Gå til innhold
Arkivverket

[#56128] purkebækken i vardal


Gjest frank svenungsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Lurer på hvilken menighet i Kristiania Karl Hilmar ble døpt i. Og den eldre broren Birger. En løsning hadde vært å sjekke adressebøkene for Kristiania i den aktuelle perioden, for å se hvor familien bodde. Men det kan jo være flere Tor/Tore Andersen å velge mellom...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest ann- mary engum

Dette var sannelig ikke enkelt!Ved 1900 tellingen står Tore som Kolonial Lagerarb. En gross.Sto folk oppført med yrke i adressebøkene kan det vel være mulig å finne det ut.LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med all respekt for de fleste stedsnavn, men PURKEBEKKEN lyder i denne sammenheng noe kryptisk. Som husmann på 1800-tallet var man ofte prisgitt eier-bondens innfall i å gi husmannsplassene sære navn. Tores far var jo selveier og IKKE husmann i 1865. Men her er det mye rart: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=25758&sok=h%F8rt+p%E5&nr=1&antinnlegg=222#anker>LenkeJeg tror Purkebækken faktisk kan ligge hvor som helst. Iflg. konfirmasjonslisten for 1870 i Eidsskog holder Tore Andersen til ved MOBÆK (nr.77 Lenke ) og at han ved fødsel/dåp i 1854 (22/02 og 02/04) i alle fall i knyttes til noen Purkebækken. (Kan det tenkes at den folkelige benevnelsen av MOBÆK var PURKEBÆK ?)Slik det ser ut nå er det kanskje mest nærliggende å tro at Purkebækken ligger nær SKOTTERUD/Mobæk i Eidsskog, dersom det er knyttet til Tore Andersen. Men vi vet fortsatt lite om tida fra hans konfirmasjon og til han får barn. – Og det vil være en raritet om han har kommet til Kristiania via Vardal/Fåberg. (Men kanskje PURKEBÆKKEN var knyttet til Karoline? – eller hva… Frank?)Purkebek ved Tyrifjorden Lenke finnes i 1865-tellinga. Purkebækken i Fåberg finnes i 1875-tellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Dette med Purkebækken må Frank ha sett i forbindelse med vielsen eller dåpen på et av barna.Håper han kommer med opplysninger snart!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Endelig treff! Karl Hilmar ble døpt i Johannes menighet! Her er dåpen i kirkebok for Johannes 1882-1896, side 143, nr. 139 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060929040150.jpg>Lenke Her står det at foreldrene ble ekteviet i 1888.Og her er vielsen i Johannes menighet – kirkebok for Johannes 1883-1907, ekteviede 1888, s. 74, nr. 84 (nederst): Lenke Her står det at Tore er født i Eidskog, mens Karoline er født i Vardal. Faren til Tore er Anders Toresen Skotterud og faren til Karoline er husmann Børre Larsen Haugseie. Og da må jo dette være den familien som du, Ann-Mary, og jeg har funnet i Vardal i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank svenungsen

Dette var pinlig flaut. Jeg skulle nok holdt meg hjemme i går. Jeg beklager så mye av deres hodebry når det gjelder stedet 'purkebækken' Stedet Purkebækken er en plass i Fåberg som foreldrene til kona til Karl Hilmar Andersen kom i fra. En glipp i reg. som ikke ble dobbelt sjekket. BEKLAGER NOK EN GANG. Når det gjelder Karl Hilmar sin fødested, så står det i( Når dattra ble født) skannet kirkebok fødtselsreg. på kampen i 1918 fødested Kristiania og at han giftet seg i 1908 stå det også.Faren derimot er i følge 1900 tellingen for Kristiania oppført slik: Tore Anders yrke: kolonial lagerarb. født i 1857 i Verdal. Adressen Havegaden 39 er 100% riktig for Karl Hilmar og Anna Josefine Bergstrøm flyttet inn i samme blokk bare nr. 41 senere.Tore eller thor(e) var gift med Karoline Børresen f. 1857 på Eidskog i følge 1900 tellingen i Kristiania. Går man til 1865 tellingen for Vardal så finner man Karoline Børresd i gjen med fødested Vardal. Spørsmålet er om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Heisann! For noen gode nyheter du kom med,Grethe!Og,Frank,ikke syns det er flaut,vi hadde godt av å spekulere,det var spennende å se om vi greidde å finne det ut!Og Grethe fikk napp,tilslutt.Herved er du tilgitt,Frank! Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Frank! Du mente vel Vardal,ikke Verdal,ang Tore's fødested i tellingen?Angående fødestedet på tellingen så er det nok stokket om fødestedene til Tore og Karoline!Karoline er født i Vardal,og Tore på Eidsskogen!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Av vielsen i Johannes framgår det Karoline er født i Vardal og Tore i Eidsskog. Når det attpåtil står Skotterud på brudgommen, heller jeg mer og mer til det Ann-Mary sier i innlegg 9 om at fødestedene er byttet om i 1900-tellingen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Vielsen i Johannes sier at Karolines far er Børre Larsen Haugseie og at hun ble konfirmert i Vardal i 1872. For ordens skyld, her er konfirmasjonen i Vardal kirkebok 1867-1878, s. 190, nr. 38 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070116640721.jpg>Lenke Karolines foreldre ble gift i Vardal 5.12.1856 (se par nr. 21) Lenke Børre Larsen Haugseie var 25 år og sønn av Lars Nilsen, mens Berthe Marie Hansdatter var fra Land (?), og hun var 25 år og datter av Hans Johannesen. Det gir ca. fødselsår 1831 på dem begge. I 1865 er fødselsårene på Børre og Berthe Marie hhv. 1835 og 1834, så her er det noen års forskjell.Family Search:Lenke I 1865 finner jeg Lars Nilsen og Berthe Johannesdatter på gården Engeset i Vardal. Lurer derfor på om Lars Larsen kan være en bror av Børre Larsen, se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ennå ikke klart å finne dåpen til Børre Larsen i 1831 i de skannede kirkebøkene. Kanskje jeg overser et eller annet. Lars Nilsen og Berte Johannesdatter ble gift i Vardal i 1816 (se til høyre, nr. 22) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603710674.jpg>LenkeDet eldste barnet til Lars og Berte var Johannes, døpt 3.8.1817 (nr. 36) Lenke. Da var bostedet Haugseie. Det yngste av barna var Lars, døpt 2.7.1837 (nr. 56)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Bodde selv i bygda Vardal fra 1974 til 1987,så nå fikk jeg lyst til å lete jeg også. Her er Børre Larsen:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal, Ministerialbok nr. 5 (1831-1853), Fødte og døpte 1834, side 15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8948&idx_id=8948&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary!Da ser det ut som det er to forskjellige Børre Larsen du og jeg har funnet. Jeg har tatt utgangspunkt i alderen ved giftermålet i 1856 som var 25 år på Børre og at faren het Lars Nilsen. Fant et ektepar Lars Nilsen og Berthe Johannesdatter som giftet seg i Vardal i 1816, og de bodde på Haugseie / var plassfolk under Haug. Haugseie var også plassen som var oppgitt som fødested for Børre Larsen ved giftermålet. I 1865 fant jeg Lars og Berthe i huslyden til Lars Larsen. Denne Lars skal ha vært en yngre bror av Børre, f. 1831.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei!Er nok to forskjellige ,ja.Foreldrene til min Børre Larsen het Lars Nilsen og Berthe Nilsdatter.Min Børre var født 20 sept 1834.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Dere har nok riktig par,det ser man på dåpen til Karoline:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal, Ministerialbok nr. 6 (1854-1866), Fødte og døpte 1858, side 37. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8949&idx_id=8949&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke: LenkeTelling 1865:(Moren til Karoline heter Berthe Maria,etternavnet mangler )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Karoline ble døpt i 1857. Se innlegg 4. Det er den samme dåpsinnførselen som du har, Ann-Mary, men egentlig veldig greit å gjenta, siden det er så mange innlegg.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fant endelig dåpen til Børre Larsen, født 1831. Presten lurte meg, litt. Det var fødte mannkjønn på begge sider av kirkeboka. Se til høyre, nr. 47 LenkeHan er sønn av Lars Nilsen og Berthe Johannesdatter, husmannsfolk under Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.