Gå til innhold
Arkivverket

[#56128] purkebækken i vardal


Gjest frank svenungsen
 Del

Recommended Posts

Gjest frank svenungsen

Jeg er på jakt etter opplysninger rundt Tore (Thor)Andersen som som er født 1857 ?. Enten i Fåberg eller Vardal Han var gift med Karoline Børresen født 1857 fra Eidskogen Jeg vet de fikk disse barna: Karl Hilmar f. 4/1-1888 døpt 17/6-89 komfim.4/10-1903(min oldefar)flyttet til kristiania. Birger f. 1888 ? Karsten f. 1899 Purkebækken som han står oppført på er det et gårdsnavn eller et sted i Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Grethe Flood

Sønnen Karsten Thorleif ble i allefall døpt i Vestre Aker 26.12.1898 (nr. 158) LenkeDa bodde familien på Lysaker. Her står det at Thore Andersen er født i 1855 og Karoline er født 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank svenungsen

i følge fødselsreg.i skannet kirkebok for bydel kampen i kristiania 1918 der min farmor ble født står Karl Hilmar Andersen oppført som født i Kristiania 1889.Karoline Andersen f.1857(f.Børresen)står i følge 1900 tellingen oppført fødested Eidskogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Frank! Man kan nesten lure på om fødestedene deres på tellingen er byttet om,for i Vardal finnes en Karoline Børresen på telling 1865, og i Eidskogen er en Tore Andersen født i 1855.Men jeg har ikke funnet Karoline i Eidskogen,ei heller Tore Andersen i Vardal,sånn som 1900 tellingen viser.Og jeg lurer fortsatt på hvor det sto Purkebekken? Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary, siden du er inne i samme tema. Det med at Karoline kan være født og døpt i Vardal, ser at også jeg har lurt på, siden fødselsåret 1857 passet bra. Se mitt innlegg nr. 4, med lenke til dåpen i Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Havegaden (adresse i 1900) er på Kampen. Ved å bla i kirkebøkene her kan man kanskje finne barna døpt/konfirmert, og eventuelt vielsen for Thore og Karoline.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Grethe! Jeg så det du skrev, og jeg så også på tellingen i 1900.Der er Berthe Børesen,født 1827 i Vardal.Kan være at hun bruker Børesen hun også?.!I 1865 er ingen Berthe Børresen i Vardal,derimot heter Karoline's far Børre.Karoline bruker navnet Børresen .Moren heter Berthe Maria,etternavnet står ikke. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60527&gardpostnr=553#nedre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary!Nå satt jeg akkurat å skrev et innlegg om det samme som du hadde oppdaget. Berte Børresen i f.t. 1900 fra Vardal, som bodde sammen med Tore og Karoline. Berte skal være født i 1827.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Vi har rett,det var rett mann,den Tor Andersen som vi fant!Se på konfirmasjon til Karl Hilmar.Der står det Tor Andersen Skotterud! Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Konfirmerte 1903, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=640&idx_id=640&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Ser at datoene oppgitt ved konfirmasjon (for fødsel og dåp )ang. Karl Hilmar ikke stemmer med det Frank har skrevet i første innlegg.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra jobba jenter !Men denne Purkebækken. – Var det i forbindelse med ekteskapsinngåelsen (i Kampen?, i Fåberg? eller i Vardal?) dette var nevnt(mon tro).M.v.h. en som ikke har tid til å bla i kirkebøker, men som i det minste fant ut at det var på Kampen man skulle lete.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.