Gå til innhold
Arkivverket

[#56188] Straff for leiermål, konkubinat uten svangerskap som bevis?


Gjest marit.elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit.elisebet totland

Jeg har et eksemplel på idømt straff for konkubinat (samliv uten ekteskap) rundt 1870. I følge forhør har paret innrømmet dette forholdet. Men på hvilket grunnlag kunne anklagen reises? Var en mistanke nok, eller måtte forholdet ha ført til graviditet?Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Takk for nyttig kildelenke, Jon Torp. Wikipedia er en flott sak. Er det ikke et svar der i dag, kan du finne et i morgen.Har sjekket flere Justisaker og mulkter de siste dagene. De fleste dommene er gitt når mora får barn nr 2 eller 3. Men jeg har også funnet anmeldelser av par som bygdefolket anmeldte av forargelse. Ellers var det vel prester som anmeldte ved dåp.Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Prøver meg med enda et spørsmål, da kilder spriker med hensyn til disse sakene.Et sted har jeg lest at en mann ble straffet med fengsel dersom han fikk barn med tre ulike kvinner utenfor ekteskap. Sammenlignet med det synes jeg det ville virke urimelig om andre fikk vann og brød for leiermål uten en gang å kunne bevise 'det straffbare'.Har noen andre funnet kommentarer i kirkebøker som sier noe om dette? Jeg har funnet noen få merknader som presten har ført opp ved dåp.Har noen tilgang til lovtekster som sier noe om slike forhold ca 1870? Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Oppslaget i Wikipedia som det blir vist til i nr 2 er følgende:Kriminalloven av 1842, kapittel 18, § 22:«Leve ugifte Personer sammen som de være Ægtefolk, straffes de med Bøder eller Fængsel.»Straffeloven av 1902, § 379:«Den, som trods Paatalemyndighedens Advarsel, fortsætter et offentlig Forargelse vækkende samliv i utugtig Omgjængelse med en Person af det andet Kjøn, straffes med Bøder eller Fængsel i indtil 3 Maaneder.» Siden dette innlegget er blitt så mye lest, prøver jeg meg enda en gang. Poenget mitt er at loven som fantes umulig kan ha blitt praktisert likt, og oppfordrer herved flittige kirkebokbrukere til å legge henvisninger her dersom dere finner merknader i dåpsprotokoller. Hvis vi får en del eksempler, kan det kanskje bli et mønster, geografisk eller tidsmessig. Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg oppfatter at du etterlyser eksempler på anvendelse av loven vedrørende utukt etc. Her er et eksempel fra min egen slekt: En pike sto i januar 1874 i Sandefjord tiltalt for å ha født 3 barn med 3 forskjellige fedre 'uden at hun er kommen i Ægteskab med nogen af dem hun har ladet seg besvangre....'. Dommen lyder slik: 'Thi kjendes for Ret: Tiltalte Pige (navnet) bør for Overtrædelse af Cr. L. Aar 18§ 25 (?) at hensættes til Fængsel paa Vand og Brød i 10 - ti - Dage. Saa bør hun og at utrede de med Forhøret og Sagen forbundne, hende lovligen paahvilende Omkostninger efter af Amtet approberede Regninger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.