Gå til innhold
Arkivverket

[#56236] Hjelp meg å finn Karis dåp?


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiDette finner jeg ikke ut av.Ole Olsen Lindsøhaugen og Kari Olsdatter gifter seg 27 desember 1829. De har allerede ihvertfall ett barn, Ole, som er født 27 nov 1828. Det som forvirrer meg er hans søster Kari.Denne familien flytter fra Dovre til Orkdalen i 1835 (se bildet) og der bekreftes Oles fødselsdato med 27 nov, men på Kari derimot står det 6.??.1829. Først trodde jeg det var en 'f', men det er jo umulig at hun skal være født 4 måneder etter broren. Så tenkte jeg at det var en 's', som ville passet både med avstanden fra Oles fødsel og til bryllupet til foreldrene 3 måneder senere. MEN jeg finner henne ikke!!!Jeg er litt usikker på om Lindsøhaugen er en plass under Tofte eller om det er en plass under Lindsø på den andre siden av dalen. Far Ole finner vi på Tofte i 1801 men hans bror blir døpt Eric Lindsøhaugen i 1803. Ole er kallt Lindsøhaugen når han gifter seg i 1829 og døper sin sønn i 1828. Når de flytter ut i 1835 er han Ole Olsen u. Tofte. Når de ankommer Ørlandet i 1843 heter han Lindsøhaugen.Det er mange Ole Olsønner og Kari Olsdøtre i området men jeg føler meg trygg på at Kari d.y. skal være døpt Lindsøhaugen.Hvor kan hun vøre?

bilete4178.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Selvsagt! Det tenkte jeg ikke på en gang. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ikke klarer å finne hennes dåp :)Kirkebøkene til Lesja er veldig rotete, spesielt Klokkerbøkene. Mange av sidene ser ikke ut til å være indeksert og de hopper hit og dit ettersom det var ledige sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det er en her med riktig navn på foreldra.Men som du sier så er det mange med samme navn. Kanskje du kan bruke fadderne for å se om det er den rette Permanent sidelenke: Lenke nest nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei KirstiJa, du skjønner at det er denne jeg hadde brukt helt til idag men så føler jeg meg ikke lenger sikker etter de andre opplysningene som har dukket opp. Hvis dette er den rette ville moren Kari vært 7 måneder på vei da de giftet seg i desember 1829.Var det vanlig at sånt skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Charlotte! Hva står det bak Kari's navn vedr. alder ved innflyttingen til Ørlandet i 1843?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A06 (1842-1856), Inn- og utflyttede 1843, side 963-964. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read? idx_kildeid=2389&idx_id=2389&uid=ny&idx_side=-422 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg tror at det i allefall ikke var uvanlig. Blant mine aner er det flere tilfeller der foreldrene giftet seg innimellom barnefødslene, og også like før barnet ble født.Men hvor utbredt det var rundt 1830 kan jeg ikke si noe om.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg sa tidligere at hennes fødselsdato oppgis å være 22 februar 1830 når hun konfirmeres. Vel, i 1850 meldes hun som utflyttet og da oppgis samme fødselsdato (22 feb 1830). I 1851 er hun meldt inn i Hitra og jaggu er ikke samme fødselsdato oppgitt da også (22/2/30).Det vil si at selv om den datoen er riktig er det som jeg sier at moren var høygravid da hun giftet seg.Den nærmest jeg finner er den som er døpt 7 mars. De må ha flyttet inn til Killi da de giftet seg antakelig. Kanskje fikk han en husmannsplass i bryllupsgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Charlotte!Var det denne jenta du også vurderte? Kari,født 7 feb 1830,døpt 7 mars 1830:Foreldre:Ole Olsen Killieløcken og Kari Olsdt.Fadderne var fra Killiløcken og LILLE TOFTE!. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 5 (1830-1842), Fødte og døpte 1830, side 3. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Når de flytter ut i 1835 er Kari's far skrevet som Ole Olsen u. Tofte.Kan det være denne Kari som er den rette?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.