Gå til innhold
Arkivverket

[#56208] Seland, Vigmostad: navn på hustru


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Semming Hynne

Hei TorgeirThoresdatter må være det riktige. Har ikke funnet dem gift i farten, så du må nok går nøyere til verks.Men jeg fant dette:Gamel Olsen var gift to ganger. Første gang med ei som het Stenvor Joensdatter. Her er dåpen til deres datter Sissel 24/10 1790. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=955&idx_id=955&uid=ny&idx_side=-17>LenkeI 1793 og 1795 får Gamel Olsen og Ingebor Thoresdatter følgende barn, Stenvor 26/4 1793 og Tobias 30/8 1795Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for innsatsen! Jeg tar utfordringen fra Laila, og nå lurer jeg sterkt på om jeg ikke har funnet Ingeborgs fødselLenkeJeg er helt tummelumsk (tommelumsk?) når det gjelder den lokale geografien, sognegrenser, kommunegrenser m.m. Men her stemmer både barnets navn, farens navn og fødselsår ganske bra. Synes jeg.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenMå være enig i at det ikke var lett å orientere seg i dette området, hvis man ikke er lokalkjent da. Eller har forsket mye der.Kan det stemme at det ikke finnes kirkebøker som dekker vigde i Vigmostad for den perioden vi trenger i dette tilfellet tro? Har lett nøyere igjennom listene fra Valle, men fant dem ikke der dessverre.Prøvde meg nå på de databasene som ligger her på digitalarkivet, men det er tydeligvis noe feil der for øyblikket.Gamel og Ingeborg hadde også en sønn Torgie på 1 år ifølge 1801-tellingen. Har ikke klart å finne ham døpt, men kan ha oversett ham.Tror det skal finnes bygebøker for både Vigmostad og Laudal, så kanskje det kan være hjelp å hente der? Får håpe noen lokalkjente i området ser etterlysningen din.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Håper også på noen lokalkjente som kan forklare 'hullet' i kirkebøkene fra Vigmostad (eller Laudal?) som viser når de to ble gift. Finner henne (Ingeborg)forresten ikke som konfirmert heller. Kanskje det er noe jeg ikke ser? Mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg kan heller ikke finne noen kirkebok med vielser i Vigmostad 1765-1815. Kanskje den mangler.Det er ganske sikkert rett at Ingeborg Toresdatter er født 1752 på Kaddås. Kaddås i Laudal ligg 3-4 km aust for Flogeseland i Vigmostad. Flogeseland (gnr 55) står som Seland på kart i dag.Eg har tilgang til Laudal bygdebok. Der står det noen ganske så mangelfulle opplysningar om Kaldås, side 343. Nils Thorsen g.m. Ingeborg Dagsdatter hadde garden i 1723. Nils dør 1724 og enka Ingeborg gifter seg opp igjen med Erik Hansen Øydne, Grindheim. Sønnen Thor Nilsen, f. 1719, var g.m.(1) Åse Nilsdatter og (2) Åse Gundersdatter (1719-1788) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=grlaudal1775&gardpostnr=318&merk=318#ovre>Lenke I bygdeboka er bare to barn nevnt, Asjer, f. 1760, fra første ekteskap og Nils, død 1779, fra andre ekteskap. Dette er feil. I første ekteskap var barna Ingeborg, f. 1752 og Nils (1754-1779). I andre ekteskap var det Åse (Aasne) f. 1757 og Asjer, f. 1760. Ved konfirmasjon bur Ingeborg på Øvre Laudal Lenke Folketellinga 1801 er nok også unøyaktig. Torgje (1) er trulig feil for Tobias, f. 1795. Tobias lever i alle fall og er fadder ved ein barnedåp i 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiFinner ikke kirkeboken i Arkivverkets filmede bøker heller. Så du har nok rett at denne mangler Harald. Enig med deg i at det er feil i 1801-tellingen ang. Torgje skal være Tobias. Hvis det er rett Ingeborg er født 1752, begynner hun vel også å bli litt gammel når vi kommer opp mot 1801.Kan man finne ut hvor det ble av de to halvsøsknene til Ingeborg f. 1752? Hvis de giftet seg og fikk barn kan man kanskje finne Ingeborg eller Gamel som fadder. Eller om de døde ugifte/barnløse og et skifte kan være til hjelp.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for storartet opprydding! Ut fra disse opplysningene leser jeg at morfar til Thor Kaddås het Dag. Fra før har jeg notert at Gam(m)el Olsens farfar het Dag Olsen Hægeland. Kan dette være samme Dag?Gam(m)el Olsens far het Ole Dagsen, han skal ha vært gift med Asper (Asborg) Gamelsdatter Manneråk. Så vidt jeg har forstått ligger Manneråk ikke i Laudal. Jeg kjenner ikke utbredelsen av mannsnavnet Gam(m)el, men antar at det blir for fantasifullt å koble Ole Dagsens svigerfar å koble Gamel på Manneråk med Gamel på Seland. Eller?I så fall, hvem var Gamel Manneråk, Gamel Olsen Selands morfar? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis Ingeborg var født i 1752 ble hun ikke mer enn 12 år ved konfirmasjonen i 1764. Det er vel litt lite, om det var samme jenta da som bodde i Øvre Laudal da.Vi vet jo at Gamel og Ingeborg i 1793 fikk datteren Stenvor kfr. Lenke 2 i (3). Og det står ikke noe 'Uægte' etter det jeg kan se.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei TorgeirJa, hun var veldig ung til å bli konfirmert i 1764. Lurer på om det kan være feil Ingeborg. Har du undersøkt om den Ingeborg f. 1752 levde opp? Mulig hun døde liten. (Litt snodig, jeg finner også ei Aase Thoresdatter Øvre Laudal som blir konf. 1765. Pussig med de samme navnene.)Ellers konfirmeres det ei Aasne Thoresdatter Kadaasen i 1773. Hun var 15 ved konfirmasjonen, og det kan jo passe med Aase f. 1757.Tror nok Gamel og Ingeborg var gift når de døpte Stenvor i 1793, vi har bare ikke funnet vielsen. Hvis de giftet seg i Vigmostad kan det se ut som at vi heller ikke vil finne den dessverre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vi får vel regne med at vi ikke klarer alle nøtter, heller ikke i denne saken.Og så var det Gamel Manneråk (10), da:-D Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Men Manneråk er på same heia som Seland og Kaddåsen. Det er bare 5 km (mot søraust) frå Seland til Manneråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Flott lokalkunnskap! Dette bekrefter hovedregelen om at de fleste menn sjelden gikk særlig langt etter brura.Kanskje det er noen der ute med lokalkunnskap om folka på Manneråk også? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.