Gå til innhold
Arkivverket

[#56206] Når kommer de til Ellis Island i 1900?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Carl Ludvig Arthur Kristiansen oppgis å ha reist til USA i 1889. I 1900 drar han med Angelo til Hull den 30. mars. Han skal videre til Wisconsin, er snekker og amerikansk borger. Han er nygift med Selma f. Nilson bosatt Tønsberg som er på samme båt.Her er lenkene fra emigrantlistene: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=125740&merk=125740#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk, Arne, gidder du sende meg lenken også? For meg ser det ut til at de dro fra England 7. april, men når ankom de Ellis Island?Jeg fant også trolig en ankomst i 1892 av Carl.Men det ble sagt at de begge var i USA i 1889. Det finner jeg ikke, kanskje noen andre kan?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg fant også ankomsten, tusen takk. Siden Selma er amerikansk statsborger ved ankomst og familien sier de kom i 1899, håpet jeg at jeg skulle finne denne turen, men det ser ikke slik ut.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har du forsøkt å se i de britiske utreiselistene (www.findmypast.com)? Disse passasjerlistene inneholder ikke så mye informasjon som de i Ellis Island, men finner du navnene der, kan det jo være lettere å lete i de amerikanske listene. Kanskje er de vanskelige å finne på grunn av 'oversettelsesfeil' i navnet. Man må betale et par tiere for å få se detaljene i søkeresultatene, men det dukker i hvert fall opp både Selma Nils(s)o/en og Selma Christianson på listene for 1899. Det kan jo være forsøket verdt å sjekke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå tok det jo noen år for å få et amerikansk statsborgerskap, så i hvertfall Carl må ha reist lenge før 1899, - kanskje 1889 som du skriver i ditt første innlegg.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Sorry, jeg ser at du vel egentlig mente 1889, og de britiske listene starter først i 1890. Du kan jo prøve å sjekke Carls ankomst i 1892, men jeg tipper at han kanskje reiste alene, og at Selma var hjemme i USA og ventet... På den annen side vil naturalization-dokumentene kunne avsløre hvilket skip de kom med første gangen. Disse dokumentene kan bestilles online hos www.nara.gov. Men først må du selvsagt finne dokumentet, og hvor lett det er avhenger av hvor de oppholdt seg da de fikk statsborgerskapet. Noe er tilgjengelig på nettet, men langt fra alt. Her er en side som sier endel om hvordan man finner naturalization-dokumenter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå skal jo immigrasjonsåret stå i folketellingene. Jeg har tatt et raskt søk, men finner dem ikke sånn uten videre. Vet du om de ble boende i USA? Om du har fødselsdatoen for Carl kan det være mulig å finne ham i registreringskortene fra 1918 for tjeneste i WW1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for alle tilbakemeldinger. Han var jo bare 19 da han reiste over, så han har nok kommet tilbake og funnet seg en kone senere. Det med militærregistrering var jo interessant, han er født 24.03.1873 i Christiania! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for registreringskortet. Jo da, de ble i Beloit, Wisconsin fra de kom til de gikk bort, så de skulle være mulig å finne i folketellingene - om noen kan finne mer stoff om dem er jeg svært takknemlig.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Carl Kristiansen Home in 1930: Beloit, Rock, Wisconsin Age: 57 Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Selma Race: WhiteHousehold Members: Name Age Carl Kristiansen 57 Selma Kristiansen 60 Alice B Kristiansen 21- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930: Karl immigrerte i 1897, og han er moulder på en diesel engine factory. Selma immigrerte i 1900. Alice er født i Wisconsin.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Anthur Kristansan [Authur Kristenson] Home in 1920: Beloit Ward 5, Rock, Wisconsin Age: 46 years Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Selma Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1897 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1058Household Members: Name Age Anthur Kristansan 46 Selma Kristansan 47 Norman Kristansan 19 Margarette Kristansan 16 Gundor Kristansan 14 Alice Kristansan 11Selma er født i Norge av svenske foreldre. Alle barna er født i Wisconsin.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: Arthur Christison Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Rock Residence State: Wisconsin Locality: Beloit Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1873 Race: White Relation: Husband Spouse's Name: Selma Line: 45 Roll: CSUSAWI1905_26Household Members: Name Age Arthur Christison 32 Selma Christison 20 Carl M Christison 14 Margaret C Christison 12 Infant Christison 2/12 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Arthur Kristhanson Home in 1900: Beloit Ward 4, Rock, Wisconsin Age: 27 Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Selma Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1896Household Members: Name Age Arthur Kristhanson 27 Selma Kristhanson 27 Otto Anderson 28Selma er her oppgitt til å være født okt 1872 i Sverige. Karl er oppgitt til mars 1873. Yrke er 'iron moulder'. De har vært gift i 0 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin Births, 1820-1907Name Birth Date County Reel RecordMargaret C Christiansen 04 Apr 1903 Rock 0259 000509- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin Births, 1820-1907Name Birth Date County Reel RecordGanvor A Kristiansen 21 Apr 1905 Rock 0259 002137- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens datteren Gunvor:Social Security Death IndexName: Gunvor A. Matthews SSN: 389-16-3212 Last Residence: 53511 Beloit, Rock, Wisconsin, United States of America Born: 21 Apr 1905 Died: 17 Feb 1994 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette hadde vært fint om du skrev hva du hadde fra før, når du spør om mer stoff om personer. Slik at man ikke gjør unødig arbeid.Fant en obituary på nett på Alice fra feb 2007 hvor du hadde vært inne og skrevet på gjesteboka.Lenke- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Hanne Line, jeg har ikke vært på nett i hele kveld, slik at jeg kunne komme med tilbakemeldinger. Beklager dersom du føler at jeg hadde gitt for lite informasjon. Men alt du har funnet er av interesse! Jo, jeg har en kontakt med sønnen til Alice, så via innlegget i gjesteboka du nevner ble slekts-sammenhengen presentert for familien ved denne hendelsen. Det ble satt meget stor pris på. Det blir også den informasjonen du har funnet nå som er ukjent!! Du sier at Carl emigrerte i 1897, kan det være 1892? Jeg var også spent på om en mulig bror av Carl (Helmer) Christian eller andre familiemedlemmer fra Norge kunne være i husstanden de første årene etter emigrasjonen, men ingenting tyder på det.Så - tusen hjertelig takk for alle bidragene - jeg vet at alt de kan få vite der borte blir mottatt med stor takk, likeså! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.