Gå til innhold
Arkivverket

[#56159] Liv Halvorsdatter, visstnok født 1782 i Hovin i Telemark


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Gjermund Sveinsson Rue Graver fra Hovin var ordfører i Tinn i Telemark i to perioder midt på 1800-tallet. Hans mor var Liv Halvorsdotter, gift som enke 1808 med Svein Torsteinsson. Jeg mistenker at Liv kom fra gården Graver, men vet det ikke. Liv skal være født 1782. Kirkebøkene for Hovin går bare tilbake til 1800 i digitalarkivet, og jeg tror kanskje at det er kirkebøkene for Tinn som dekker Hovin før 1800. Blant de døpte i Tinn i 1782 finner jeg bare en Liv Halvorsdatter. En av fadderne heter Ole Graver. Jeg søker hjelp til a) å tyde håndskrifta og b) å vurdere om dette er riktig Liv.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Tinn, Ministerialbok nr. I 2 (1757-1810), Fødte og døpte 1783, side 132-133. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7936&idx_id=7936&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Marit Dalen

Ifølge Hovin-soga: Gjermund Sveinsson Graver f.1810, d 1884, gift 1844 m Ingebjørg Øysteinsdtr Foss f1823, d1905. Foreldre: Svein Torsteinsson Graver f 1787, d 1827, g.1.g 1809 m. enke Liv Halvorsdtr Rue f 1782, d 1816. Liv var født på Tveito søndre i Hovin. De hadde kun sønnen Gjermund sammen.De bodde tre år I Øvre rue i Austbygde før de flyttet til Åstøen i Hovin som de leide av Brødrene Blehr. Overtok Austre Graver i 1822. Liv hadde vært gift før med Gjermund Sigurdsson Breiset. (Gift i 1802)De hadde en datter Aslaug f 1806. Hvis du vil ha mer av slekten bakover må du bare si ifra. Står masse i Hovin-soga. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.