Gå til innhold
Arkivverket

[#56150] Utskiftninger og tinglysninger rundt 1870.


Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bue

Jeg har tydet en del av dokumentet , men mangler såpass mye at jeg ikke får sammenhengen helt klart. Ser at dette dreier seg om utskiftninger og tinglyste heftelser. Er det noen som kan hjelpe meg med den fullstendige teksten?mvh Arne Bue

bilete4146.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

1. Udskiftning af Fællesskab mellem Gaardens Opsiddere, dateret 17 Juli thinglæst 4 Oktober 1837.-Delingsforretning, hvorved en til Peder Kristian Knudssen solgt Andel er givet en Skyld af 5 Engl, thinglæst 5 Mai 1847.-Obligation fra Peder Knudssen til Hypothekbanken for 150 Spd, dat. 7 Aug thinglæst 23 September 1869.-do fra do til do for 150 Spd dat 1 thinglæst 11 December 1871.-do fra do til do for 500 Kr, dat 5 thinglæst 8 Juli 1878.-do fra Iver Olssen Aunevik til Torkel Olssen Røinestad for Kr 1751,88 med 1 Pr. i hans Husebygninger m. m. dateret 29 September og thinglæst 21. Oktober 1879.-[Fo]r Thinglæsning Kr 6,40 og Anmærkning Kr 3,20 tilsammen 9 -ni- Kroner 60 -sexti- Øre.-[uleseleg underskrift]Som du vil sjå, manglar det litt punktum og komma her og der. Den skylda på 5 Engl. har eg ikkje sett før, så eg slo opp i Ivar Aasens 'Norsk Ordbog'.Der stod det 'Engelsk', 'en Tolvtedel af en Hud (som Jordskyld i Matriculen)....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Mange takk, dette ga mer sammenheng enn det jeg klarte å få frem. Jeg har også en forside til et skjøte som jeg også har vanskligheter med, da denne ikke er på mer enn et par linjer, våger jeg å legge ut denne også i håp om litt hjelp.mvh Arne Bue

bilete4165..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Nærværende Stk Stempelpapiir er forbrugt til vedhæftede Skjøde fra Peder K. Knudsen Ounevig til Peder Jakobsen paa L[øbe]N[ummer] 906 C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.