Gå til innhold
Arkivverket

[#56176] Rørfisk ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har et spørsmål. I en gammel historie fra 1814, hvor det står om et gjestebud, er det nevnt hvilken mat som ble servert der, og det var ikke småtterier, men bl.a. var det nevnt rørfisk ? er det noen som kan fortelle meg hva det er for slags fisk ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Gjestebud i 1814 - det hadde vært svært interessant å se hva de mesket seg med dengang. Har du anledning til å nevne noen retter som en liten kuriositet mellom alle søk på kirkeboksider med utallige navn og årstall?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Joda jeg kan nevne noe av det som er oppgitt her. Skal korrigere meg selv med årstallet. Dette var et nyttårsgilde 1814/1815. Et lite sitat : Det store langbordet inne i stua ble dekket med tinntallerkner, tresjeer, og hornskaftkniver, og mat ble båret frem. Det var dampende lutefisk og gul,fet rømmegrøt i kvitskurte trau. Det var oppskåret spekekjøtt, hakkpølse, bjørneskinke, fint flatbrød,kvit ' Kaku ', sjørost(surost)og geitostskiver. Den svære smørkanna sto midt på bordet og lyste som en gul måne. Sitat slutt.Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.