Gå til innhold
Arkivverket

[#56142] Kan noen hjelpe meg med å finne far og sønn Christian i Christiania?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Jeg søker etter Christian Pedersens død etter 1877 og sønnen Christians dåp i 1875 eller 1876 i Christiania. (Jeg finner ham ikke senere og har en mulighet i utvandring til Amerika).Familien skal ha flyttet til Blaker i Aurskog og til Skipvet, gården Egeberg, Barna endrer sannsynligvis navn tilChristiansen/Kristiansen. Her er de i 1875: Lenke Moren er nok født Karen Hansen. Jeg søker ikke etter henne.Jeg håper noen kan hjelpe !Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Trond - ser du har funnet vedkommende i Paulus kirke - der står det at de ble viet i 1869 (antagelig også i Paulus) Kirkebøkene starter der i år 1875 - Hvor finnes denne vielsen da?????Hørte Paulus menighet under en annen kirke, eller? Mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Vielse fra Gamle Aker kirke 1869 nr.108, den 26.dec. Ungkarl (Havnearb?)Christian Pedersen, f. Eidsvold 27 år, far: Peder Sørensen OG Pige Karen Christine Hansdatter, født i Aker 23 år, far: Hans Christian Olsen Parets bosted: Sandakerveien. Tror kanskje dette bør være de rette? Med hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk for funnet av Helmer Kristian. Det kan være en bekreftelse, som jeg søker på at Peder og Karen er foreldre til min bestefar. De er bosatt i Øvregate 7. En fadder Ludvig Larsen er den samme som fadder for broren Fredrik Gustav. Også i folketellingen nevnt ovenfor er de bosatt i Øvre gate 7.Der er imidlertid Karen født i Bang, jeg mener Vang og faderen Christian i Christiania.Jeg er derfor litt usikker på vielsen du har funnet, Stine. Men er heller ikke så sikker på det paret jeg har fulgt med Karen fra Vang og Christian fra Christiania. De skal være gift 31.01.1871 i Gamle Aker. Kan det finnes flere mulige par. Jeg skulle nå svært gjerne gått inn på det første barnet dåp for å se om det står noe om ekte eller uekte der, evt noe om vielse. Men kommer ikke inn på kirkebøker. Han heter Peter Harald og er født 12.09.1869, døpt i Gamle Aker, klokkerbok 3,1869-1874, side 52.Takker for hjelp og innspill! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dette ble ganske uforståelig. Kan det bo to par ved samme navn i Øvre Gate 7? Stines par stemmer ikke med folketellingen hva angår alder på foreldrene. Kan det finnes flere mulige foreldre?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Lill!Kan det være mulighet for at det er ført feil i boken ang. ekte/uekte på Peter Harald?Karen og Christian ,gift 30/1-71, var gift ETTER han ble født ,men FØR han ble døpt!Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Snodig... I dåpsinnførselen for Peter Harald må fødselsdato forstås som 9. mars, ikke sant (kanskje det er byttet her også?) Jeg har en annen informasjon som sier han ble født 9. september 1869...det virker ganske tilforlatelig. Jeg forsøker å finne riktig svar fra et personalarkiv. Kanskje det er feil både hva angår Petter Haralds dåp og foreldrenes vielse..Noen forslag? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Trond, ja dette er paret jeg har 'satset' på tidligere. Som passer med folketellingen. Men som ikke passer med at de skal være gift i 1869. Dette er virkelig ei nøtt!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Lill!Angående fødselsdato til Peter Harald: Ikke umulig at datoen kan være ført feil,selv har jeg oppdaget at både min farmor og farfar har blitt ført med feil dato i kirkeboken. Kanskje presten har gjort feil her også?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Det er mulig Petter er ført feil, men det kan jo finnes en Petter Harald til...Det viktigste for meg akkurat nå er å finne de rette foreldrene til disse gutta. Finnes det en til som heter Harald Petter og er født i 1869 - kan det hjelpe.Men - er Helmer Kristian korrekt - da mangler jeg et foreldrepar som er gift i 1869. Øvregate 7 som adresse er ganske 'bankers'... Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Lill!Se på denne dåpen: Det ser da ut som denne Peter Harald er døpt samme dag han ble født,12 mars!Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 3 (1869-1874), Fødte og døpte 1871, side 52. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5780&idx_id=5780&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Dette må være den riktige, Mariann!Dåp og konfirmasjon samsvare med datoene:Dåp[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=594&idx_id=594&uid=ny&idx_side=-245:Konf.Kildeinformasjon:>Lenke Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 9 (1878-1900), Konfirmerte 1885, side 97. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Ene dåpen var fra Klokkerboken og den andre fra Ministerialboken.Tror det er ført på feil i ene boken,jeg,og at dette egentlig dreier seg om samme barnet.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.