Gå til innhold
Arkivverket

[#56133] Gatenavn i Stavanger - kva kirkesokn høyrer dei ulike gatene til?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Fra reformasjonen og fram til ca 1865 var det bare en kirke i Stavanger: Domkirken.Ca 1865 (etter hukommelsen) fikk vi Petrikirken i østre bydel. Ca 1900 fikk vi Johanneskirken som tok en del av Petrikirkens sokn.Hetlandkirken var herredskirke for Hetland herred (landdistriktet omkring Stavanger), selv om den etterhvert ble liggende i Stavanger da byen utvidet seg.Etterhvert har bydelene fått egne kirker (statskirken).Det er også frimenigheter fra andre halvdel av 1800-tallet.Grensene mellom statskirkens sokn har ikke vært helt faste, men har endret seg noe over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for opplysningar!Eg har leita etter born for 3 pat gifte i St. Petri omkring år 1900, men så langt har eg ikkje funne nokon born for dei i KB for St. Petri....MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Selv om de da de giftet seg bodde i Petri sokn, kan huset deres ha blitt en del av Johannes sokn senere. Så jeg ville ha lett der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.