Gå til innhold
Arkivverket

[#56164] Torje Svenkesen fra Fidjestøl i Kvås (V-A) til Vassenden i Holt (A-A) ca. 1723?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Kvås-boka (Oddleif Lian 1989) omtales s. 706-707 en Torje Svenkesen (f. ca. 1675) som bruker på Fidjestøl. Han var gift med Ingeborg Olsdtr. Kollemo fra Hægebostad.De hadde én kjent sønn, Torkild Torjesen, som i 1742 var bosatt på plassen Vassenden i Holt.O. Lian skriver: 'I 1723 pantsatte Torje Svenkesen 7 1/2 eng. i Fidjestøl som brukspant til Ole Torkildsen Bergstøl for 85 rdl. Det ser ut som familien flyttet til Holt, iallfall kom sønnen dit. I et pantebrev fra 1743 heter det at Ingeborg Olsdtr. da var enke. Da det i 1759 ble skiftet etter hennes søster Gunvor, er det imidlertid opplyst at hun fremdeles var gift med Torje Svenkesen Vassenden'.Og videre: 'Enka etter Torje Svenkesen, Ingeborg Olsdtr., og hennes sønn Torkild Torjesen på plassen Vassenden i Holt overdro ved gavebrev i 1742 sin odelsrett til 7 1/2 eng. i Fidjestøl til Anders Hansen Støldal, Hægebostad, som var gift med Ingeborgs søster Siri Olsdtr. Kollemo'.-----------------Min interesse knytter seg først og fremst til at det her ser ut til å være snakk om en - for meg til nå ukjent - familie som i flere år har vært bosatt på samme plass i Holt (eller på naboplassen) som om noen av mine aner.Er det noen som kjenner nærmere til dem (og eventuelle etterkommere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også nå notert meg som interessant at min ane Sone Christensen Vassenden (som jeg foreløpig ikke har funnet opphavet til) muligens kan ha hatt en forbindelse til enkelte av Torje Svenkesens etterkommere. Dette er noe jeg vil undersøke videre.Sone Christensen ble sannsynligvis født en gang i 1740-årene, men jeg har ikke funnet hans dåp i Holt. Det jeg nå har lagt merke til, er at Sone-navnet er hyppig forekommende i Hægebostad på 1700-tallet - og det åpner jo noen nye perspektiver...Jeg legger inn en lenke til en Sone Christensen Wassenden-tråd: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Torkild Torjesen Ausel(eie) var i 1755 bidragsyter til Holt kirkes ombygging (1 ort). Ausel-eie = Vassenden (høyst sannsynlig), og det må vel her være snakk om Torje Svenkesens sønn.En interessant dåpsinnførsel i klokkerboka for Holt 29/7 1750:Uægte Torje Torkilson Vasenden. Moderens Navn: Siri Christensdr. Faderens Navn: Torkil Torjeson. Testes: Pol Torjuson, Signe Torjusdr., Astri Gunsteensdr.------------Den ovenfor nevnte fadderen Signe Torjusdtr. giftet seg for øvrig 11/3 1760 med Søren Olsen ved Verket, og da deres sønn Ole ble døpt 29/7 1764, var følgende faddere: Alløv Andersdatter, Povel Torgeisen Wasenden, Haavor Ousel, Joen Eriksen Fladen, Targier Torgeisen Wasenden.------------Da Sone Christensen Ouseleje (Vassenden) og Anne Olsdtr. hadde sønnen Christen til dåpen 17/11 1776, var Søren Møllers kone Signe Torjesdr. fadder.Det er slett ikke sikkert at det eksisterer så mange nære slektsrelasjoner i dette persongalleriet, men siden jeg her befinner meg på 'famlestadiet', velger jeg å søke litt 'bredt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Foreløpig oppsummering av det jeg nå mener å vite om Torje Svenkesens og Ingeborg Olsdtr. Kollemos skjebne og etterslekt:I. Torje Svenkesen Kvaale (f. ca. 1675?) og Ingeborg Olsdtr. Kollemo gift i Hægebostad (V-A) 'Fest. Pentec' 1715. Flyttet i eller før 1718 til Fidjestøl i Kvås (V-A). Ingeborg var muligens datter til Ole Sivertsen Kollemo. I 1723 pantsatte Torje 7 1/2 engelsk i Fidjestøl til Ole Torkildsen Bergstøl og flyttet antakelig da til Vassenden u/Ausel i Holt (A-A). Torje ant. død i eller litt før 1742, da enka og sønnen Torkild ved gavebrev overdro 7 1/2 engelsk i Fidjestøl til Ingeborgs søster Siri Olsdtr. Kollemo og hennes ektemann Anders Hansen Støldal. Ingeborg levde fremdeles i 1759 (nevnt i skiftet etter den avdøde, ugifte søstera Gunvor Olsdtr. Kollemo).II. Torkild Torjesen Vassenden, ant. f. i Kvås (ca. 1720?). Ekteskap ikke funnet, men får en sønn utenfor ekteskap i 1750 (døpt i Holt 29/7) med Siri Christensdtr.III. Torje Torkildsen Vassenden, døpt i Holt 29/7 1750, død 1774 (begr. 19/1) som Torgie Torkelsen Werket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sett at det i pantebok nr. 3 for Østre Robyggjelaget (fol 7) finnes et relevant dokument:Festebrev for plassen Vassenden u/Ausel, datert 23/9 1741, tinglyst 14/3 1742, fra Ole Christensen Ausel og Torgie Swenchesen ytre Vassendens enke Ingeborg Olsdtr. (til) Torgies sønn Torchild Torgiesen.Det ser på dette tidspunktet ut til å ha vært minst to plasser i Vassenden: Ytre og øvre Vassenden. Samme dato finnes det nemlig en kontrakt mellom Ole Christensen Ausel og Albret Svenningsen Ausel på den ene siden og Hans Ellefsen Øvre Vassenden og kona Anne Gundersdtr. på den andre siden ang. plassen Vassenden.De kan imidlertid ha vært mer en én plass både på ytre og øvre Vassenden. Det ser i hvert fall ut til å ha vært relativt 'folksomt' der rundt 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Qvaale er Kvåle i Eiken. Eiken bygdebok (I) og (II) skulle ha komme ut nå ved nyttår, men eg trur dei er forsinka enda ein gang. Bind (I) skal dekke Kvåle, så der vil ein kanskje finne fleire opplysningar om Torje Svenkesen. Kanskje kom han ikkje opprinnelig fra Eiken heller. Han er forlover i 1715 for ein Olle Svenchesen fra Bjelland sogn (nederst til høgre - Lenke ). Dei er vel mest sannsynlig brødre.Du har rett i at Sone er et navn som var forholdsvis mye brukt i Hægebostad / Eiken. Men det er også brukt i Danmark, så Sone Christensen kan ha komme derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Harald S.At Sone Christensen kan ha vært av dansk opphav, er en annen hypotese jeg har arbeidet en del med - uten foreløpig å komme i 'mål' (se lenken til innlegg 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.