Gå til innhold
Arkivverket

[#56239] Nils Andersen Bødtelsrud og Dothe Hansdatter Gaard i Grue


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Jeg leter etter foreldre og søsken til ekteparet Nils Andersen og Dorthe Hansdatter som giftet seg i Grue 26 desember 1766.Han bodde tydeligvis på Bottilsrud og hun på Gaard da ekteskapet ble inngått, og forlovere var Hans Olsen Bødtelsrud og Ole Povelsen S. Nochleberget.Har heller ikke vært i stand til å finne noe om Nochleberget. Er det noen som vet noe om detteNils og Dorthe fikk sønnen Anders i 1767.I folketellingen av 1801 bor Dorthe Hansdatter på gården Houg i Grue og er enke etter 2det ekteskap.Er det noen som kan hjelpe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke til ft som viser hvor gammel hun her. Dersom det er rett Dorthe Hansdtr skulle hun være födt ca 1738: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f10423&gardpostnr=65&personpostnr=2936#nedre>LenkeLenke til forlovelse i andre kolonne: Permanent sidelenke: LenkeDet er tydlig at du har funnet de rette navna.Det er Nykleberg/Nökkelberg/Nökkleberg på Toten/Oppland og på Nökkelberg ser jeg det er en med navnet Poulsen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Geir Woll

Kom tilfeldig over dette temaet nå og vet ikke om du har funnet ut noe mer, Bjørn!Ifølge GM1886 og mine notater for Grue, så forefinnes Nøgleberg / Nøkleberg under gnr. 24 - Kongshaug (les: også kalt Kongsrud og Kongshov - i GM1838 også kalt Konongshof). Kongshaug var på denne tiden eid av F. Rolsdorph.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei.Nøkleberget er nok en plass i Grue også, matrikkelnr 78 i FT 1865. I følge avskrift av kirkebok fra Solør slektshistorielag perioden 1711-1748 finner jeg kun ei Dorte Hansdatter: Døbt 1735 s.316(i kirkeboka): Daarthe, foreldre: Hans Povelsen og Kari Hansdatter Haarstad. Finner 2 Nils Andersen: Døbt 1737 s.334: Nils, foreldre: Anders Eriksen og Marithe Nilsdatter Sæta. Døbt 1728 s.202: Nils, foreldre: Anders Gundersen og Ragnild Olsdatter Ø. Berger.Fadderne til sønnen kan jo kanskje gi deg et hint.Mvh. Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Iflg. FS:DAARTHE HANSEN døpt: 02 OCT 1735 Grue [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219736707&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Father: HANS POVELSEN Mother: KARI HANSDRFor ordens skyld - sønnen Anders døpt 3. okt 1767 LenkeKaren i #4 angir 2 muligheter på Nils Andersen:NILS ANDERSEN Christening: 27 JAN 1737 Brandvold Death: 02 JUN 1737 Lenke Father: ANDERS ERIKSEN Mother: MARITHE NILSDR , slik at han kan det ikke være.Nils Andersen Berger (FS/Pedigree) Birth: 1728 Brandval, Grue Lenke Father: Anders Gundersen Berger Mother: Ragnhild Jonsdatter Eik. Da må det vel være denne siste hvis kun 2 muligheter. Legg merke til morens etternavn i FS kontra det som Karen oppgir! Foreldrene er gift ca. 1716.Her er dåpen til Niels Andersen (FS/IGI) 06 JUN 1728 Brandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Takk til Kjellaug, Karen og Geir for tips.Jeg skal forfølge sporet etter Nils Andersen døbt 6 juni 1728 i Brandval. Kan være riktig person. Er det andre som kjenner til denne Nils Andersen er jeg takknemlig for tips.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.