Gå til innhold
Arkivverket

[#56229] Hvem var Inger Nilsdtr. Aaneland (Evje?) g. ca. 1650/60 i Vegårshei?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Blant mine aner har jeg ei Inger Nilsdtr. Aaneland (Evje?) - gift met Olav Olsen Olstad-Leidulvstad (ca. 1632-1691), Vegårshei.Er det noen som kjenner henne? Mine kilder er her heller diffuse. Hun kan også ha vært knyttet til Simonstad i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det stemmer. Morsslekta hans hørte hjemme på Leidulvstad/Leiulstad i Vegårshei, mens farsslekta kom fra Olstad i Gjøvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være gården der Inger kommer fra? LenkeHåper noen med tilgang til gamle kilder kan hjelpe deg, eller om noen har forsket på samme slekt?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

1801-manntallet er jo litt mal apropos her, men du vil ikke finne Aaneland i Evje i manntallene for Nedenes i 1660-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** eg har nok litt rundt dette - men truleg svært usikkert * er vanskeleg å legge info inn her - sender email om fem minuttar til deg *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Med god hjelp av materiale Kjetil har sendt meg, anser jeg nå dette for å være en sannsynlig slektssammenheng:Inger Nilsdtr. var datter til Nils Kjetilson Simonstad (Åmli) og Gunhild Ingvarsdtr. Heldal(?). Nils var fra Frøyså i Iveland, sønn til Kjetil Søfrinson og Gunhild/Gunvor Tellefsdtr. (og hun var fra Aaneland i Evje, ant. f. ca. 1588 som datter til Tellef Aaneland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det må vel være Inger Nilsdatters farfar som er nevnt som oppsitter på Frøyså i Odelsmanntallet 1624 for Råbyggelaget: 'Kiettel Frøsaa eyer i same gaard 1 h'.Og i samme manntall ser vi på Aaneland i Evje at 'Oluff Anneland och hans medarffuinger eyer i same gaard 2 h'. Kan denne Oluff Aaneland være Tellef Aanelands sønn? Han og medarvingene har forresten også eierparter i Evje-gårdene Haugen (3 ksk) og Åmland (9 ksk), samt i Håkondal i Tovdal (2 1/2 ksk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.