Gå til innhold
Arkivverket

[#56192] Har jeg slekt i Hurdal?


Gjest Per-Erik Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Per-Erik Berge

Min oldefar var Andor Hansen fra Enga/Kroken, Gjødingseter i Hurdal. Han var av gammel finneslekt som kan følges tilbake til tidlig 1600-tall. Andors far var Hans Isaksen, sønn av Isak Olsen, en 'nasjonal soldat' - mannen som var så lenge borte i krigen 1808-12 'at ungene ikke kjente ham igjen, da han til slutt kom hjem'. Både Isak og Hans skal ha blitt svært gamle, 107 og 102 år. Oldefar Andor flyttet fra hjembygda i 1912 og familien min har ikke hatt kontakt med Hurdal, det jeg vet. Oldefar hadde bare en bror, Laurits Hansen. Laurits hadde en sønn som het Kristian, født 188o og datteren Mina, født 1882, iflg kirkebøker på nettet. Mina vet jeg ingenting om. Kristian var gift med Emma Josefine Olsdatter Rødfoss, født 1882 og fikk barn etter 1900-tellingen. Jeg vet at en av barna til Kristian og Emma het Hans og at det var ei jente, født 1902, som het Karen. Ifølge lysingsprotokollen for Hurdal giftet Kristian og Emma seg først i 1924, Han da 44 år gammel og med barn født 22 år tidligere!? hvis dette stemmer. Kjenner noen til mer og evt. forsettelsen her? mvh Per-Erik Berge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Erik Winjor

Andor Hansen med kone og fire barn flyttet til Lunner på Hadeland.Andor og kona levde til midten av 1950 tallet.De har etterkommere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Der finnes nålevende personer som heter både Gjødingseter og Gjødinsæter, og noen bor i Hurdal. Kanskje kan de svare på ditt spørsmål.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.