Gå til innhold
Arkivverket

[#56161] Hvor er Ole Jensen, Elverum, Hedmark fra?


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Ole Jensen (f. ca 1791) far til Marthe Olsdatter (1830-1910). Ser Ole Jensen oppført i Elverum kirkebok ved vielsen av datteren den 02.01.1856. Han står da oppført som Ole Jensen (?) Grøttingseie. I FT1801 finner jeg to Ole Jensen i Elverum der fødelsår mer eller mindre kan stemme. En fra Skanshagen og en fra Hovin. kan noen hjelpe med hans opphav? Han ble gift med Sille Simensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei, Jan!Du stilte jo nøyaktig samme spørsmål for et par år siden i Tjukke Slekta nr. 1/2006 og fikk utfyllende svar der (s. 19-20). Siden du ikke har lest svaret jeg gav deg, kan jeg gjenta hovedpunktene her.Sille Simensdatter og Ola Jenssen ble gift i Elverum 23. januar 1830. Ola er ved vielsen nevnt som ungkar på Grytting og Sille som pike på Herstad, alder hhv. 35 og 23 år. Kirkeboka som vielsen er ført i (Elverum kirkebok 1830–42) følger kirkebokmalen fra 1820, men rubrikken farens navn er til liten hjelp i dette tilfellet, for det står bare Jens.Hvis aldersoppgaven ved giftermålet er noenlunde riktig, skal Ola Jenssen være født omkring 1795. Antar du har beregnet Olas fødselsår (ca. 1791) på grunnlag av folketellinga 1865, der han er nevnt å være 74 år og født i Elverum. Vær varsom med å trekke for bastante slutninger om fødselsår på grunnlag av aldersoppgaver, særlig på eldre folk. Det vil nok være lurt også å søke etter kandidater som ikke er født i 1791, siden aldersoppgaver ofte er unøyaktige. En generell regel er at jo yngre folk var, desto mer pålitelige er aldersoppgavene. Det er derfor sannsynlig at alderen ved vielsen er nærmere sannheten enn alderen ved folketellinga 1865. Tar med at Elverum kirkebok 1857–68 viser at husmann Ola Jenssen døde 19. mars 1867, '74' år gammel. Han er oppført med Gryttingseie som bosted (Hjermstad lå under Grytting).Ingen av de to kandidatene dine er den rette. Den Ola Jenssen som var født på Hovi i 1791 kom som unggutt med foreldrene til Løten, der de ble brukere av Store Løken og senere Besseby. Ola selv ble etter hvert bruker på Dalen. Han var gift 20. oktober 1814 i Løten med Kari Kristiansdatter. Den andre Ola Jenssen bodde på Skanshagan da han døde 29. desember 1819, 28 år gammel, av tæring.Ved søk etter kandidater har jeg, for å være på den 'sikre' siden, beregnet et visst slingringsmonn og plukket ut Ola Jenssønner født i intervallet 1789–1799. Jeg finner ti slike i Elverum. De fleste har kjent livsløp og kan elimineres. Men en fra Grytting peker seg ut som en sannsynlig kandidat: Ola Jenssen, døpt 23. februar 1794 (og konfirmert 22. oktober 1809), sønn av Jens Jenssen og Marte Jensdatter på Grytting. Noe _bevis_ for at dette er 'din' Ola Jenssen har jeg ikke, men det ville overraske meg om dette ikke er rett mann. Ser at også bygdeboka går ut fra at han som er født på Grytting i 1794 er identisk med vedkommende som dør på Gryttingeie i 1867, uten at _det_ kan tas som noe bevis (Kari Lintoft: Elverum bygdebok bind 7, side 129).Hilsen Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Muligens kjent stoff, men kanskje likevel av interesse: Jens Jenssen og Martha Jensdatter gift 16.05.1782 i Elverum,Jens nevnt under Horndalen ved vielsen, Martha under Grytting. Pr FT01 er Jens født ca 1744, Martha ca 1758. De fikk også min kones ane ; Inger, f. 01.03.1789. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.