Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Erling Kristiansen

[#56127] Buvik - 666 eller 612 nummer? Hva er riktig?

Recommended Posts

Gjest Erling Kristiansen

Hei!Holder på å ser på Buvika kirkebøker her og det er en ting jeg lurer på her.Klokkeboka er referert som: Buvik i Byneset, Klokkerbok nr. 666C01 (1816-1847)Ministerialboka er referert som: Buvik i Byneset, Ministerialbok nr. 612A07 /2 (1829-1845)iflg. Arkivverket så er 666 nummeret til Buvika og 612 er nummeret til Byneset og det jeg vet at Buvik er/var under Byneset prestegjeld så jeg vil bare forvisse meg om at det er skrevet inn korrekt hos dere siden at bøkene omhandler samme tidsepoke.mvh Erling Kristiansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Prestene på Byneset har tidvis ført separate bøker for hvert av sognene. De separate bøkene for Buvik har derfor blitt skilt ut i en egen serie og fått nummer i 666-serien.I en del perioder har prestene derimot ført felles bøker for hele prestegjeldet, og disse har fått nummer i 612-serien, siden 612 er nummeret til hovedsognet/prestegjeldet.Ministerialboka 612A07 er en av disse fellesbøkene. Når den likevel framstår som ei Buvik-bok blant de scannede kirkebøkene, er det fordi det er sognedelte lister i boka, slik at det har vært mulig å indeksere Buvik-delen for seg. Men den fysiske boka hører altså hjemme i 612-serien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Kristiansen

Takk for oppklaringenErling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive