Gå til innhold
Arkivverket

[#56177] tyding av kirkebokside


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde en kirkebokside Olea er min 3Xtippoldemor (tror dette må være den rette)Foreldrene skal hete Erik Jakobsen og Mari Jakobsdatter. LenkeIfølge bygebok for Våle, Østre Sørby, Knatten skal min ane være død i 1858 på Knatten, 71 år gammel og født i Våle. Jeg klarer ikke å tyde hva annet enn navn på foreldre og barn heller ikke dato for dåpen til Olea. Venter i spenning!! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

21/1: 'Døbt Eric Jacobsen og Mari Jacobsdr Smørdall deres ægte datter Olea. Test: Olea Pedersdr Gundestad, Aaste Thomasdr Hunsald, Christopher Olsen Ofustad, Gullec Thorsen Aassenden og Knudt Evensen Hunsald'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Finnes det noen som kan hjelpe meg å finne Niels OlsenLenke. Dette er lenke som viser vielsen til Niels og Olea.I bygdeboka for Våle klarer jeg ikke å finne ham annet som død i 1838 på Sando. Disse opplysningene står under Østre Sørby- Knatten (bygdebok for Vaale) Håper noen kan komme med noen tips til meg! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er noe som kan være verdt å forfølge... Jeg finner seks barn av Niels og Olea på foreldresøk på FS (dåpsdatoer tror jeg): Helene 4.5.1817, Lars 4.10.1818, Ole 9.2.1821, Andrea 18.12.1823, Hans 1.4.1827 og Mathias 8.6.1827.Her er kirkeboka for Lars i Våle: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8159&idx_id=8159&uid=ny&idx_side=-35>Lenke . Hvis du ser på fadderne er det en Ole Olsen som kunne tenkes å være bror av Niels der. Han kommer fra gården Skierpestuen, står det.På Nøtterøy er det en gård som heter Schierpe i tellingen for 1801, hvor det bor en gutt ved navn Niels Olsen, 7 år gammel i 1801. Det skulle passe i alder...? Lenke . Foreldrene heter Ole Halvorsen og Karen Nielsdatter.Fødselen til den Niels Olsen fra Nøtterøy finner du her, nest nederst venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg må nok bringe inn en tvil her... Niels Olsen Skierpe gifter seg med en Anne Larsdatter på Nøtterøy i 1814 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8222&idx_id=8222&uid=ny&idx_side=-185>Lenke (nr 3). Har ikke funnet henne død, og Niels Olsen Rostadteien (din mann) står jo heller ikke oppført som enkemann når han gifter seg med Olea i 1817, så det er nok ikke riktig mann.Siden Niels Olsen Rostadteien ikke står oppført i FT1801 under Rostad, og han her Lenke ikke heller ser særlig sannsynlig ut med tanke på navneoppkalling av barna, så... Niels Olsen Dahl er konfirmert i Våle i 1810 her Lenke .Mere leting blant fadderne ved dåpen til Niels og Oleas barn kan kanskje gi flere tråder å forfølge? Det ser ut til at Niels og Olea bor på en ny gård hver gang de bærer ett nytt barn til dåpen, så de må ha flyttet mye.Her er også en kandidat, født i Åsgårdstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Tusen takk for hjelpen! Har ikke fått sjekket opplysningene enda. Det får bli kveldskos. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Kristinn HegnaNår du skriver om Ole Olsen på Skjerpestuen, tenker du da på Skjerpestuen under mellom Bakstevål. Iså fall var min 2xtippoldemor på besøk her når hun fødte en sønn Olaus OLsen i 1822. Ser i bygdeboken at en Ole Olsen solgte gården i 1872 til Olaus Olsen. Ole Olsen født i Sigdal skal ha giftet seg med Marte Kristoffersdatter. Kanskje Nils Olsen også kommer fra Sigdal da. Lurer nå veldig på om vi tenker på samme Skjerpestuen? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Kristinn HegnaInnlegget jeg skulle henvise til var nummer 55100 - nr. 24, ser at jeg glemte det i farten. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Inger-Marie,Jeg fant ikke noen gård med navnet Skjerpestuen i FT1801, så jeg antok at det var en husmannsplass under Skjerpe på Nøtterøy - ble nok litt ivrig da jeg så at en 7 år gammel Niels Olsen bodde der.Men Skjerpestuen i Våle er tvertimot en husmannsplass under Hjelmtveit, skriver O. Rygh: 'Hjelmtvet nordre og søndre. Udt. jæ2£ntvétt (én udtalte: jæ:2£n-). -- Hialmuþuæit (søndre) RB. 75. Hielmetued 1593. Hielmtuedt 1604.1/1, 1/1. Hielmbtued med Schierpen, H. søndre med Joenstad 1668. Hielmtved nordre og søndre 1723. [...] -- Underbruget Schierpen er vel det Skjerpestuen, der findes paa Kartet lidt i Vest for Gaarden; det maa være et opr. *Skerpa f., hvorom se under 'Forsvundne Navne' ved Sem Herred.'I FT1801 Vaale er det en gård som heter Hielmtvet, og der bor en Ole Olsen som kan være den samme som er fadder ved dåpen til Lars Nielsen i 1817 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f10716&gardpostnr=13&personpostnr=237#nedre>Lenke ? Når jeg ser på debatt 55100 som du henviser til ser jeg at det sannsynligvis er den samme Ole Olsen som står som fadder for Olaus Olsen i 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Ole Olsen som jeg har skrevet om skal være født ca. 1788 i Sigdal. Jeg har også skrevet at Nils Olsen skal være født i 1788 så utifra dette så kan de jo være brødre. Ole kan jo være født i 1787 når det står ca. 1788. Er litthvor jeg usikker på hvordan jeg skal lete videre nå. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hvordan vet du at Niels Olsen gift med Olea Eriksdatter er født i 1788? Ved giftermålet som du viser til i (4) vet jeg ikke nøyaktig hvilket år det er, men antar at det er 1817 (bruk permanent sidelenke, så er det lettere å se), og Niels er 25 år? Det blir vel 1792/1793? Men kanskje ikke den Ole Olsen som er 29 år i 1801 er den samme som du snakker om fra Sigdal.Her er fadderne: Helene 4.5.1817, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8163&idx_id=8163&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Niels Olsen og Olea Rostadteien, faddere: Elisabeth Sigbiornsdatter Aasenden, Ingeborg Mari Hansdatter Hunsal, Anun Gundersen Oftystad(?), Hans Andersen Rostadteien, og rasmus Rasmusen Smørdal.Lars 4.10.1818, Lenke Inderst Nils Olsen og Olea Eriksdatter Kongstun under Grydenæs. Faddere: Anne Christensdatter Helgeroen, Ellen Andersdatter Bersvend(?), Ole Olsen Bagstevold-Eie, og Berndt(?) Olsen Lian fra Toden.Ole 9.2.1821, Lenke . Inderst Nils Olsen og Olea Eriksdatter S. Haagestad. Faddere: Elisabeth Hansdatter Ødegaarden, Marie Nielsdatter Haagestad, Hans Bertelsen Haagestad, Lars Bertelsen Haagestad.Andrea 18.12.1823, Lenke . Inderst Nils Olsen og Olea Eriksdatter W. Hals. Faddere: Else henriksdatter Ulsrød, Berte Sørensdatter Serkland, hans Christoffersen Ulsrød, og jacob Johannesen Lærum.Hans 1.4.1827 Lenke Arbeismand Nils Olsen og Olea Eriksdatter W. Hals. Faddere: Maren Andersdatter Serkland, Ellen marie Johansdatter N.S. Sorbye, Jørgen Pedersen Serkland, peder Larsen Sorbye.Mathias 8.6.1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Nils og Olea giftet seg 29.121816 i Våle i Vestfold LenkeDe kommer som par nr. 1- utifra disse datoene skulle vel Niels ha blitt født ca. 1791. Nå har jeg kikket og kikket etter i papirene mine i mange, mange timer men klarer ikke å finne ut hvor jeg har fått 1788 som fødselsår for Niels ifra. Jeg skriver ned alt av opplysninger når jeg jobber med slektsforskning så nå er jeg veldig usikker. Tusen takk til Kristinn for kjempegod hjelp. Nå skal jeg sjekk fadderne du har skrevet ned for meg for å se om det finnes noen koblinger til Ole Olsen. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei igjen,Som du nevner tidligere dør Niels Olsen i 1838 her Lenke på Sando under Sørbye. Da blir alderen hans oppgitt til 50 år - noe som gir fødselsår 1788...Siden han oppgir runde tall både ved giftermålet (25 år i 1816) og ved dødsfallet (50 år i 1838), kan det tyde på at han ikke var så sikker på når han var født? I tidsrommet 1787-1793 er det nok sannsynligvis.Kanskje det kan være lurt å starte en ny tråd med overskriften 'Nils Olsen, f. 1787-93, Våle, Vestfold?' og så legge inn alt du vet om giftermålet, barna, steder han har bodd, forloverne og fadderne. En god overskrift tiltrekker ofte de rette hjelperne :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.