Gå til innhold
Arkivverket

[#56191] Johanne Christensdtr. i Strømsø 1785-1817 - fra Bragernes, Lier eller ?


Gjest Mads Ramstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Mads Ramstad

Den 1. oktober 1785 giftet Peder Lorentzen Kugel og Johanne Christensdatter seg på Strømsø. I forlovererklæringen datert 17. mai 1785 står det at 'Pigen Johanne Christensdatter (...) bragte Beviisligheder fra Bragernæs'.Peder og Johanne fikk på Strømsø barna Maren Helene i 1785, Lorentz 1788 og Anne Kirstine 1791. Da Peder døde i 1792 står det at 'for 7 Aars Tiid komme han hid fra Jarlsberg-Verk, (...) og gift d. 1. Octobr. 1785, fader imidlertid til 4 børn, hvoraf 1 død, men 3, neml. 2 Piger og 1 Dr.(eng) med Moderen igjen lever, 34 Aar gl.'Jeg finner ikke det fjerde barnet Peder skal ha hatt, men de to yngste bor med moren i Baggaden Neden Kirken No. 11 på Strømsø i 1801. Johanne Christensdatter-Lorentzen er da husmor, 52 år, enke etter 1. ekteskap.Johanne dør 1817 på Strømsø, og skrives da for 'Matros Peder Lorentzens Enke Johanne Christensdtr. 73 aar'.Aldersangivelsene på Johanne tilsier at hun var født 1744-1749, og det er mulig selv om mannen var født 1758-60. Vi må ta alderens hennes med en klype salt, og det har jeg gjort når jeg har jaktet rundt på Johanne i kirkebøkene.Det er en konfirmert Johanne i Bragernes i 1776 som er født i Lier, 16 år gammel og altså født ca. 1760. Jeg finner at Christen Halvorsen Rødseie hadde tvillingdøtre som ikke ble navngitte ved dåpen i 1761, men den ene datteren er skrevet Anne da hun døde 11 dager gammel.Er det noen som er lokalkjent eller som ser noen muligheter jeg burde sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei MadsDen eneste Johanne i Lier vi finner er denne: Johanne født på Vefferstadeie, døpt 13 nov. 1757. Far: Christen Evensen Vefferstadeie Faddere: Jens Aasens H (hustru), Siri Jonsdt Solberg, Anders Ellevog, Rasmus Ellevog Se venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Ja, men den Johanne er vel litt for gammel til konfirmanten i Bragernes i 1776? Er det noen som vet hvor det ble av Johanne Christensdtr. fra Vefferstadeie født i 1757? Kan hun ha flyttet til Bragernes før eller etter konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at kausjonistene ved forlovelsen het Christen Lorentzen og Jørgen Christensen. Det kan jo se ut som brødre av paret.Muligens den ene forloveren Lenke Finner ingen Christen Lorentzen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Det er en god ide å følge forloverne. Peder hadde en bror Christen Lorentzen som var fem år eldre. I 1785 var gift og bodde ved Jarlsberg verk, så det kan godt være han som er den ene forloveren.Jørgen Christensen er en større nøtt. Av de søkbare dåpslistene fra Lier hos DiS finner jeg ikke at noen av de mulige foreldrene til Johanne hadde en bror Jørgen.I Bragernes finner jeg en kandidat Jørgen døpt i 1745 som sønn av Christen Jørgensen. Christen ble gift med Anne Nilsdatter i 1744 i Bragernes. Men jeg finner ikke at Christen og Anne hadde en datter Johanne, og det er det vel ingen andre som gjør heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.