Gå til innhold
Arkivverket

[#56220] Vigde utenom statskirken Bergen ca 1914-1916


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Ja, det finnes register til borgerlige vielser (Byfogden), og arkivet fra Bergen folkeregister har registerkort ordnet alfabetisk etter brudens pikenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for tilbakemelding. Er disse tilgjengelig hos deg eller må jeg ta kontakt med byfogden og folkeregisteret ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Jeg søker en vielse mellom Astrid Olufine Eliassen f.21.09.1891 og Anton Hansen f 1890, tidsperiode 1914-1916. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for tilbakemelding. Alle innspill i denne saken er verdifulle. I utgangspunktet flyttet de til Sem,Vestfold jfr nedenstående, hvor Astrid dør. Imidlertid finner jeg at sønnen Thors dødsfall er notert i Bergen i Sandvikskirken i 1916, slik at hun har vært tilbake for kortere eller lengre tid. noe som kan være forårsaket av at Anton var til sjøs. Hustru: Astrid Olufine Eliassen #14926 ------------------------------------------------------------------------------ Født: 21 sep 1891 i Bergen,Hordaland Døpt: i Død: 25 jul 1917 i Sem,Tønsberg,Vestfold Gravlagt: 28 jul 1917 i Sem,Tønsberg,Vestfold Far: Andreas Olai Eliasen #14927 Mor: Hanna Gurine Ottesen #14928 Da Kåre ble døpt i Sandvikskirken 7. februar 1915 står det at faren vardampskibsmaskinist Anton Hansen, født 1890, bosatt i Tønsberg. Det erregistrert utflytting for Astrid Olufine Eliassen, født 1891, fra Bergen til Tønsberg i 1914, men opplysningen ikke registrert før 21. juni 1915. Det ståroppført at hun var ugift da hun forlot Bergen, og ugift da sønnen ble født ioktober 1914. Flyttekortet hennes synes imidlertid å antyde at hennes ektemann(i 1916) var Hjalmar Mikkelsen. Dette stemmer da hun gifter seg med Hjalmar Emil Mikkelsen 26.11.1911 i Bergen. Det kan da tyde på at Astrid og Hjalmar ble skilt før hun fikk sønnen Kåre. I kirkeboka for Sem er Astrid og Anton ført opp som gift når de får sønnen Thor 1916. Dødsnotisen i Tønsberg Blad sier: ' Min kjære hustru Astrid, døde i dag i troen på sin Frelser' Anton Hansen ( fraværende) Kaare ( sønn). Anton er oppført som fraværende, med andre må han være borte fra Sem, kanskje til sjøs ? ' Jeg leter etter informasjon som kan gjøre det mulig å finne ut hvem denne Anton er mht fødselsdato og hans opphav. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.