Gå til innhold
Arkivverket

[#56173] Selbu: Niels Nielsen Rønning (1763-1848)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker foreldre til Niels Nielsen Rønning, født på Brenna i Singsås i Selbu.FT 1801 forteller at han var gift med Kari Jonsdtr. (f. 1759) og holdt til på Holtålen, gården Rønning.Har noen foreldrene til denne mannen og også Kari?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Prøv et nytt oppslag, men bruk Singsås og ikke Selbu. Singsås og Selbu er to ulike kommuner. Jeg sjekket bygdebøkene for Selbu over gårder som hadde noe som begynte med Bren, men fant ingen Nils Nilsen der. Kanksje han kom seg til Holtålen fra Singsås via Selbu, men jeg finner han ihvertfall ikke i Selbu under det gårdsnavnet du nevner.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Anne. Nei, kirkebøkene for det aktuelle tidsrom når det gjelder dåp er ikke lagt ut som scannet kirkebok. Og Singsås har bare scannet kirkebok for et lite stykke 1900-tall.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kirkeboka for sønnen Peder Nielsen Krokstad (Krog) forteller at Peder var 'Niels Rønnings søn', og at han kom fra Storbekkrønningen i Busetgrenda i Singsås.Jeg er ikke lokalkjent og har vanskelig for å orientere meg i disse navnene. Vet ikke om disse opplysningene kan hjelpe til i 'jakten'. Takk i hvert fall for at noen kan hjelpe meg.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Astrid. Ja, Haltdalen og Holålen er altså det samme.På s. 40 øverst for året 1763 tror jeg at jeg har funnet han, men navnene er noe uklart for meg ennå. Hva er skrevet som farens etternavn - Niels Brenns....illing? Fadderne er, forstår jeg, Johan Stornesset, Gulbrand Hinsværk, Dordi (som vel er hans kone), Ole Almaas..., Magli, Johan Talsnesset.... og Kari Estensdatter Biørgan. Er jeg på riktig kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nettopp, det var nettopp ham jeg også fant:LenkeTil orientering: Holtålen hadde tre kirkesogn: Singsås, Haltdalen og Ålen. Disse tre fremtrer i 1900 som tre kommuner. Ved kommunesammenslåing ble Singsås innlemmet i Midtre Gauldal, mens Haltdalen og Ålen ble til Holtålen kommune. Det finnes bygdebok for Singsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Datteren Kiersti som var 11 i 1801, var født før de giftet seg. På høyre side hvor det står 26 og Singsaas:LenkeSoldat Niels Nielsen Almaasbrenden og Kari Jonsdatter Rønning. Det er kanskje hun som er fra Rønning og han fra Brenden under Almås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig, Astrid. Fantastisk.Svært avklarende om kommunene og at vi også kom videre.Jeg lurer ennå på hva faren til Niels Nielsen Almaasbrenden het (Niels Brenna på Almås) og hva foreldrene til Karie Jonsdtr. Rønning (Jon Rønning)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan ikke umiddelbart finne Kari døpt, men jeg gikk gjennom de aktuelle år temmelig overfladisk.Jeg kan til uka se i bygdeboka for deg. Den har jeg lett tilgang til på Trondheim folkebibliotek nede i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk for hjelpsomheten fra deg, Astrid.Fint om du kan undersøke for meg på Trondheim folkebibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den er grei. Jeg gjør det en dag til uka.Dette er må være gården hvor Niels kom fra i 1801:LenkeBrukeren her Ole Nielsen må være ham som ble konfirmert sammen med broren Niels i 1781 (lenke i 11). Mora er Kari Olsdatter og skal være født i Støren. Dette fant jeg i databasen til Dagfinn Refseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Per O. Rød: Singsåsboka, bind 2 og 3.1.Kari Jonsdatter RønningenFødt 1759, død 1837. Hun kom fra Mestu Buset, men ble oppfostret i Rønningen. Begge foreldrene døde i blodsotten 1773.2. Jon Jonsen Buset Mestu (b 3 side 448), født ca 1718, død 1773, gift med Kirsti Jonsdatter Kott Nordstu.3. Kirsti Jonsdatter Kott, fra Nordstu Kott, født ca 1729, død 1773.4. Jon Jonsen Rønningen, født ca 1678, død senest 1739, gift med Kari Svendsdatter Buset Mestu.5. Kari Svendsdatter Buset Mestu, dødsår mangler.6. Jon Estensen Kott Nordstu (b 2 side 70), født ca 1687 i Støren , død 1767. Han kom fra Sørgarden Rognes i Støren, gift der 1720 med Kari Olsdatter.7. Kari Olsdatter, født ca 1691, død 1772.8. Jon Eyvindsen Rønningen (b 3 side 471), født ca 1630.9. ukjent10. Svend Lassessen, kom fra Røros, født ca 1668, overtok Buset etter faren Lasse Svendsen senest 1701, levde fremdeles i 1723. Svend Lassessen hadde mange søsken med etterkommere på Røros. Gift med Kirsti.11. Kirsti20. Lasse Svendsen, død på Røros før 1701, skifte der 1702 etter hans kone Marit Solansdatter. Lasse kjøpte Buset i Budal i 1692.21. Marit Solansdatter, skifte 1702. Svend bodde da på Buset i Budalen. Hun kom fra Østgård i Dalsbygda i Os. Hun hadde en bror Lars Solansen på Røros (60 år i 1701, skifte 1709).42. Solan Mikkelsen, første gang nevnt som bruker i Gammelstu Østgård 1652Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.