Gå til innhold
Arkivverket

[#56170] Søk i indeksene til kirkebøkene


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Den nye søkingen under Skanna kyrkjebøker fungerer fint. 10 års-gaven var godt gjemt, men det øker jo spenningen.Det ser ut for at en ekstra feilmelding kan være nødvendig når søkeordet ikke finnes. Nå kommer det en tom side med meldingen 'Unhandled Exception: Stack overflow' og da er bakoverpil eneste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ved søk i Internet Explorer på Ole Olsen, fikk jeg opp første bilde fra Askim, men ingen reaksjon på de andre bildene. Lenkene virket ikke.Ved søk med Mozila Firefox gikk det bedre. Ved søk på Ole Olsen får jeg opp flere sogn. Jeg velger Løten og får opp 23 personer. Som overskrift over listen står det Ministerialbok for Askim 1913-1923, men lenkene er fra Løten mini 2 konfirmerte 1731-1772 (den riktige). Det virker forvirrende. På bildene som kommer frem, er det et hvitt bånd som skjuler kanten, og dermed noe av teksten på bildet. Av og til er det et rødt merke på båndet.Jeg savner oversikt over hvilke registre som er lagt ut, og navnet på den som har laget det. Selv om det er raskt å lage et register, tar det likevel en del tid, og enkelte har laget svært mange. Jeg bryr meg ikke så mye om det for min egen del, men av respekt for de som har sendt meg sitt arbeid, og som jeg nå sender videre, mener jeg at navnet på registatoren bør vises, slik som ved kildeavskrifter til Digitalpensjonatet.Registrene vi har oversendt har mer informasjon som letter søk i registrene, slik som sidenummer (det er 2 sider på hvert bilde), løpenummer (en kan øyeblikkelig finne navnet) og år (en vet som regel omtren når en person er født , konfirmert eller viet). Ved død har vi alder i hele år. En voksen person som var gift og hadde barn, kan ha dødd i en alder av f eks 35 år, eller levd til en alder av 95. år. Det blir et langt spenn å lete i, spesielt om han heter Ole Olsen. Når alderen er oppgitt, blir det mye lettere å finne vedkommende. Som regel vet en omtrent når den personen en leter etter er født. I de eldste kirkebøkene er ca halvparten av de begravede barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal sjå på problemet Internet Explorer. Det skal nok koma oversyn både over kva som er med og kven som har registert.Når det gjeld kva som skal med i registra kjem me nok til å halda oss til dei opplysningane me har bestemt oss for skal vera med i vårt registeringsopplegg. Der må det også seiast at det blir lettare å finna personen det gjeld fordi det blir markert med ein raud knapp om lag kvar på sida opplysningane er henta frå. Det er vanskleg å få til i dine data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er bra at det etterhvert kommer en oversikt over hva som er registrert, og hvem som har gjort jobben. Ta den tiden dere trenger. Det som er viktig for oss i forhold til rettigheter til dataene, er at ingen bruker vårt arbeid til å tjene penger. Vi gjør dette til glede og nytte for de som deler vår interesse for slekt og historie.En slik rød knapp høres fint ut. Er det den røde firkanten på den hvite stripen til venstre på bildet (som dekker litt av teksten på bilder fra Løten)?Vi har gjort det mest optimale vi kunne få til, med de ressursen vi har hatt, både med hensyn til rask registrering og god gjenfinning av personer i kirkebøkene.Vi som har registrert er spent på fortsettelsen. Jeg vet jo ikke noe mer enn alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kommer det noe som gjør at man først kan velge bok eller sogn og et tidsrom, for deretter å søke på navn/bosted? Landsomfattende søk kan nok være interessant i noen tilfelle, men er langt fra det som er mest aktuelt.Ellers støttes Karis forslag om å ta med alder (eller fødselsår der det er brukt) - man skal ikke ha brukt kirkebøker mye før man ser Karis poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Først og fremst, takk for at dere har åpnet for kirkebok-indekser. Etter hvert som dette bygges ut, vil det lette søket i kirkebøker betraktelig.Er det mulig å knytte indeksen opp mot permanent sidelenke heller enn permanent bildelenke? På det viset får man med mer informasjon om selve kildedokumentet, som boknummer etc. Det vil også bli lettere å manøvrere fram og tilbake i dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Først og fremst, takk for at dere har åpnet for kirkebok-indekser. Etter hvert som dette bygges ut, vil det lette søket i kirkebøker betraktelig.Er det mulig å knytte indeksen opp mot permanent sidelenke heller enn permanent bildelenke? På det viset får man med mer informasjon om selve kildedokumentet, som boknummer etc. Det vil også bli lettere å manøvrere fram og tilbake i dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Geir: Me skal nok leggja inn søk på bok og sikkert også på kommune og fylke. Men det gfår venta til me har litt meir materiale på plass. Me har også planar om at det skal gå å koma rett inn i kyrkjeboka, på rett side, men nett no er det anna som har prioritet. Alder for døde kan koma på tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kari: Lenkjene virkar nok. Men kyrkjebokside nr 2 kjem opp i same vindauga som den første og skjuler seg bak søkevindauka om du ikkje lukka det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har tenkt på det i de siste dagene at jeg burde ha regnet om alder ved død til fødselsår. Det gir bedre informasjon ved søk enn alder. Det er en enkel sak i et regneark, men også en database greier det. Det burde være slik at en kan søke på et intervall slik en kan gjøre i folketellingene, da alder ved død ofte kan være noen år feil.I kirkebøker som spenner over et langt tidsrom, vil også årstall gjøre søket raskere. Når vi har klargjort filene for ovesendelse, er disse feltene med, så kan de eventuelt tas med på et senere tidspunkt.På våre sider, http://nr-norge.blogspot.com , ligger 117 lister med 129 033 navn på hovedpersoner ved de kirkelige handlinger. Dette materialet blir nå overført til Digitalarkivet. Mye er allerede sendt, og resten håper jeg er klart i løpet av helgen.Da jeg valgte å satse på permanet bildelenke, var det fordi at permanent sidelenke skifter over til neste side om du klikke på bildet. En må være omhyggelig med å klikke på kanten om en skal flytte litt på bildet slik en gjør når det er for bredt for skjermen. Om en sitter med notater som en også ser på, kan bildet fort skifte uten at en legger merke til det. Det kan også skje når en registrerer. Permanet bildelenke har ikke informasjon om kilden. På bloggene ligger kildeinformasjonen i overskriften til listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jan, takk for svaret. Jeg pleier å bruke Firefox, men ville prøve i Explorer. Anette ba meg tidligere i uken om å teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg vil komme med et eksempel som viser hvor nyttig informasjon om alder, år og side kan være i navneregistersøk: Jeg velger Anne Pedersdatter eller lignende etternavn begravet i Aker 1735 – 1748:Digitalarkivets presentasjon: gravlegging:død Anne Pedersdatter* Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter* Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter* Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter* Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjebokagravlegging:død Anne Pedersdatter Kyrkjeboka Registrert informasjon innsendt til Digitalarkivet (fødselsår er ikke med i innsendt database, men beregnet etterpå). Dataene er sortert på fødselsår ( årstall – alder):Fornavn - Etternavn – Alder - Fødselsår – Dødsår - Side - Lenke Anne Pedersdatter 80 1656 1736 203a [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106050262.jpg>LenkeAnne Pettersdatter 78 1658 1736 204b LenkeAnne Pedersdatter 71 1664 1735 200b LenkeAnne Pedersdatter 70 1670 1740 217b LenkeAnne Pedersdatter 60 1679 1739 217a LenkeAnne Pedersdatter 50 1692 1742 230a LenkeAnne Pedersdatter 45 1698 1743 235a LenkeAnne Pedersdatter 33 1706 1739 215a LenkeAnne Pedersdatter 33 1706 1739 215a LenkeAnne Pedersdatter 34 1708 1742 229b LenkeAnne Pedersdatter 16 1725 1741 221a LenkeAnne Pedersdatter* 3 1734 1737 206a LenkeAnne Pedersdatter* 1 1738 1739 215b LenkeAnne Persdatter* 1 1738 1739 214b LenkeAnne Pedersdatter* 1 1743 1744 237a LenkeAnne Pedersdatter* 2 1746 1748 246b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kari, eg vil på det sterkaste advara mot å rekna om frå alder til fødselsår. Det er det mykje betre å la programmet som legg ut gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jan, det var det jeg i utganspunktet hadde tenkt (at programmet som legger ut data skulle regne om alder til fødselsår). Her er det gjort for å vise hvordan dette snevrer inn søket. Men jeg kunne ha hatt det med på bloggene.Det er flere ting jeg gjerne skulle ha drøftet med deg, men siden du har det travelt er det best at du tar kontakt med meg når du har en ledig stund. Vi har jo aldri snakket sammen. Jeg har prøvd å nå deg på telefon uten å lykkes, og jeg liker ikke å mase på folk som har det travelt. Anette har mitt telefonnummer. E-postadressen har dere. Det tar mindre tid å forklare muntlig enn å skrive ned alt, for begge parter.Jeg kan nevne en viktig ting. Der hvor hovedpersonen i de kirkelige handlingne er barn uten etternavn, har vi enten laget et patronymikon eller skrevet far eller mors for- og etternavn. Skal en søke på disse må en også kunne søke på far eller mor. Et eksempel: en skal finne en Trond Hermansen (en eller annens oldefar) som i 1900 ft bor i Oslo og er i tjeneste hos snekkermester Bertilsen, alder 20 år. Om vi skal finne hans dåp i registrene, så heter hans far enten Herman eller Hermansen. Det nytter ikke å søke på Trond Hermansen i registrene for her står han uten etternavn. Vi må søke på Dåpsbarn Trond og Far Herman eller Hermansen. Så får man et utvalg å bla i.Denne problemstillingen er spesielt knyttet til tiden rundt 1900 hvor det foregår et skifte mellom patronymikon og fast etternavn, men den går også igjen i eldre kirkebøker hvor kun morens navn er oppgitt. Det behøver ikke å være uekte barn. F eks er mange enker nevnt som foreldre til døde barn i Aker 1735-1748 (spesielt i nødsårene 1741-1743)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg likar ikkje når det blir registert noko som ikkje står i kjelda. Min måte å løysa dette problemet er at når det manglar patronym på eit dåpsbarn vil søk på etternamn søka på førenamnet til faren. Men når ein så får fram posten vil patronymet mangla. Dette skal nok forbetrast i den forstand at det vil koma fram at søket er blitt gjort basert på namnet til faren.Elles vil det nok bli mogeleg å søka nokså mykje meir avansert etter kvart. Progammet slik det no føreligg er det berre blitt brukt nokre få timar på. Eg ser for meg at me må ha noko meir data inne før eg kjem til å leggja ned svært mykje arbeid i forbetring av søkesystemet. Eg trur du vil koma til å forstå om veke eller så kvifor dette no blir nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til Arne, innlegg 11 og 12.Spennende ting er på gang. Går det som Jan og jeg tror kommer julekvelden ekstremt tidlig i år :-)Prøv å legg til opsjonen '?visbok=ja' på en permanent billedlenke og se hva som da skjer.Eksempel: LenkeMvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Klipp fra Kyrre: Namn som ikkje er eksplisitt oppgjeve, men som likevel går fram av konteksten, bør i mange tilfelle registrerast. Illustrasjonen nedanfor viser ein dåp i 1751 som berre inneheld opplysningar om namnet til dåpsbarnet, men ikkje foreldra. Ut frå opplysningane om at ”15de May døbt Sieur Nilsøn Hældal” vil det vera naturleg å registrera ”Nils*” i feltet for førenamnet til faren, og ”Hældal*” i feltet for faren sin bustad.Jeg har tenkt at dette åpner for mulighet til å gjøre det motsatte, å gi barnet farens fornavn til patronymikon på den tiden dette var vanlig praksis.Ellers har jeg aldri mast om raske løsninger eller svar. Jeg pleier å si : ”Ta den tiden dere trenger”. eller ”Ta kontakt når du har en ledig stund”, men jeg burde kanskje ha skrevet: om du får en ledig stund. For ledige stunder er vel ikke det du har mest av, Jan.Det er oversendt et bredt utvalg av navneregistre fra oss, og mer kommer det. Men, igjen: Ta den tiden dere trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 12: Oi... Det får man si. Her går det unna :-)'?visbok=ja' kan lett legges til kirkebokreferansene i et eksisterende excel-dokument. Man har en kolonne med referanse til billedfilene, la oss kalle denne kolonnen G, med G1 som første rute. I en annen kolonne, (f.eks. kalt H, med første rute H1) skriver man inn ?visbok=ja. Disse kan kombineres i f.eks. ruta I1. I denne skriver man formelen =G1&''&H1, som kan gi ei lenke av den typen som vises i innlegg 21. Det hele kopieres nedover i kolonnen for at det skal gjelde alle poster.Kolonne I er nå sammensatt av to andre kolonner, og inneholder egentlig bare en formel. Det er mulig dette vil oppføre seg noe rart ved overføring til annet enn Excel. For å 'fryse' innholdet, kopieres hele kolonne I, og limes inn i en blank kolonne (f.eks. J). I stedet for å bare trykke 'lim inn', velg 'lim inn utvalg'. Her haker man ut 'verdier' (i stedet for 'alt', som er standard). Man får da limt inn de verdiene som står i kolonne I fra før, men ikke formelen som kombinerer verdien fra to kolonner.Til innlegg 11: Ang. å registrere ting som ikke står direkte i kilden. Er det mulig å merke slike ting med stjerne (*) slik det er gjort f.eks. i folketellingene? Under 'spesialtegn fra edb-registringen' står (sitat): '* etter en opplysning, f eks et etternavn, markerer at opplysningen ikke er oppgitt i kilden for denne personen (f eks et barn), men er påført av registratoren på grunnlag av kildens opplysninger om personene omkring (f eks foreldre eller søsken)' (sitat slutt). Dette kan lette søkbarheten både for farsnavn og fødselsår, samtidig som man viser at det er 'beregnet' ut fra andre opplysninger (fars fornavn og oppgitt alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Her ble det noe rart med kombinasjonsformelen. Det skal være =G1&''&H1 (altså to stk shift+2 mellom &-ene). Tegnet ' endres til ' når innlegget forhåndsvises (mulig det gjør det nå også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det gjorde det... Prøvde å 'rette' det i forhåndsvisning, men det endret seg når jeg trykket legg innlegget på plass. Håper budskapet kom fram likevel, det skal altså være to 'hermetegn' (skift+2) mellom G1& og &H1. (Mulig dette er kjent stoff for de fleste, for alt hva jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.