Gå til innhold
Arkivverket

[#56153] Spørsmål om oppslag i bygdebok for Sandeherred/ øde bergan


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Jeg er intressert i Anton Kristensen f. 1838 i hurum. Anton bodde på denne plassen i 1875 og 1900. I 1875 er han oppført som fisker og huseier uten jord. I 1900 er han oppført som fisker og gårdbruker. Han er gift med Ingeborg Sofie Ingebretsdatter ( i 1900 Kristensen) Men er det noen som sitter med bygdebok for Sandeherred ,og som vil se etter hva som står om denne plassen og anton med familie? Det hadde vært moro!mvh Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har både gamle og nyre gårdshistorie for Sandar/ Sandeherred. skal se hva jeg finner i gårdshistorie fra 1850 - 1970, Vilhelm Møller.Her legger jeg inn familien på Bergan Øde i 1900: LenkeOm ingen kommer meg i forkjøpet skal jeg se om jeg finner familien nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Den gamle bygdeboken (Lorens Berg 1918) har bare opplysninger frem til ca. 1870. Der er ikke Anton Kristensen (eller noen Kristen) nevnt. Det fremgår at Øde-Bergan var navn på en part av gården Bergan (på Østerøya), som fra før 1399 og helt frem til 1870 var kirkegods. På 1700-tallet ble parten kalt Stykket. I 1870 kjøpte Hans Hanssøn Mo jordveien av staten. Det opplyses også at det alt på 1700-tallet var 'stuesittere' (beboere med eget hus) på Bergans grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg ser av Gunn sin lenke til FT 1900 at dette var en fiskefamilie som bodde på 'et bortforpagtet stykke'. Da var vel gjerne Anton en slik 'stuesitter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg har ikke funnet opplysninger om denne Fiskerfamilien til nå i de tre Sandarbøkene mine med nyere gårdshistorie. Bind III. s. 223: Bergan øde 99/1 70 dekar , dyrket areal brukes av mange forskjellige brukere på den tiden . Anders Hansen Bru f. 1842 d. 1936 , skjøte 1900.Så er det nevnt Bergan Øde 99/3 Støkket 45 dekar dyrket mark . Eier til 1906, Hans hansen Moe. Flere eierskifter til Part under Bergan Øde. Eier Knut Steen, den kjente billedhugger . ( Ved bokas utgivelse 1985)Her er sikkert flere småparter som ikke er nevnt.Ser at en av sønnene, muligens er født i Sandar, kan hende det finnes noen opplysninger under Vesfold-slekt.Skal lete litt til.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s.på Anton Kristensen og Ingeborg fant jeg en rekke barn født i Sandar. Tar med Jørgen døpt her: LenkeDisse barna er sikkert å finne i Sandar kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også Jørgens dåp i kirkeboka for Sandar: LenkeDåp nr. 31.De andre barna finner du sikkert om du ser i kirkebøker for Sandar.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kanskje du er interessert i å vite at Anton Kristensen, fisker, gift, døde av kreft på Ødebergan i Sandar 5. juni 1909 og ble begravet 11.06. (Kilde: klokkerbok for Sandar, 1900-1915, side 461). Hans kone overlevde ham, ser vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Dere får virkelig unnskylde at jeg ikke har fått svart dere før nå. Dette var spennende svar. Særlig og få vite når han døde og at han døde av kreft. Jeg har funnet en masse barn på Ingeborg og Anton Kristensen. Det ser ut som om det kunne være sønnen deres som er med i 1900 tellinga. Johan Kristensen f. 1868 i Sandar. Jeg har funnet dåpen hans. Hans fulle navn er Johan Christian Antonsen f. 27 okt. 1868. Det ser ut på tellinga 1900 at han var gift med ei Tomine Teresia Kristensen ( som gift) Er han nevnt i disse bygdebøkene? Bodde han på Bergan øde etter at hans far døde i 1909? Tusen takk for svar alle sammen!! mvh Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Så vidt jeg kan skjønne er dette den kjente fisker-slekten Kristensen som er omtalt en rekke steder i de nye bygdebøkene for Sandar. Se spesielt bind II s. 96-106. Flere i slekten var fiskere på Natholmen. Forfatteren av bygdebøkene, Vilhelm Møller, har også skrevet en egen bok (delvis skjønnlitterær) som heter 'Sør i skjærgården' fra 1970. I denne meget lesverdige boken er det mye om medlemmer av Kristensen-familien. En god del av dette stoffet er brukt i bygdeboken.Fiolinisten Hakon Bergan (1884-1973) var vel også av denne familien (sønn av Johan Kristensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Ja denne Hakon Bergan må være han jeg finner døpt 30 mars 1884 i Sandar. Det står at bopelen er Øde Bergan. Men da måtte fisker Johan Kristian Kristensen ha vært gift to ganger. Mor til Hakon het Helle Andrea Gulbrandsdatter. Nei dette var moro det! Aldri hørt om Hakon Bergan, men kanskje jeg finner noe stoff om han . Artig! TAKK... Mvh Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Det var litt forhastet å bringe inn Hakon Bergan i denne debatten. Jeg ser at hans far var Johan Christian Christiansen (Christensen), født 1837 ifølge folketellingen 1900. Han var i likhet med Anton Kristensen fra Hurum, men jeg vet ikke om det var noe slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Johan Kristian var halvbror til min oldefar Karl Johan Andersen. Ingeborg Sofies sønn fra 1 ekt. I 1901 bor Johan Kristian med familien på Flautangen. Fra Flautangen flytter de til Hudø,og derfra til Tjøme. De hadde disse barna: Anton f.1890 Hans f.1892 Junine Therese f.1894 Just Georg f.1896 Johan Kristian f. 1898Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hmmm..... nå blir jeg forvirret gitt! Men i 1875 telling for Sandar finner jeg Johan Christian Christiansen ( Christensen f. 1837 i hurum. logerende fisker står det.Kona til Johan Chr. er Helle Andrea Gulbrandsdatter. De har sønnen Alfred Johansen f.1875 Sandeherred. Bosted er her Eidende i Sandar. Når jeg går inn på dåpen til Alfred så står både Anthon Kristensen Bergan og hans kone Ingeborg Ingebretsdtr. Øde Bergan som faddere. Jeg er sikker på at det er et slags slektskap , men er usikker på hvordan de er i slekt. Mysterium..... Spennende dette. mvh Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo Frøydis. Dette var jo artig. Jeg ser i 1875 telling at din oldefar Karl Johan er med og hjelper sin stefar står det i tellinga Han er f. i 1859 i Røken. Anthon Kristensen som da er stefar til din oldefar var bror til oldemora mi. Oldemora mi het Elise Birgitte Kristensdatter f. 1848 på Storsandeie i hurum. Anthon ble født på Grønsand i hurum 16 jan. 1838. Deres foreldre het Christen Andreassen og Tolline Christensdatter. Christen ble født på Sætre i hurum. Det ser ut som om navnet Johan Christian går igjen. Men hvem denne andre Johan Kristian som også var fisker og som også bodde på Øde Bergan, men var f. 1837 , også i hurum. Gift med Helle Andrea Gulbrandsdatter f. 1853 i Tjølling. De hadde en sønn Alfred som Anthon Kristensen og hans kone Ingeborg var faddere til. Det er så mange likheter ute og går her, så det er nok en sammenheng her. Takk for svar Frøydis. Mvh Gunhild Svendstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Sorry nå går det litt i surr her. Rettelse av forrige innlegg. Christen Andreassen var gift med Elen Maria Bottolfsdatter.Mvh Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo igjen. Håper du Frøydis ser dette. Jeg har gått og tenkt på deg og oldefaren din. Hvem var far til Karl Johan, og hva skjedde med faren hans? Så vil jeg spørre deg om hva du vet om de andre halvsøsknene til din oldefar? Dette var jo bare så artig og treffe på. Hvem ble oldefaren din gift med? Nei nå er jeg visst litt vel nysgjerrig kanskje? Mvh Gunhild Svendstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.