Gå til innhold
Arkivverket

[#56141] Lesehjelp fra Lysningsprotokollen i Garnisonskirken 1825/26


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Er det noen flinke tydere der ute som kan hjelpe meg med å tyde det som står neders på side 20 og øverst på side 21 i lysningsprotokollen for 1825. Anders Jensen og Randi Johnsdatter gifter seg den 26.3.1826. Jeg er primært interessert i hvor han kommer fra - om det framkommer hva foreldrene heter osv.Det holder i massevis med konkrete opplysninger - jeg er ikke ute etter full oversettelse - det står veldig mye der. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Kathe!Greide ihvertfall å tyde at han var fra gården Røken ,Gran på Hadeland.Må være sønn av Jens Joensen og Anne Hansdatter,tror jeg.telling 1801:LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til lysningen Lenke Det står kort: Enkemann Anders var 34 1/2 år og født under Røken gård i Gran prestegjeld Hadeland. Døpt og konf. i prestegjeldet. Hans 1. hustru Karen Marie Erichsdt. døde 5/6 1823. Bruden født og døpt i Valdres, 34 år. Konf. Aker krk. 24/4 1803. Kommuniserte første gang i Vår Frelsers krk.(Domkrk.) 4/4 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to!! Jens Joensen og Anne Hansdatter har to sønner som har navn jeg er ute etter, nemlig Anders og John (el.Joen som det står her). Men jeg savner en Engebret, som er han jeg egentlig leter mest etter.I tema 47166 ser jeg at ved vielsen til Engebret og Marie Evensdatter er det to vidner, nemlig Anders Jensen og John Jensen.Ved å gå til Digitalpensjonatet og søke på døpte i Garnisonskirken dukker også navnene Anders Jensen og Ingebrigt opp sammen. Det er også en Anne Marie Jensdatter som er fadder sammen med skomager Jensen i 1823 - og det er en Anne i 1801-tell. for Gran. Men altså ingen Ingebret ell. Engebret.Jeg finner en Engebret på side 110/1792 med far Jens Engebretsen og mor Mari Christensdatter Vingedal, men det blir jo bare spekulasjoner siden jeg ikke har noe holdepunkt for at min Engebret er fra Gran.Men det virket sannsynlig at de var i familie som vidner ved vielse og faddere ved dåp. Tusen takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg er iferd med å tråle kirkebøkene med tanke på å finne dødsfallet til Engebret Jensen før 1865. Jeg har sjekket Oslo Domkirke fra 1850 uten å finne ham. Likeledes Trefoldighetskirken fra 1858 med samme resultat. Enken, Marie Evensdatter var bosatt i Nedre Voldgt.i 1865-tell. som i 1900 hørte til Johannes meninghet, men der begynner kirkebøkene først i 1875. Er det noen som har forslag på hvor ellers jeg kan lete - selv begynner jeg å gå litt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Før 1865 var det ikke så mange menigheter i Oslo så det er overkommelig å lete gjennom de som finnes.Enke kan ha flyttet etter hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.