Gå til innhold
Arkivverket

[#56196] Gården Guldskjeggerud i Furnes


Gjest Leif Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Sveen

Kristoffer Monsen Guldskjeggrud f ca 1781? giftet seg med Maria Syversdtr. De kadde minst tre barn: Marte f 1822, Mikkel f ca 1826 og Simen f ca 1829 Hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel han du finner her i ft 1801 som tjenestekar i Vang: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10414&gardpostnr=189&personpostnr=2926#nedre>LenkePå FS finner du fölgende barn:Marthe 1822: LenkeSidsell 1824: LenkeMikkel 1827: LenkeSimen 1829: LenkeChristian 1831: LenkeMathia 1836:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dem ikke blant gifte i fra 1815 til 1822. Dåpen til Marthe 8/9-1822 (n° 30 högre side): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9062&idx_id=9062&uid=ny&idx_side=-72>LenkeLettere å lese klokkerboka (n° 31) Permanent sidelenke: Lenke Da bodde de på SpiedahlenDa Sidsell ble födt i 1824 var de allerede på Guldskjeggerud og gift (n° 45 högre side): Permanent sidelenke: LenkeDa tenker jeg at vi finner Christoffer Monsen på Spiedahlen i 1801: Han er 18 år, altså litt yngre enn du trodde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er nok sikkert foreldra til Maria i 1801 med hennes bror Jens på Langsveen: LenkeHan var fadder for Marthe og jeg mener det er da rimlig sikkert at han er onkel til barnet.Far: Siver Kristoffersen f. ca 1753Mor: Marte Jörgensdtr f. ca 1762Mannens foreldre har du under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Mons Halvorsen f. i 1752 (det er ofte noen års avvik i ft.) Far: Halvar Monsen Hofejer (högre side uder midten): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Marthe Christophersdtr f. i 1749, Christofer Daglums pigebarn: Permanent sidelenke: Lenke (2. dåp på högre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er to kandidater til Halvor Monssen i 1732:En på Hoxnæsmed med foreldre Mons Halvorsen og Karen Pedersdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=vgsj1732&gardpostnr=955&merk=955#ovre>LenkeEn på Imislund-ejer med foreldre Mons Halvorsen og Johanna Jacobsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Furnesboka s. 318 sier om Myr i Furnes at Kristoffer Håkensen, f.c. 1718, bgr. 14/9 1764, fikk skjøte på gården. Ved skiftet etter ham ble det 280 rdr. til enken og barna. Enken, Inger Kristensdtr, f. c. 1718, bgr. 13/3 1786, brukte gården i 13 år etter mannens død. Barn: Håken, som tok over gården; Ole, f. 1752, d. 1755, Kari, g.m. Mikkel Olsen som forpaktet Slåtsveen u. Myr; Marte, g.m. Mons Halvorsen; Helvig, f. 1755; Kristoffer, f. 1761; Ingeborg.Kristoffer (Stor-Deglumseie) og Inger ble viet 12/10 1744. Hun var fra Grøtholm, som datter utenfor ekteskap av Marte Olsdtr Grøtholmseie. Faren, Kr. Olsen, hadde halve gården, og foreldrene hans var Ole Olsen, f. c. 1645, bgr. 10/12 1725, og konen i første ekteskap (ikke navngitt). Så langt Furnes bygdebok s. 622.I mine opptegnelser, gjort for lenge siden, har jeg kommet frem til samme slutning om Kristoffer Monsens opprinnelse som det som er ført foran mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Til innlegg nr. 1: Har du funnet ut hvem Maria Syversdtr var? Var hun fra Teksum på Nes,H., og vet du noe om hennes opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Inger-Berit: ta en titt på fadderne til Marthe, så vil du se at det er en Jens Syversen Langsveen, tror du ikke at det er en mulig bror av Maria?Dåpen til Christian nederst gir ingen pekepinner: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-208>LenkeHer fant jeg en Ole Syversen som og får en sönn Mikkel i 1827, kanskje en bror? Permanent sidelenke: LenkeMikkel sin dåp 21/1-1827: Permanent sidelenke: LenkeHer er Jens Syversen Langsveen fadder igjen.Simen döpt 5/4-1829 (n° 8) Permanent sidelenke: LenkeHer er en Böre Syversen Lille Guldskjeggrud fadder, kanskje en annen bror til Maria?Mathias dåp 12/6- 1836 (nederst til venstre): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Om Kristoffer Monsen vet jeg ikke noe. Men Maria Syversdatter er etter min oppfatning fra den gården på Nes som Digitalarkivet feilaktig kaller Tefum i 1801 (altså Teksum). Der finner du henne med foreldre og søsken. Faren var vel fra Lunde på Ring. Dattera Sissel blir da oppkalt etter sin mormor.Denne Jens Syversen på Langsveen kjenner jeg ikke, men Syver Kristoffersen på Langsveen døde i 1802. Hans mor var fra Alu. Det er flere slektsforbindelser mellom den delen av Furnes og Lunde på Ring. Ellers har jeg etter hvert lært at på denne tiden var det ofte andre årsaker enn slekt til at man valgte faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det altså denne familien, det passer jo godt med oppkalling, förste datter etter hans mor og andre etter hennes: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leif sveen

Det er to Guldskjeggerud gårder i Furnes. På den ene bodde Ole Jensen f ca 1783. Han skal ha slått seg opp ved handel. Gift med Berte Jensdatter Buttekvern f ca 1785 d 1818. Ole ble så g m Johanne Anstensdtr Mauset. Jeg har en del forfedre til konene, men Ole Jensen er jeg usikker på. Han kan ha bodd med moren sin på Spikdahlen i 1801 eller med foreldrene sine på Karset. Det er altså minst to mulige personer. Muligens flere? Spikdahlen er nabogård til Guldskjeggerud og dermed meget aktuell. Det kan være at det nettopp var husmannsgutten som slo seg opp. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ole Jensen Lien kalles gårdmannssønn da han giftet seg 28 des 1815. Han kalles fortsatt Lien da han giftet seg 2. gang i 16 nov 1820. Da spørs det om han var gårdmannssønn fra Lien som muligens ligger i Furnes? Eller om han var det fra Vang. Var han fra Vang, så er Karset nærliggende å tippe på? En gårdsønn kom vel ikke fra Spidal-eie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

I og med at han kalles Lien, så kan det være Hartmanslien som nå kalles Tørudstad. Der var nemlig Jens Paulsen Bergaust bruker i siste 1/2-del av 1700-tallet. I mine opptegnelser finnes ingen sønn Ole Jensen der, men jeg kan selvsagt ha oversett ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

I Furnesboka s. 179 og s. 53 står Ole Jensen 'Guldskjegrud' som døpt 20/7 1783, og kirkeboka viser en Ole som sønn av Jens Jørgensen og Pernille Olsdtr. Fadderne var Anders Gulskjegrud og qv., Ole Røset, Jens Larsen, Karen Olsdtr. Som vanlig på den tiden ble ikke foreldrenes bosted oppgitt, men kanskje Thor Bøhmer har dem i sitt register?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Beklager, eller heller takk! Nytt for meg om Jens Jørgensen. Visste bare om kona som nok bodde på Spidal-eie, men visste ikke sikkert om det var samme folket. Har ti Jens Jørgensen, men ingen som passer. Jeg har akkurat lånt Furnesboka på biblioteket. Den gamle - Inger Berit med signaturen Knut Østby - er bare filler.Jeg er alltid glad for informasjon om Furnes og Veldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Klarer ikke å slippe taket i denne Ole Jensen som slo seg stort opp i Furnes....Finner en i Ft. 1801 som er 17 år, Spikdalen, sammen med sin mor, Pernille Olsdr., 45 år, enke etter 1. ektesk. Begge går i dagleie og leier husrom. Har ikke funnet Pernilles ekteskap med Jens.En Jens Jørgensen dør 1784, bgr. 18/4, 26 år, bosted (selfølgelig) ikke oppgitt. Kan være ham som var far i fødselen som jeg nevnte i forrige innlegg.Jørgen Jørgensen Gjerlu har en sønn, Jens, f. 1758, dpt. 25/7.Så kommer noe som er mere usikkert: Jørgen Jørgensen og Marta Andersdtr vies 17/3 1756. Ved trolovelsen er deres forlovere Knut Bårdsen Gålås og Lars Rasmussen Grinaker. Selvfølgelig er ikke brudeparets bosteder oppgitt, for presten kjent dem vel fra før!I Sjeleregisteret 1732 er en Jørgen Jørgensen nevnt som 6-åring på Sandvold. Han stammet fra en av Ile-gårdene.Kan noen får 'hode og hale' ut av disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Fant Jens Jørgensen og Pernille Olsdtr trolovet 9/4 1783 med vitner Anders Høsbjør og Jens 'Præsæter', viet 22/5 s.å. Selvfølgelig nå også uten bosted for brudefolkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Margrete Jørgensdatter Sørile g m Anders Larsen Dæli ble brukere på Storile i siste halvdel av 1600-tallet. Den Ilegarden du nevner i innlegg (22), det er vel SørIle det da kanskje? I og med at Sørile nå er en del av Veltile, så har ikke jeg noen fyldig registrering av den gården. Sanvoll er også et par bruk som er vanskelig å følge og det har vært hyppige brukerskifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Furnes kirkebok kaller Jens Lien ved begge hans giftemål. Nå viser det seg at under Gullskjeggrud var det en plass som het Bekkelien. Kanskje er det derfra navnet Lien kommer? Altså at han ikke var av brukerfamilien på garden, men på Bekkelien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.