Gå til innhold
Arkivverket

[#56211] Gamle slekter i Tistedal


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg har engasjert meg litt i Pedersen-slekt i Tistedal, og jeg fikk tidlig høre at 'Pærs`ene var en tallrik slekt. Det kan jeg underskrive på!!I Halden Arbeiderblad 19. mai 1937 sto det minneord om Kristian Marenius Johansen (Madsen), født i Tistedal 13. september 1860, død på Kokkehaugen 18. mai 1937. Etter noen ord om personen, sto flg. å lese:'Han tilhørte en av de aller eldste slekter i Tistedal. Ole Mogensen var født i 1666 og døde 1746. Hans sønn Mogens Olsen gift med Kirsten Halvorsdatter hadde sønnen Mogens Mogensen som var gift med Anniken Jonasdatter. Deres datter Katrine Mogensdatter og Johan Andersen hadde sønnen Kristian Johansen hvis datter Johanne Kristiansdatter var gift med Johan Petter Pedersen. Og deres sønn var Kristian Marenius Johansen. Hans morbror var den gamle, velkjente Laurits Kristiansen'.Via folketellinger og kirkebøker kommer jeg tilbake til Katrine Mogensdatter og Johan Andersen, men jeg skulle gjerne få bekreftet leddene bakover også... Er det noen som kan hjelpe? Det bør jo finnes noe nedtegnet om denne Ole Mogensen siden årstall er nevnt. Hvem var han? Og hvem var den velkjente Laurits Kristiansen? Ikke vet jeg hvor navnet Madsen kom fra heller, men jeg finner det igjen hos en av sønnene, Herman Madsen.Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.