Gå til innhold
Arkivverket

[#56205] Halstein Nilsen Åmot/Målselv/Malangen. Hvor dør han?


Gjest Kenneth Spaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Spaberg

Jeg lurer på hvor og når Halstein Nilsen døde. Han ble født og døpt i Åmot i 1790. Noen år senere flyttet familien til Målselv og bosatte seg på Guldhav. Jeg finner han på folketellingen 1801 på Guldhav, og han bor også der når han blir konfirmert i 1808.Han gifter seg med Guri Larsdatter rundt 1820 tipper jeg, og bor senere en stund på Målsnes, Målselv. Der får han tre barn Niels f. 1822, Severin f. 1823 og Ovidea f.1826. Han solgte trolig Målsnes en del år senere.Jeg finner han igjen i folketellingen for 1865.Da var han arbeider på gården Mortenhals i Malangen, der også søsteren Berte bor med sin mann Kristoffer Johannessen.[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1933&kenr=005&bnr=0103&lnr=00>LenkeMen mitt store spørsmål er hvor han døde? Har prøvd å søke i kirkebøkene for Balsfjord og Malangen uten hell. Håper noen kan hjelpe meg. Prøver å kartlegge etterkommere av Nils Halsteinsen Guldhav, som var Halsteins far.Kan se mitt foreløpige arbeid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ja, det er merkelig med Halstein. Han er 75 år gammel i 1865, og skulle vel da ikke dø så langt fra Mortenhals. Men han er ikke registrert død hverken i Balsfjord/Malangen, Lenvik eller i Tromsøysund. Dattern Ovidia var først gift med en Sivert Andreas Nilsen, og i 1854 med Peter Jeremias Tobiasen. De bodde på gården Kvalnes på Bakkejorda (Tromsøysund). Ovidia døde i 1875, og etterlot seg visstnok ingen barn. Et eventuelt skifte etter henne kan kanskje gi verdifulle slektsopplysninger. Du har lagt ut endel slektsopplysninger. Jeg festet meg i farta med Forskognes, og der er det nok en del ting som bør rettes opp, og eventuelt kontrolleres. Ingebrigt Olsen og Giertrud Maria Johannesdatter hadde ni barn, og av disse vokste syv opp: Ole ugift til Amerika i 1882 (han døde ikke ved Sagelvvann!). Lavina gift til Am. i 1884. Theodor ugift til Am. i 1887 (døde ikke!). Josefine gift og Giertrud ugift til Am. i 1893. Det var mange fra Forskognes og Markenes som reiste til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Spaberg

Takk for de ekstra opplysningene. Fort gjort å ta feil av personer når det er flere med like navn på et sted. Men jeg skal sjekke dette opp, og legge det senere ut på min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.