Gå til innhold
Arkivverket

[#56134] Jens Jensen d. 1828 Meløy


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Jeg er på jakt etter opplysninger om forfedre til Jens Jensen (f. ca 1777, d. 1828).Har følgende opplysninger om Jens Jensen:841.A07 Kirkebok Rødøy/Meløy 1824-1843 Folio 401Gift 10. juli 1825 Enkemand Jens Jensen gaardmand og Pige Karen Johnsdatter Mesøen. Brudgomens opholdssted Spilleren. Han 49 år og hun 28 år. Forlovere Nathanael Angell og Anders Jonsen Stavnæs? 841.A03 Kirkebok Rødøy/Meløy 1777-1819 Side 318Gift september 1811. Ægtevied ??? Jens Jensen Spilleren med pigen Marith Tronsd. ibid. Cautionist: Lars Erichsen ibid og Jacob Nilsen ibid. 841.C01 Klokkerbok Rødøy/Meløy Side 286Begravet 1. Januar 1829 Død 15. november 1828 Jens Jensen Spilleren, gaardmd. 54 årI følge Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845 er det skifter etter hans kone Marith Tronsdatter i 1824 og han selv i 1829. Men de gir ingen opplysninger om hans opphav.Er takknemmelig for alle opplysninger som kan hjelpe meg til å finne ut mer om hvem var hans foreldre.Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har kanskje sett at der er to eventuelle Jens Jensen f. 1777 i Nordland Vital Records FS? Han kan jo komme fra et helt annet fylke og.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29342022&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenkeKanskje og en idé å sjekke dåpen til barna og se om fadderne der kan gi en pekepinn?Barn med Karen:Martinus Andreas 1825: LenkeJohn Albric 1826: LenkeAnne Marie 1829: LenkeJens 1829:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei(Teori som kanskje kan bevises)Dette kan være den aktuelle. LenkeHans far Jens Larsen var gift 1762 med Margrethe Johnsdtr På det tidspunktet oppgir hun at hun er fra Hestmona i Lurøy. Men ser en i Benkestokk boken s. 235 midt på siden (Jens Larsen i uthevet skrift)Hun oppgis der å være datter av John Hansen Berg og Anna Andersdtr på Spildra Nedre. Det er vel da ikke usansynlig at sønnen Jens Jensen ender opp der etter at moren dør 1790.Han s far får en sønn med navn Jens i 2. ekteskap også, bare en av de er nevnt på skiftet, den yngste. Men det er jo ikke første gang barn ikke nevnes i et skifte.Både Marit Trodsdtr og denne Jens er ar Benkestokk og slekten Schrøder fra Aldfra i Lirøy.Dette er vel en teori om hvem Jens er som vel vanskelig kan bevises siden det ikke oppgis hvem som er hans far når han ble gift, men kan kanskje forklare hvordan det tilsynelatende er bare Marits slektninger som er faddere.Det blir ned dette oppsettet dobbelt firmenninger.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,takk til Kjellaug og Steinar for opplysningene. Skal sjekke Jens Larsen nærmere for å se om det kan være den rette.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Din Jens Jensen er knappast son til Jens Larsen på Storselsøya. Jens er ikkje nemnt i skiftet etter faren i 1794, og kan vera død alt då.Det finst berre ein Jens Jensen i innrulleringsmanntala for Meløy og Rødøy i 1809. Det er han som er dreng hos Hans Angell på Øvre-Valle i Meløy. Han er 29 år og ugift. Han er oppgitt å vera født i Breivika. Det er Breivik både i Rødøy og Meløy, men dette er truleg Meløy. Eg har ikkje sjekka kyrkjeboka når det gjeld desse opplysningane. Det beste du kan gjera, er å sjekke innrulleringsmanntala for Meløy for 1811 og for 1820-talet. Då veit du kor han bur og du vil finna opplysning om kor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida kan vi jo være enig om at alt untatt opplysningene om et eventuelt ekteskap mellom den Jens (Jens Larsens sønn)som jeg skrev om og Marit Trondsdtr, er sant.hadde jeg brukt litt lengre tid på Rødøysøket på nettet så hadde jeg funnet han der. han døde 4 år gammel i 1785 LenkeAv Jenser i Rødøy/Meløy i 1801 er det jo lite å hente., det er jo bare 3 stykker og ingen virker aktuelle.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Vet ikke om dette kan være til hjelp, men prøver likevel. I ft 1801 er det en Jens Jensen 28 år som er tjenestedreng på Stavnæs.(Anders Jonsen Stavnæs er jo forlover for ham i 1825). Da blir Jens f. ca 1774, dette kan jo stemme med alderen som er oppgitt når han dør 54 år i 1828. Finner i FS en Jans Jensen født i Gildeskål i 1774 far Jens Jonsen og mor Ingebor Jansdatter. Jens Jensen giftet seg nok til Spilleren for i FT 1801 bor der en Marith Tronsdatter på Spilleren nedre.mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,takk til Olav, Steinar og Nina for at dere tar dere tid til å gi meg innspill. Må se om jeg ikke snart kan på lagt inn et besøk på statsarkivet igjen slik at jeg kan få sjekket mannskapsrullene.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du har mulighet til å se mikrofilm Arnt, så er mannskapsrullene for Meløy 1809-1835 å finne på mikrofilm NT-196.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I innrulleringsmanntallet for 1824 er Jens Jensen på Øver Spilleren 45 år, med fødested BrevigI 1823 er han 43 år.I 1822 er han også 43 år.I 1821 er han 42 år.I 1818 er han 39 år.I 1817 er han 38 år.I 1814 er han 35 år.I 1813 er han 34 år.I 1811 er han 32 år.Fødested er det samme i alle tilfeller.Abraham Jensen som vi også finner på Øver Spilleren i de samme innrulleringsmanntallene har også fødested Brevig, han er noen år (ca 6 år) eldre enn Jens og er muligens en eldre bror.Abraham er på Øver Spilleren også i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Jens og Abraham er nok ikke brødre, ser at det er et skifte etter Jens Christophersen i Brevig i 1779 som har en sønn Abraham 5 år men ingen Jens.I kirkeboken for Rødøy/Meløy 841.A03 side 182:Dom xviii p. Trin 1779Døbt Jens Nielsens Barn af Brævig nafn: JensTest: Jacob Nielsen Engevig, Christopher Jacobs. Saura, Abrah Joensen Bierangen, Ilse Christophersd. Engevig, Gaula Olsd. Bierang, Marta Adriansd.? ibd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 15: Eg ser det står 'Jens Nielsens Barn af Brævig' slik du skriv. Men det er truleg feil. Jens Nilsen overtok bygsla på Borvik i Meløy i 1778 (Meløyboka bd. 2 s. 477) og presten har truleg forveksla Breivik og Borvik. Jens har ei dotter, Karen, født i 1784, og då er det relativt tydeleg i kyrkjeboka at familien bur i Borvik. Jens Nilsen var født der rundt 1754 og var son til Nils Olsen Borvik (sjå innrulleringsmanntalet 1769), men det er ingen Nils registrert i Borvik i innrulleringsmanntalet 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei kan gi et tips her. Min farmosr slekt har utgangspunkt i en (Fra Engesvikslekten s. 215-216) Nils Olsen g. m. Ingeborg Thomasdtr ca 1703 - 1761, begravet 11/5-1761 de hadde sønnene skifte 31/5-1747 Ingeborg ble senere gift med Gunder Gregusen, Ytre Skålsvik. (Gunders bror Einar Gundersen er en annen av min fars Aner).1. Joen Nilsen, (ingen opplysninger om han)2. Jakob Nilsen (det er han som er fadder fra Engvik) g. m. Else Christophersdtr.3. Ole Nilsen (bosatt i Velfjord eller Korsvik, og senere i Evik (hans morfar var derfra).4. Johannes Nilsen d. 1/6-1810 75 år gammel, bosatt Kortvik g. m. Margrethe Christophersdtr død i Breivik i Meløy. Søster til Else.5. Peder Nilsen døpt 1/1-1743 Korsvik6. Thomas Nilsen døpt 28/3-1745 Korsvik død 1758 bgr. 29/10-1758kan legge til at Jens Christophersen/Christensen, Breivik er en annen av mine aner gjennom datteren Hilken Jensdtr, halvsøster til Abraham J.Siden det ikke framkommer i Engesvikslekten eller på skiftet til faren, hvor Jens Nilsen er det vel vanskelig å bevise at det er den aktuelle.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 18: Steinar, du nevner at Ole Nilsen bodde både i Velfjorden og i Evika. Er dette den Ole Nilsen som var gift med Siriana Olsdatter, og som døde i Mælen i Rødøy 22. mai 1832? Kan du i så fall fortelle meg hva du vet om hans foreldre og besteforeldre?Det eneste jeg vet om Ole Nilsen er at hans far het Niels Olsen, at Ole ser ut til å ha vært født ca. 1743, at han kom til Rødøy fra gården Opsjøen i Velfjord, at han var i Evika i både 1801 og 1809, og at han bodde i Kisten, en nabogård til Evika, før han flyttet dit.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Til (17): Men Jens Nielsen, Borvik har jo en sønn Anders til dåpen i 1779, jf også skiftet etter Jens i 1784. Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidesverre skriver hun ingenting om konen, bre at det kanskje er han som bodde der og før det på Grønnøy. De fikk første barn på Kisten i Rødøy og foretok boligbytte med en Christian Olsen Engvik i Rødøy.skal komme tilbake til et par skifter som berører denne familien. Trolig tar hun feil angående Ole Nilsen, og at han døde tidligSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant et skifte 1770 i Engvik som skaper litt hodebry, som omtaler Jakob Nilsen Engesvik. Jakob Nilsens mor Ingeborg Thomasdtr ble viet 3/12-1747 med Gunder Gregusen som var Same. Her nevnes bare 3 av Nils Olsens sønner. Er det noen som har noe å tilføye, en stor del av Krøgerslekten i Meløy er jo etter Jakob Nilsen.Her er skiftet med noe få tillegskommentarer1. NN Nilsdtr g. m. Anders NN (foreldretilleg for å lette oppsettet)1.1. Gunnelle Andersdtr (lapp) død 1770 på Engevik, ugift. skifte med barn av tanter og onkler på morsiden. (468-494 i Meløyskiftene)2. Anders Nilsen d. før 17702.1. Ole Andersen, Vassbakken2.2. Mons Andersen død før 1770 ukjent hvor2.2.1. John Monsen2.2.2. John Monsen (nr2)2.2.3. Marit Monsdtr2.3. John Andersen d. før 17702.3.1. John Johnsen bosatt i Beiarn i Salten2.4. Guren Andersdtr gift i Beiarn i Salten2.5. Inger Andersdtr 18 år i 1770 tjente i Bodø hos Cammerråd Hyssing3. Nils Olsen Halvmorbror død før 17703.1. Jakob Nilsen bosatt i Engesvik3.2. John Nilsen bosatt i Væran3.3. Johan Nilsen bosatt i Korsvik4. Anne Hansdtr bosatt i Venvik, Halvmoster5. Botel Hansdtr bosatt i Altern i Gildeskål, halvmoster. Når det gjelder henne så befant hun seg i Meløy i 1763, ved skifte etter mannen Ole Andersen d. 1761, skifte 13/5-1763. Botel skifte 16/5-1779 i Laksådal, Gildeskål.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar funnet skiftet etter Jens Nilsen Borvik, i 1784 g. m. Lisbeth Olsdtr og de hadde barna Anders 5 år. Ingeborg 13 år og Karen 1/2 år. Det var ingen Jens der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Leif (17): Eg får berre seia takk for at du er så observant. Eg er heilt samd med deg og gjer sjølvkritikk; eg var ikkje nøye nok i leitinga og lesinga mi. Dermed er i alle høve skiljet mellom familiane i Breivika og Borrvika klargjorde. Likevel er det interessant at far til Jens Jensen, Jens Nilsen i Breivika, giftar seg tidleg i januar 1779 med (enka) Elisabeth Olsdtr. Så når Jens Jensen vert født, finst det to familiar i fjerdingen med foreldre Jens Nilsen og Elisabeth Olsdtr. Det er ikkje verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.