Gå til innhold
Arkivverket

[#56216] Noen som kjenner til Herbert Sontum f 1902?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Herbert Sontum skal iflg Gravminner være f 25.12.1902 og døde 10.04.1976. Han var gift med Magda Blanc Eriksen, f 21.11.1907 i Bergen, d 06.07.1990 i Oslo. Hun var datter av skuespillerparet Magda Blanc og Henning Eriksen.Jeg ønsker opplysninger om Herbert Sontum; var han fra Oslo eller Bergen, yrke mv. Og om Herbert og Magdas eventuelle barn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For en del år tilbake hadde Dagsavisen en serie som het Bybilder, hvor de presenterte hus i Kristiania/Oslo. Jeg har klippet ut en del av disse bybildene, og da jeg så navnet Sontum, ringte det noen bjeller...Hadde klippet ut artikkelen som sto om grosserervillaen i Nordraaks gate 11, som sto ferdig i 1910. Her bodde familien Sontum, i en rikmannsvilla med imitert gyllenlærstapet på veggene og badeværelse i annen etasje med fanjansefliser. I kjelleren hadde grosseren innredet vinlager med en støpt vinreol med luftsikulasjon!Grosserer Sontum var født 1865 i Kristiania, fru Gunvor var fra Tønsberg og de fikk to sønner. Husholdningen hadde kokkepike og stuepike, og Sontum bodde fremdeles i huset i 1952.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, det var interessant Grete. Kan du sende til meg på affi krøllalfa online dot noHolder på å skrive en oppdatert artikkel om skuespilleren Magda Blanc, Herberts svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg legger inn dåpen til Magda Blanc 15.mars 1908 Johannes krk., Bergen, nr. 26, men du har den kanskje allerede. Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

En liten notis i Hvem er hvem i næringslivet 1939: Sontum, Herbert, dir. (C.E.Sontum & Co., Grensen 5/7, Oslo), f.25-12-1902 i Oslo. Handelsskole og utd. i Amerika, Tyskland og Frankrike. Direksjonen i Sontumgården A/S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eirin Høiby

Hei Arnfrid Jeg har ikke vært så aktiv her i det siste men mente å huske at Sontum var tatt opp her. En venn av meg er Magda Blanc og Sverre Jordans (hennes 2- ekteskap)oldebarn, og har akkurat arvet hennes utklippsbok, brev (bl.a. fra Knut Hamsun), telegrammer, diplom fra da hun fikk kongens fortjenestemedalje mm . Kan prøve å få scannet inn noe hvis det fortsatt er av interesse. Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gode Eirin,Det vil jeg være utrolig glad for.Dette er gode barndomsminner for meg.min epost: affi alfakrøll online dot noda tar du kontakt :-)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.