Gå til innhold
Arkivverket

[#56200] S&F: Hjelp til tyding av KB for Gulen 1746


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Østen Michelsen Dumben gifte seg (1.7.1746?) med Anne Johannesdtr.Står det noko om kvar ho var frå, eg klarer ikkje å sjå det ?Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Ministerialbok nr. A 11 (1736-1749), Kronologisk liste 1746, side 57.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11442&idx_id=11442&uid=ny&idx_side=-56>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Mener det står Anne ScharnagelDatoen tror jeg er d. 12 Juli både i margen og foran 'troloved'. Ser ut som de ble trolovet og gift på samme dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Den Anne som Øystein Mikkelson gifter seg med i 1746, er enkja Anne Olsdtr. Skarnagel. Han var tredje ektemannen hennar. Bygdeboka seier ho er skriven for Anne Olsdtr. Askevoll då ho gifte seg 1. gong med Tomas Olson Skarnagel i 1719.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for oppklaringa Alf!No er eg med, ser at eg ikkje har klart å kopla saman denne Anne med alle sine 3 menn :-) Og at eg kalla ho Johannesdotter var altså feil.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Gisle, Da kan du kansje bekrefte om Tomas Olson Skarnagel og Anne er foreldrene til Ola Thomasson Skarnagel ? Denne Ola var gift 1) med Jøri Olsdtr. Hersvik og 2) med Ragnhilde Stigstrand Hyllestad.Vet du i tilfelle når Ola levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kurt!Tomas Olsson og Anne Olsdtr (den første kona hans) hadde ifølge Solund BB ein son Ola, f. 1817 som gifte seg med Gyrid Olsdtr. Sørebø (ho var vel dtr. av Ola Arnesson og Mari Pedersdtr). Brukar Hersvik.Tomas Olsson og Anne Olsdtr (den andre kona hans og ho som er årsak til denne debatten) hadde også ein son Ola, han levde i 1763 (i Bergen).MVH GisleEg har ikkje noko dødsår på Ola Thomasson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Gisle. Tomas og Anne er nok foreldrene til 'min' Ola. Ola og Gyrid (Jøri) hadde sønnen Lars, født i 1744, som er blant min kones aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kurt,Eg har ikkje funne ut kven som er foreldra til Anne Elingsdtr. Losne (f. ca. 1744, d. 1784?) g. 18.10.1772 med Lars Olsson Hersvik (f. 1744, d. 1784?), men det er kanskje denne dama: Lenke ?Har du gjort deg nokre tanker om ho ?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg mangler fremdeles opphav på Anne Ellingsdtr. Losne. Det er en debatt på DIS-forumet som synes dekke folk fra Bjørnestad i Askvoll.LenkeSkal 'forske' litt mer på det sporet du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.