Gå til innhold
Arkivverket

[#56143] Lofoten? Lornst Kristian Johannesen f. ca. 1820 - hvor?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Ingeborg Marie Sivertsdatter Qualnes (1822 - ) giftet seg den 26.10.1852 i Borge kirke i Lofoten med Lornst (Lorents) Kristian Johannessen Bedsta..? Qualønes (1820 – 1874). Han var notert 30 år gammel og hun 25 ved vielsen. Hans far var Johannes Johansen og hennes far var Sivert Gabrielsen. Forlovere var Gabriel Sivertsen og Nils Nilsen. Det ble lyst i kirken 22., 29. september og 6. oktober. De var bosatt de siste årene på gården Haukeland i Borge. Husmann Lorents Johannesen døde på Haukland i Borge 7. oktober 1874 og ble gravlagt i Borge i Lofoten 21.10. samme året. Han var 54 år gammel. Kan noen hjelpe med hvor han var født? Hilsen Bjørg Brynildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det heter naturlivis Beitstaden, i dag innlemmet i Steinkjer kommune.Jeg fant Lorents først på FS / VRI. Det kan hende du funner mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Astrid. Takk igjen. Hva mener du ned FS/VRI? Det er nok noe jeg ikke har fått med meg i terminologien! Jeg har ikke funnet mer en det du har henvist meg til foreløpig. så på fødselen hans nå, men skal forstette etter middag! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørg.FS er Family Search Lenke som er mormonernes database over dåp, vielse etc fra hele verden. Jeg skrev da inn Lorents Johannesen og farens navn Johannes Johansen i feltet lengst opp til høyre.Lengst til venstre har du valg mellom ulike 'resources'. Jeg pleier alltid velge 'all resources', da går søket fortest.Det som er aktuelt er Vital Records Index (Vri) som skal være direkte avskrift av kirkebøker og følgelig mest å stole på.International Geneological Index (IGI) omfatter data som folk har lagt inn. Det kan være mye bra, men også mye feil.Du kan foreta såkalt foreldresøk ved å skrive inn foreldrenes navn øverst til høyre, så klikke søk. Dermed kan du få opp flere barn av det dette paret.FS er et hjelpemiddel og ikke mer. Man bør så absolutt gå til kirkeboka etterpå. Men man kan spare en del tid og leting ved å bruke FS, og det er slik jeg har brukt dette.Hva du finner for ulike områder i Norge, varierer mye. Noen steder ingenting, andre steder mye.Hva man fyller inn av navn, er fornavn og farsnavn, men slektnavn hvis dette er et permanent slektnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.