Gå til innhold
Arkivverket

[#56219] Oppslag Modalen bygdebok; Helland.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er handelsmann Andreas Helland og kone Anny Doris nevnt i Bygdeboken? Jeg er interessert i å vite hva som står om Anny Doris herkomst; når var hun født, hvor var hun født, hvem var hennes foreldre, når kom hun til Modalen, når døde hun, var hun barnløs?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Du har vore så snild, kanskje eg kunne hjelpa att. Har bygdeboka for Modalen framfor meg. Har du sett i Hausboka?. Har du eit årstal. Ein slekting av meg gifte seg til Sandvik i Indre Arna, men eg kan lite om dei. Kvar var han handelsmann?helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, har ikke fødselsåret til Andreas Helland, men hun som angivelig skal ha vært gift med han er født i 1911, enten i Arna (Haus) eller i Winnebago, Iowa. Hun skal ha dødd i 1936. Navnet hennes er Anny Doris. I Haus-soga står det at de var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Under Nedre Helland:Foreldre Knut Hansson N.H og kona Marta Jonsdotter Otterstad hadde sonen Andreas f 1884. Andreas for til Amerika, døydde der ugift. ?????? helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole, den som står oppført som eigar her i 1950, gard nr 78 bruk 5 Helland nedre 2 mark 95 øre Andreas Knutsen Helland. Er han nevnt i bygeboka?Takk og til Carsten.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel den Andreas som drar til Amerika; [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f01253&gardpostnr=428&personpostnr=2919&merk=2919#ovre>LenkeOg han er sønn av Gårdbruker Knud Hansen og Marta Johannesdtr LenkeLenkeJeg leter nok etter en langt yngre Andreas Helland. Hun som angivelig skal ha vært hans hustr, dog ingen barn, er født i 1911 i Amerika, Anny Doris Sandvik eller Arne.Så, det er vel heller en av disse; Lenke f 17.11.1915, eller denne Lenke f 12.4.1901.Samtidig ser jeg ikke at noen av fedrene her er landhandlere. Det er klart at 'min' Anderas også kan være fra et annet sted, men ha flyttet til Modalen.og her er far til Andreas f 1915, Ingvald. Det er da samme gård og bruk som jeg har refert til i matrikkelen for 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da ser det ikke for at vi kommer lenger uten evt et nytt oppslag i bygdeboken. Jeg finner ikke dødsfallene til Andreas eller Anny Doris. Vielser etter 1926 for Modalen er ikke tilgjengelige. Håper Ole leser dette igjen, og gir en tilbakemelding om Andreas gifter seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, fødselsdatoen stemmer, og han ser ut til å ha vært gift med Ragna Inger Alida Helland f 0809 1904 d 0404 1987 gr l 1004 1987Nei, dette blir visst håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Nr.16 og 17 Andreas Knutsson Helland. Då den store steinskrida gjekk på Helland i 1953, tok ho husa og dekte mykje av jorda med grus og stein. A. Knutsson flytte då med huslyden til Vestfold og kjøpte gard i Stokke. Gift 1.g. 1921 m. Ingeline Bernes d.1927, Ikkje born. Andreas g. 2. 1934 m Inger Elida Holvik, f. 1904 frå Sør-Vågsøy.vh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Ole, dei Andreasane som var fødde i 1901 og 1915 (10), kan du finna ut kvar det vart av dei?Takksam for all hjelp!'Kåno Arnfrid'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har funnet Anny Doris sin konfirmasjon. Hun er født 17.12.1911 i Amerika av foreldre ungkar, farmarbeider Nikolai Olsen Sandvik og gift jente Anna Eliasdatter. Konfirmert i Arna 2.10.1927.Dette betyr at da Anna Dortea, Anny Doris mor, emigrerte 14.2.1911, (24.2.1911 fra Liverpool) var hun ikke gravid og heller ikke gift. Hun må imidlertid blitt gravid, enten på overfarten eller ganske kort tid etter imigrasjonen. Så må hun ha giftet seg innen Anny Doris ble født i desember s.å., men altså ikke med barnefaren, men med den 23 år eldre enkemannen og slektningen, Andrew Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.