Gå til innhold
Arkivverket

[#56227] Anders Bang Sakariassen f 1816-1819 - hvem var foreldrene


Gjest Lisbeth Gabrielen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Gabrielen

Anders Bang Sakariassen f 1816-1819 på Rødfjeld, Mo eller Hemnes. Jeg tror foreldrene het Zakarias Olsen og Maren Pedersdtr, men er ikke sikker. Tidspunkt for fødselsdato finner jeg heller ikke ut av. Og evt søsken. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner en god del i Mo Prestegjeld gardshistorie, og tar Anders som nummer 1 med anene bakover og med gårdene hvor de er født som etternavn. Jeg sier med en gang at dette er noe jeg må poste i flere innlegg:1)Anders Bang Sakariassen født 1819. Han bygslet gårde Gullbekkheia den 08.12.1851, og han døde i 1870. Gift i 1847 med Randine Johanne Eriksdatter fra Loppheia, men hun var født i Beiarn i 1827. Foreldre:2)Sakarias Olsen Raufjellet født 1789. Han overtok i Raufjellet etter sin far, og bygslet hele gården den 09.08.1818. Gift med Maren Persdatter fra Gaastjønnlia.3)Maren Persdatter Gaastjønnlia født 1791 eller 1792(ulike opplysninger på henne som gift med Sakarias i Raufjellet, og der jeg finner henne under foreldrene i Gaastjønnlia). Besteforeldre:4)Ola Olsen Stormdalsheia født 1761, og død 1843. Han ble vel bruker der i Raudfjellet da han ble gift med enken Anne Olsdatter.5)Anne Olsdatter Malmhaugen født 1749 som først var gift med Sakarias Thomassen som var bruker i Raudfjellet. Oldeforeldre:8)Ola Olsen født ca 1726, og kan være fra Plurheia ifølge bygdeboka under Stormdalsheia. Han ryddet Bommaneset i 1751, og var på Stormdalsheia fra ca 1757-58. Gift i 1751 med Berthe Sakariasdatter fra Langfjellet.9)Berthe Sakariasdatter Langfjellet født 172310)Ola Eriksen Brennåsen. Da er jeg inne på etterkommer av søsken av en av mine aner, så han har jeg i slektsprogrammet som døpt 30.05.1817 og gift med Barbro Jensdatter den 01.01.1744. Han fikk bbr i Malmhaugen i 1742. Ola døde i 176711)Barbro Jensdatter Illgruven født 1717Sender dette nå, og lager flere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Starter nå med foreldrene til nummer 6 Per Olsen, som blir 12 og 13.12) Olle Davidsen Plurheia født ca 1690, og var bror av min ane Jens Davidsen. Så han har jeg også i slektsprogrammet, og han ble gravlagt på Moe kirkegård den 05.07.1766. Det var skifte på han i Gaastjønnlia i 1766. Han fikk bbr i Gaastjønnlia den 24.07.1717, og var der ved skiftet til broren Per i 1739. Han var gift med Berit Nilsdatter Gaastjønnli. Han ble trolovet 2 den 02.07.1741 med Berit Kristoffersdatter Laukberg.13)Berit Nilsdatter Gaastjønnli. Berit døde i 1740, og det var skifte på henne i Gaastjønnli14)Per Persen født i Hemnes i ca 1715, og død i 1789. Han var bruker i Selfors fra ca 1745. Gift med Rakel Elisabeth Nilsdatter. De var foreldre til Rakel Elisabeth Persdatter(anenr. 7 iforrige innlegg)15)Rakel Elisabeth Nilsdatter født ca 1726, men det står ikke hvor hun var ifra. Hun døde i 1807.18)Sakarias Olsen født ca 1694, og han døde i 1740. han var bruker i Langfjellet fra ca 1715-1720. GIft i 1719 med enken Marit Nilsdatter.19)Marit Nilsdatter som var enke da hun ble gift i 1719. Ifølge bygdeboka skal hun tidligere ha vært gift med en Anders som hun fikk sønnen Sakarias med i 1704, men det er rett og slett ikke mulig fordi hun fikk siste barn i ekteskapet med nummer 18 så sent som i 1736, og hun kan ikke ha blitt mor både i 1704 og 1736. Hun har blitt blandet med en annen Marit i Langfjellet i 1704 som er min ane.20)Erik Olsen Brennås født ca 1692, og det var skifte på han i 1752. Han ble gravlagt på Mo kirkegård Dom.8.p.trinit som var 23.07.1752. Han var rik, og betalte 50 riksdaler i formueskatt i 1748. Gift 22.p.trinit(04.10)1716 med Ane Gregusdatter som var søster av Dorte som jeg skal videre på.21)Ane Gregusdatter Jamtlia som var født ca 1688. De var foreldre til Ola Eriksen(anenr. 10 i forrige innlegg).22)Jens Jensen født ca 1665, og 36 år i 1701. Han var bruker i Illgruven i ca 1697-1741, og han var gift med Judith Olsdatter i 1706.23)Judith Olsdatter fra Finneid(i Hemnes). De var foreldre til anenr. 11 Barbro Jensdatter.24)David Persen, og han skal være født ca 1651 og 50 år i 1701. Dette er jo også min ane, og jeg har ikke funnet han på manntallet 1663-66 på internett(finner en som er 6 år der da, men han blir vel for ung). Han var bruker av Nergården i Plurheia 1700-1706, og hele gården i perioden 1706-1710(kanskje til 1714). Han brukte en del av gården til 1718. Etter det står det ikke noe om han i bygdeboka, men han levde enda i 1728 da det ser ut som om han skyldte Ole Walnum noen penger. Sønnen Jens møtte for han iallefall(fra tingboka for Helgeland 1728-1730). Han kan ha vært gift med Kirsten Jonsdatter.25)Kirsten Jonsdatter. En noe usikker ane. Det var iallefall en Kirsten Jonsdatter Pruglhede som ble gravlagt trefoldighetssøndag(31.05)1733, og Kirsten er et navn som går igjen i etterslekta til flere av barna til David her. Kirsten var 87 år da hun ble gravlagt(født ca 1646).Sender dette nå, og skriver mer senere.26)Kan være Nils Andersen som var født ca 1664, og 37 år i 1701. Han var bruker i Gaastjønnli i ca 1690-1701. Han har en datter Berit, men det står ikke at det var hun som ble gift med Ola Davidsen. Derfor blir Nils her en noe usikker ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Starter nå med foreldrene til nummer 18 Sakarias Olsen:36)Ola Ørjansen født ca 1665, og det var skifte på han i 1740. Han var bruker av Innigarden i Langfjellet i Rana i ca 1700-1740. Han var bror av min ane Gregus Ørjansen født ca 1650 som også er anenr.42 her. Gift 1 ble Ola Ørjansen her med Berit Andersdatter, og gift 2 den 17.10.1728 med Kirsti Fordelsdatter.37)Berit Andersdatter født ca 1659, og gravlagt 04.04.1728. Hun var oppgitt å være 69 år da hun døde i 1728.42)Gregus Ørjansen Jamtli født ca 1650, og han døde i 1727. Han var bruker av Innigarden i Jamtlia ca 1696-1725. Gift med Ane Andersdatter.43)Ane Andersdatter født ca 1662, og oppgitt å være 65 år da hun ble gravlagt 31.08.1727.74)Kan være Anders Steffensen Villen som var 37 år i 1766 da han var oppsitter i Villen. Dette har jeg diskutert på mail med en privatperson tidligere, og den gangen kom vi frem til at Anders Steffensen muligens hadde disse barna:a)Anders Andersen født ca 1659, og gravlagt 20.05.1736(min ane på en annen gren)b)Steffen Andersen som var oppsitter i Villen i Rana i 1701c)Sacharias Andersend)Berit Andersdatter som var gift med Ole Ørjansen Jamtlie)Ane Andersdatter som var gift med Gregus Ørjansen(også anenr. 43 her).84)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland. Han kom til Hattfjelldalen rundt 1645, da Jamtland ble svensk. Han var bruker i Jamtlia i ca 1661-1699. Han var far til nummer 42 Anne Gregusdatter.86)Anders Steffensen født ca 1629(se anenr. 74). 168)Gregus Jonsen født ca 1600 i Jamtland i Sverige, og var far til nummer 84.336)Jon den gamle født ca 1550 i Jamtland.Selv om jeg har skrevet en del her så har jeg ikke tatt med søsken unntatt under anenr. 74. Her er det også mye mer om hver enkelt å finne i bygdeboka, enn det jeg har fått med her. Det er sikkert også mulig å finne ut noe mer om de anene som kom fra Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Hjertelig tusen takk for opplysningene fra dere begge. Drar rett på bibliotektet i morgen for å låne boka om Mo prestegjeld gardshistorie. Anne Lise Hovdal: I det andre innlegget referer du til 'nummer 6 Per Olsen' og da er jeg i tvil om hvem du mener for jeg ser ikke nr 6 i det første innlegget. Jeg har kanskje feil på Anders' kone for jeg har Ranni Johana Eriksdtr f. 06.11.1827 i Mo i Helgeland Lenke og jeg ser under folketellingen i 1865 at Anders kone Randine J. var født i Beiarn som du også skriver i første innlegg. Etter å ha sjekket ser jeg i alle fall at far til Randine (ved vigsel)er oppgitt til å være E. Olsen og ikke Erik Pedersen som jeg har trodd...Så fort å ta feil gitt..Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Anne Lise Hovdal: Obs. Jeg glemte jo å si at jeg har noen papirer fra en tremenning og der referes det også til 'Jon den gamle' og navnene Ørjan og Gregussen er også med. og det er jo interessant da det ser ur som det kan være samme slekta bakover som dine. Har dessverre ikke papirene her slik at jeg kan få sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå ser jeg jo at jeg har glemt å ta med nummer 6 og 7 idet første innlegget, og det beklager jeg. Nummer 6 og 7 skulle æve Per Olsen Gaastjønnlia født 1731 og kona Rakel Elisabedth Persdatter Selfors født 1750Ellers kan jo bygdeboka ta feil når det gjelder kona til Anders, og hvis du ha funnet opplysninger i kirkebok så kan det jo hende det er du som har rett. Bygdebøker bør en vel bruke kun som veiledning. Nå skal vel alle kirkebøker være utlagt på internett, men hvis noe mangler så har jeg avskrift av kirkebøkene for Rana 1704-1819. Jeg slår gjerne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har prøvd å se i utlagt bygdebok for Hemnes angående Judith Olsdatter Finneid, men det er ikke nevnt noen Judith Olsdatter der. Nå var det vel sjelden at kvinner var nevnt på den tiden(hvis Judith ble født noenlunde på samme tid som ektemannen så var jo det i 1660-årene). Det var en bruker i Finneid på den tiden: Ole Olsen som var bruker fra senest 1661 til 1689. Dette er den eneste Ole som passer tidsmessig her.Finner ingen Per Persen døpt i kirkeboka 1713-1717, men to Peder Pedersen døpt i 1717: Peder Johansen Langvatnes barn Peder døpt 1.pinsedag 1717, og Peder Sjursen Finns barn Peder døpt 17.p.trinit.1717. Langvatnet er i Rana, så da kan vel første kandidat kanskje utelukkes. Per kan også være født før 1713 eller etter 1717. Så her er det ikke noe som er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Vielse 28. juni 1847 for ungk. Anders Bang Zachariasen, Røfjeld og pige Randine Johanna Eriksdatter, Messingslettseter. Brudgommens faders navn: Z. Olsen og brudens faders navn: E. Pedersen. Dette viser både ministerialbok og klokkerbok for Mo(Nord-Rana).Ranni Johana, født 6. nov. 1827, døpt 14. jan. 1828 i Nord-Rana, far: Erich Pedersen, Messingslettseter, mor: Berit Pedersdatter. Se kirkebok for Mo(Nord-Rana). Messingslettseter ligger litt nord i Dunderlandsdalen.Anders Bang Zachariasen m/ familie bodde på Gullbekkhei til han døde i 1870, tror jeg. Senere flyttet Randine til Beiarn sammen med noen av barna. Hun hadde flere søsken som flyttet til Beiarn. Randine (Randi, Ranni) døde 20.11. 1898 av tuberkulose på Stormyrhals i Beiarn hos sin sønn Ole Christian Bang Andersen. (Folketellingene er ikke alltid etterrettelige når det gjelder årstall, fødested og skrivemåte for navn).Skifte i Raufjeld;Moe i 1863 : Maren Pedersdatter, hovedperson. Zacharias Olsen, ektefelle. Peder Zachariasen, sønn, Rødfjeld, Ole Zahariasen, sønn, Rødfjell, Anders Bang Zachariasen, sønn, Selfors, Nils J. Zachariasen, sønn, Selfors, Hanna Dorthea Zachariasdatter, gift, datter; Christen Pedersen, Villen. (Det står oppført 7 barnebarn, men disse tar jeg ikke med her).Det er skifte etter Zacharias Olsen Raufjeld; Moe i 1869 : Anne Nilsdatter, ektefelle (nr.2), Anders Bang Zachariasen, sønn, Dunderland, Abel Zachariasen, død, sønn. (Abel er ikke tatt med i skiftet etter mora, men det er derimot 2 barn av Abel). Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lisbeth Gabrielen

Hjertelig takk for alle opplysningene - beklager at det tok tid før jeg fikk takket... Jeg har nå fått tak i boka Mo prestegjeld gardhistorie, og den var sannelig tettskrevet - ikke helt enkel å finne ut av, men får ta tida til hjelp. Kjell Andersen; det er vel vi som er tremenninger..? Sender deg mail direkte litt senere.Mvh Lisbet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Lisbeth, det stemmer nok at vi er tremenninger. Gardshistorien for Mo i Rana er uten personregister så vidt jeg husker og veldig tidkrevende å arbeide seg gjennom. Jeg lånte den for flere år siden og fant veldig mange aner i den. Den skal etter det jeg har hørt ikke være helt feilfri så en må jo dobbeltsjekke med kirkebøker, folketellinger, skifter og andre kilder. Mesteparten av de personene jeg har funnet tror jeg stemmer, men jeg har ennå mye å sjekke i kirkebøkene på datoer, årstall o.l. En del av våre felles aner bodde i Hemnes (Sør-Rana). Lykke til videre med søk på anene, jeg tar også imot korrigerende opplysninger. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.