Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ola Teige

[#56207] Hagen på Ellis Island 1890/1905

Recommended Posts

Gjest Ola Teige

Julie Hagen og hennes sønn Alfred (Obert) Hagen, reiste 29.1 1890 til New York med skipet Teutonic, som gikk fra Liverpool. (kilde National Archives, BT27 Outward Passenger Lists, Liverpool). Så vidt jeg vet skulle de til Advenstistkirkens store sanatorium i Battle Creek i Michigan. De vendte tilbake til Norge ca. 1895.Alfred Hagen dro tilbake til USA og New York 9.2 1905, med skipet United States fra Kristiania (kilde: Digitalarkivet, Emigranter fra Oslo 1867-1930).Finnes det envennlig sjel med tilgang til Ellis Island-arkivet som kan fortelle meg hva det står der om Julie og Alfred Hagen? Ola Teige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Ellis Island åpnet først i 1892. Her er manifestet fra 1905 hvor Alfred er ført øverst:

bilete4169.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Teige

Tusen takk for raskt svar Arne!Det går altså ikke an å finne noe tilsvarende for 1890?Er det mulig å finne noe ut om vennen Alfred skulle bo hos i 1905, Martin Olsen, 122. 33 street, Brooklyn, NY.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

De burde jo kunne finnes ankommet NY. Jeg har tilgang til disse passasjerlistene, men kan ikke finne dem der. Enten mangler manifestet, eller så er navnet feilideksert. Har du funnet deres utreise fra Norge her på DA sine emigrantdatabaser?Det er i 1910-tellingen minst 16 Martin Ols* f. i Norge bosatt i Brooklyn. Ingen av dem ser da ut til å bo i 122. 33-street.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Teige

Nei, jeg har ikke funnet dem ut fra Norge, men fant dem i det britiske National Archives database over utgående passasjerlister fra Storbritannia 1890-1960 (Lenke)National Archives, BT27 Outward Passenger Lists, Liverpool:Name: Julie HAGEN Date of departure: 29 October 1890 Port of departure: Liverpool Passenger destination port: New York, USA Passenger destination: New York, USA Age: 33 Marital Status: Married Sex: Female Occupation: Wife Passenger recorded on: Page 10 of 27Name: Alfred HAGEN Date of departure: 29 October 1890 Port of departure: Liverpool Passenger destination port: New York, USA Passenger destination: New York, USA Age: 8 Marital Status: Sex: Male Occupation: Child Passenger recorded on: Page 10 of 27Ship: TEUTONIC Master's name: P J Irving Where bound: New York, USA Square feet:17903 Registered tonnage:4244 Passengers on voyage:1211 Martin Olsen er nok et for alminnelig navn til å kunne finne ut noe om ja. Men takk for at du så etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Hmm... de reiste altså 29. okt. fra Liverpool og ikke i januar. De var vel da fremme i NY den 5. nov. Skal se litt mer på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Jeg tok nå en sjekk på et 50-talls personer med vanlige navn som Olen, Larsen og Hansen for å se når de ankom med Teutonic. Ingen av disse lot seg finne med ankomst i november, så dette tyder nok på at manifestet for dette anløpet mangler.Mvh. Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Teige

Ok. Takk skal du ha likevel.Mvh. Ola

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke om du er klar over at alle kan søke fritt på Ellis Island databasen. Det beste er å søke her siden det ikke kreves at du skriver inn navnet feilfritt. Navnet kan ofte være feilskrevet i indeksen.Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive