Gå til innhold
Arkivverket

[#56167] Erich And døde av 'SidsikFeber' - fugleinfluensa?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Erich Nielsøn And begravet i Vår Frue i T.heim 14/4 1752 - død av 'SidsigFeber' (47 år gml). Hva er dette?Med det navnet, både på mannen og sykdommen, skulle en nesten tro at det var en tidlig form for fugleinfluensa!Legger for ordens skyld med bilde av en gråsisik, som hutret ute på brettet her for en tid tilbake.

bilete4162.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager - jeg trodde jeg hadde DEN storyen, men det skal nok være 'hidsig Feber'.Da legger jeg i stedet inn et mer relevant bilde - av Anders And, som brisker seg i vårværet i Larvik.

bilete4163.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Anders And var jo bare hentet fra den svenske utgaven av Donald Duck, men året før Erich And døde, ble faktisk begravet fra Vår Frue, Anders Gaas - 17/3 1751, 67 år.Men nå skal jeg slutte å tulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Anders And er dansk, ikke svensk. På svensk heter han Kalle Anka. Beklager pedanteriet :-)'Sidsigfeber' var nok for godt til å være sant. Men jeg tuller stadig med stor H og stor S i kirkebøkene jeg også.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

He-he - jeg må si som et barnebarn sa i går da det var noe hun ikke husket: 'Jeg har korttidshukommelse' - Det var nok den som slo inn hos meg også når jeg husket Anders And som svensk - langtidshukommelsen synes noe redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..men nå har jeg tatt en nesten to timers lang fotosafari på barmark innover i Vestmarka ved Larvik, og oppdaget at jeg igjen kan surfe på langtidshukommelsen - og på veien til Løveseteren i dag, kom jeg til å tenke på at alle disse fremmede fugle, vel alle for en stor del er danske, så som And, Falch, Gaas, Høegh, Storch, Teiste, Trane osv, så hvorfor tenkte jeg på Anders And som svensk - ja, se det er blitt borte sammen med korttidshukommelsen.Men nå slutter jeg med dette, for nå har Commandanten gitt meg et oppdrag i fremste rekke.Apropos 'Commandanten', så fikk jeg nå et korttidsminne-glimt, og husket at jeg fant dette under publ. abs. i Vår Frue kirke i Trondheim for noen dager siden:12/8 1753 Bendix von Ahlefelth, forrige Kammer Juncher og Arrestant paa Munkholmen og kommandantens datter, Maria Christina Buch.Den som vil lese mer om denne helt spesielle historien, finner den her: http://www.munkholmen.info/sex_p%C3%A5_holmen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Commandantens oppdrag utført - men jeg holder meg fortsatt på Munkholmen, for kirkeboka for Vår Frue kan fortelle om 'Dend fangen Præst paa Muncheholmen Hans Thomæsen Trojel', som ble begravet 3/2 1740 - 66 aar (han hadde vel som 66-åring akkurat tenkt å skulle begynne å gjøre hva han ville).Er det noen som kjenner hans historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser nå at 'Etatsråd Fredrik Rostgård, som var Oversekretær, Arkivar, Historicus regius og Kongens Poet, kommen fra sit Embede, formedelst han skal have taget formegen Gave; han flygtede ad Skåne, men kom dog straks igen; han havde Dronningens Halvsøster til Ægte, Grev Reventlaus naturlige Datter; han tilligemed Dronningen og flere blev angivet af Trojel, Præsten på Kristjanshavn, at Rostgård skulde oppebåret store Penge for Præstekald og andre Bestillinger, og at Dronningen deraf skulde haft sin Andel, at Dronningen skulde tragtet at udelukke Kronprinsen af Regeringen osv.....(klipp)..Ved denne Kommissjon blev Dronningen ikke styrtet, som vel visse Folks Hensigt var, men den gode Angiver, som således blindlings havde ladet sig forlede, måtte for sin Umag danse til Munkholmen.'Sakset herfra: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.