i 1954 viser at de bodde i Florida. Er det noen som vet når dette paret døde og hvem Gjertrud fra Bømlo er?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Andrew Micheal Satre City: Duluth County: St Louis State: Minnesota Birth Date: 25 Dec 1885 Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kenneth! Do you know how Andreas spelled his last name...the 'American' spelling of Sætre? Also about when did he immigrate into the USA?Well, I don't consider myself an expert...but these are the first questions I can think of! Mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Kan det være denne karen:1920 United States Federal CensusName: Andres Sather [Andrew Sather] Home in 1920: Duluth, St Louis, Minnesota Age: 37 years Estimated Birth Year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Ellen Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1908 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 109Household Members: Andres Sather 37 Ellen Sather 39 Karl G Sather 6 Edna H Sather 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Andrew Satre Arrival Date: 2 Oct 1953 Estimated Birth Year: abt 1886 Age: 67 Gender: Male Port of Departure: Bergen, Norway Ship Name: Stavangerfjord Search Ship Database: Search the Stavangerfjord in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Line: 3 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_8373 Birth Location: Norway Page Number: 235Han reiser med Gertrude Satre, 60 år gammel. Bosted er oppgitt til Indian, Rocks Beach, FloridaFørste kona, Ellen, er født i England. Hun er nok død før 1930 da Andrew er oppført som enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Florida Death Index, 1877-1998Name: Andrew M Satre Death Date: 5 Sep 1973 County of Death: Pinellas State of Death: Florida Age at Death: 87 Race: White Birth Date: 25 Dec 1885 Florida Death Index, 1877-1998 about Gertrude S SatreDeath Date: 13 Jul 1974 County of Death: Pinellas State of Death: Florida Age at Death: 81 Race: White Birth Date: 3 Sep 1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en Gjertrud (B-II)datter til 'Ivar Rasmusson Thorsheim, frå Hosanger, f. 1846, d. 1912. G. m. Anna Andersdtr. frå Hosanger, f. 1849, d. 1924. (...) i. Gjertrud, f. 1890, g. m. Gunnar Knutson Gilje, i Amerika.' Kan det tenkes at han döde og at hun gifta seg oppatt?Så fant jeg en annen Gjertrud som og drog til America (B IV) - her drog og flere av söskena hennes: 'Ivar Kristoffersson Aase, Jondal, f. 1851, d. 1926. G.m. Brita Hansdtr. Linge, Strandebarm, f. 1856, d. 1928. Born: (...) c. Gjertrud, f. 1883. 1 Amerika. d. Dagfinn, f. 1885. 1 Amerika. e. Ivar, f. 1886, reiste til Amerika, var med i første verdskrigen, døydde i Frankrike i 1919.(...) k. Einar, f. 1897. Døydde ved ei ulykke i Amerika i 1921.'Kan det være henne? Men ingen av disse to ser ut for å passe med alder til din Gjertrud. jeg finner ingen andre som drar til America i B-I, B-II eller B-IV. Nå har jeg ikke B-III, hun kan jo komme fra Söra Bömlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for kjempegod hjelp! Takket være der fant jeg nå Gjertud på Bømlo. Gjertrud Serine var født den 3. sept. 1892 og døpt den 23. okt. 1892 i Bremnes kirke på Bømlo av foreldre John Olsen og kona Martha Jakobsdatter Nese.I sitt første ekteskap skal Andreas Mikal Sætre ha hatt en sønn ved navn Ole Sætre (kalte seg for Satre). Ole var født ca. 1916 og døde ugift i USA på 1990-tallet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke rart jeg ikke fant henne, i bygdeboka står hun som Gjertine Serine og det er ikke nevnt at hun drog til Amerika:B-I, s. 612: '86 Jon Olson Habbastad, f. 1860, d. 1929. Kom bort på sjøen under hummarfisket. G. m. Mette Kristine Helene Jakobsdtr., ekkja etter Daniel J. nera Nese. Ho d. 1918. Born: a. Jakob Daniel, f. 1887, g. nera Nese. b. Ole Bertin, f. 1889, d. 1941, ug. c. Kristen Johan, f. 1891, d. 1902. d. Gjertine Serine, f. 1892. e. Jon Mattias, f. 1894, d. 1895. f. Ingeborg Gurine, f. 1898, d. 1922. Jon vart brukar då han gifte seg i 1887. Han var brukar til 1918. Jon hadde og bnr. 2 eit års tid. I 1889 vart bruket sin part av bnr. 8 utskilt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan dette være sønnen Ole?Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Ole Kristian Satre Birth Date: 4 Feb 1913 Death Date: 22 Apr 1995 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Evens State file number: 010318 Certificate Number: 010318 Certificate Year: 1995 Record Number: 2532597- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Public Records IndexName: Ole C Satre Birth Date: Feb 1913 Street address: 3245 Xenwood Ave S City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Zip Code: 55416 Phone Number: 952-929-1164 Record Number: 471708124Household Members: Name Est. Age Birth Year Elsie G Satre 88 1919 Michael R Satre 49 1959 Ole C Satre 94 1913- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Kenneth! Are you still looking for more information? Og kan du skriver på engelsk? I have an idea. Perhaps you might want to try and get an obituary for Andrew Satre? I think there might be one in the Pinellas county local newspaper called the St. Petersburg Times.Perhaps you could send an email to the local library in Seminole Florida...this library is in Pinellas county. Give them the name and date of death of Andrew Satre. Hopefully they will search for Andrew's obituary at no charge...tell them you live in Norway.The website for the library is www.seminolecountyfl.gov/library/ The email of the library services director (Jane Peterson) is jpeterson@seminolecountyfl.govBy the way, the town Andrew lived in, in 1953 is probably called Indian Rocks Beach (no commas in between)...Very pretty beaches there. This town is in Pinellas county, too.I hope this is of help! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mange takk for god hjelp. Når det gjelder Ole Satre f. 1913 d. 1995 er det riktig mann dere har funnet det har jeg fått bekreftet av familien her i Norge. Men jeg vet fremdeles ikke hva moren til Ole het. Etter familietradisjonen reiste mora til Ole tilbake til Norge. Her fikk hun en datter ca. 1915 med Vilhelm Henriksen f. 1897 som forøvrig var en pleiebror av Andreas. Da var hun alt gift med Andreas. Deretter reiste hun til Kristiansundtraktene, mens datteren ble satt bort. Fra Kristiansund reiste hun tilbake til USA hvor hun ble skilt med Andreas og giftet seg med Anton Ellingsen som var en fetter av Andreas fra Bergen. Med Anton Ellingsen fikk hun datteren Audrey f. ca. 1925 i Duluth. Audrey ble gift og bodde i byen McGregor hvor hun døde på slutten av 1990-tallet. Kanskje noen av dere kan klare å finne dem i tellingen i 1930?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Kennett. Eg har ein del av slekta mi frå Sætre på Manger. Eg har ikkje denne Andreas Mikal på mi liste men kan eg sende ein epost til deg om det eg har for å sjekke ut? Mi epost adresse er jaksae@online.noHelsing Jan Sæthre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er dette riktige Audrey?1930 United States Federal CensusName: Adrey Ellingson Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 3 Estimated Birth Year: abt 1927 Relation to Head of House: Daughter Father's Name: Anton Mother's Name: EllenHousehold Members: Name Age Anton Ellingson 40 Ellen Ellingson 41 Arnold Ellingson 11 Adrey Ellingson 3-Ellen immigrerte til USA i 1910. Som alder ved første giftemål står det 44 år, men alderen ved tellingen er oppgitt til 41 år. Anton var 33 år ved første giftemål. Kan være feilskriving på ellen.Anton immigrerte også til USA i 1910- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Audreys foreldre?Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Anton Ellingson Death Date: 6 Jan 1945 Death County: Hennepin State file number: 017852 Certificate Number: 017852 Certificate Year: 1945 Record Number: 968443Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Ellen Marie Ellingsen Birth Date: 3 Mar 1888 Death Date: 16 Feb 1979 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Boc State file number: 004463 Certificate Number: 004463 Certificate Year: 1979 Record Number: 1972419- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nok en gang må jeg takke for strålende hjelp. Det har tatt meg litt tid å svare denne gangen, men jeg har prøvd å spore opp flere opplysninger.Når det gjelder Anton Ellingsen er han identisk med Anton Elias Ellingsen f. 26. sept. 1889 i Bergen som sønn til Ole Kristoffer Ellingsen og kona Oline Andrine Iversdatter Sætre. Da Oline Andrine Ellingsen dør i Bergen den 12. april 1942 er det nevnt at hennes sønn Anton Ellingsen var bosatt i USA (men ingen adresse er nevnt)Når det gjelder Ellen Marie f. 1888 d. 1979 har jeg klart å finne henne. Min oldemor sa at hun skulle være fra Averøya og der fant jeg henne: Elen Marie ble født 3. mars 1888 og døpt 15. april i Kvernes kirke (Bremsnes sogn) av foreldre husmann Ole Kristian Evensen og kona Magdalena Jakobsdatter Slottet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.