Gå til innhold
Arkivverket

[#56237] Anne Olsdatter fra Trondheim eller Beitstad?


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Midtgård

Leter etter fødsel/dåp og ekteskap (g.m. Even Olsen Sotbergplass) til min tipptippoldemor Anne (Ane) Malene Olsdatter. Her er hun ved dattera Anne Marthes dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16435&idx_id=16435&uid=ny&idx_side=-26>Lenke nr. 26 høyre side. FT 1865, Lenke bor hun sammen med (antagelig) elste sønn Ove, og lurer på om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det ikke være at plassen het Solberg og ikke Sotberg. Solberg finnes i Beitstaden og var prestegården. Det er vel også Even som bor der i 1801 sammen med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Det er riktig at det er en gård som heter Solberg, men det finnes også en gård med tilhørende plass som heter Sotberg. Solberg er visstnok også et sogn i Beitstad som også omfatter Sotberg. Lenke Håper denne lenka virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Fra Beitstadboka II s. 151: Husmannsplasser under gården Sotberg: 'Even Olsen fortsatte som husmann i Sotbergplassen. Kona hans var Anne Malena Olsdtr. Det ser ikke ut til at de er viet i Beitstad, så ho var truleg innflytter. ..... Even Olsen døde i Haugenpl 2/2 1859. Anne Olsdtr. døde s. stad 5/12 1867, 78 år gl.'Ut fra dette må den riktige Anne Olsdtr. være henne som er nr 51 (d. 5. des. 1867) på samme side i kirkeboka som du har laget lenke til. Og det er nok henne du har funnet i 1865, med fødested Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Takk for oppslag i Beitstadboka. Enig i at nr. 51 må være den rette, stemmer også bedre med alderen i.h.til FT1865. Ser noen hva det står som bopel ved begravelsen? I 1865 bodde hun jo på gården Haugentrøen, men jeg synes ikke det ligner særlig på det akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er usikker på hva plassen heter som hun bor på da hun dør, men det ser helt likt ut som plassen Even står oppført med da han dør. Nr.8 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Kan det være Anne Malene her i 1801 i Strinda? Litt langt nede på sida er Ane Mallene Olsdatter 10 år. Foreldre Ole Hansen og Martha Rolvsdatter.Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Tusen hjertlig takk til Berit og Kirsti. Dette virker som innertiere som gir godt grunnlag for videre leting. Undres imidlertid fortsatt over oppholdssted ved død. Har gått gjennom alle gårdene i Solberg sokn oppført hos O. Rygh, men finner liksom ikke noe som ligner. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det ligner mest på Høienplads. I Beitstadboka står det at både Anne og Even døde på Haugenplass. Kan Høienplads være en 'forvansking' av dette ordet? Det hendte at prestene 'forbedret/fordansket' skrivemåten når de syntes det var nødvendig.Jeg skal lete mer etter gården som denne plassen tilhører. Ser ut til at det har vært noen navneendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Beitstadboka I s. 482 står det om gården Haugen Vestre, eller Vester-Haugen, som var navnet som ble brukt. En av husmannsplassene het Haugatrøa, og der står det bl.a.: '... Her rydda og bygde - truleg i 1850-åra Ove Kristian Evensen Sotberg, f. i ein Sotbergplass 25/3 1815.' Det står mer om familien og husmannplassen, men foreldrene er ikke nevnt her. Men ved folketellinga i 1865 bodde jo Anne Olsdtr. hos sønnen, så det var nok ganske sikkert her hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Det kan være slik det henger sammen. Takk for hjelpen. Forøvrig tror jeg Ove Christian er født i 1816 :-) Lenke Nesten nederst på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Johan Midtgård

Prøver å hente opp denne igjen. Syntes Kirsti Ryes kandidat i innlegg 7 virket som en mulig løsning, og i håp om å finne bryllupet, har jeg gått gjennom kirkebøker for Strinda (Lade og Bakke) samt Domkirken, og, nok en gang aktuelle bøker fra Beitstad i aktuell periode, men uten hell. Finner heller ikke Anne og foreldre i ut/innflyttede i aktuelle bøker. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.