Gå til innhold
Arkivverket

[#56242] smed sverre wahl?


Gjest aase wahl
 Del

Recommended Posts

Gjest aase wahl

Vi har akkurat begynt å lete oss fram til gamle slektninger, og finner lite sikre funn om Smed Sverre Wahl, som skal ha hatt tilhold i Kristiania på begynnelsen av 1900tallet. Noen tips? Vi finner ingen med dette navn i folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Om du vet hans fars navn og bruker det som etternavn kanskje det blir lettere å finne ham da. Og om du vet når han ble født og hvor kan det og hjelpe.Lykke til Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en Sverre Wahl som er født 1902 og gravlagt her, se gravminner Dis: Lenkedet er også nevnt en Sverre Wahl i Trondheim og en i Drammen i samme register. Ikke godt å hjelpe uten flere holdepunkter, er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei!Prøvde lenken og kom da til Sigurd Wahl, fort gjort det der, fant selv ingen Sverre Wahl . :-)) Er enig at det ikke er lett når man vet så lite.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg i farten la inn Sigurd Wahls gravstøtte.Det finnes en Sverre som skriver etternavn Waal. f. 29/12 1898, begravet 1979, Tuft Kongsberg. Ellers er det et par med dobbeltnavn og Sverre Wahl, men vet ikke om det er noen av dem?Prøv med søk her om du kan finne den rette mann? LenkeDet er ikke sikkert gravstedet er blitt registrert til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aase wahl

Mange takk for behjelpeligheten:-) Fint å få svar som helt ny her.Det er kanskje slik at man må søke på diverse stavemåter? Denne Sverre Wahl er far til et barn født i 1913 og må derfor være født sent på 1800 tallet selv.Jeg fant to som heter Hval.. er det vanlig at det kan stå feil i kirkebøker mht stavemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Det er riktig at man søke på diverse stavemåter. Det kan forekomme feil stavemåte i kikebøker. Men i utgangspunktet prøver vi først på dagens navn. Om du vet hvor Sverre Wahls barn f 1913 ble døpt, kan du kanskje finne mer info om Sverre Wahl der, barnets mor og kanskje det var nær slekt som var faddere.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne Sverre Hval som er født i Hønefoss skulle være gammel nok til å bli far i 1913? LenkeVed å søke på RHD-folketellinger kan du også bare søke på noen bokstaver i fornavn og etternavn. Sverre er det vel ikke så mange varianter av, men etternavnet kan være skrevet svært forskjelling.Han kan også kalles med et sen -navn etter farens fornavn i tellinger før 1900 i alle fall, så det er mange muligheter.Om du kjenner datters navn så kan du muligens finne hennes dåp ?Lykke til! Gi fra deg de fleste opplysninger du mener er sikre, så er det mye lettere å få hjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg ser likevel at Sverre kan skrives på flere måter, Sværre og Svære er faktisk også registrert som navnevarianter, så da er det flere muligheter.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For å gjöre det enda mer komplisert fant jeg og alle disse variantene: schverre, sverre, svirre, svrre, sværre, swerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aase wahl

Vi har funnet ut at det kom noen 'Wahl' fra Sverige tidliger tider. Noen av dem var visst smeder. Vet noen hvordan man kan sjekke ut dette for tiden rundt 1900, evt før?mvh aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Så du disse som bodde i gaten Wahl i Oslo? Kanskje derfor smeden kalte seg Sverre Wahl?Hei! Tror navnet Wahl er fra bostedet i Oslo:Antall treff i databasen for dette søket er: 3. Trykk på for å se på bostedet. Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted Kristiania Bruun, Sverre Søn 1898 Kristiania Wahls Gade 1 Kristiania Eriksrud, Sverre 1889 Kristiania Wahls Gade 5 Kristiania Bergersen, Sverre Konrad 1887 Kristiania Wahls Gade 8Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Når det gjeld skrivemåte av namn før namnelova kom på 20-talet er det veldig lite som er rett eller feil. Ein tommelfingerregel er at du uttaler namnet - i dette tilfellet 'va:l' , og så tenkjer du deg alle dei skrivemåtane som ville bli uttalt slik. Han kan også vere registrert med patronymikon eller til og med fars patronymikon, så ha ein veldig vid horisont når du leitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bare et lite OBS til innlegg nr 7. At han blir far til et barn i 1913 behøver slett ikke bety at han selv er født 'sent på 1800-tallet'. Han kan være født når som helst i siste halvpart av 1800-tallet (ja endog en god stund før det, selv om det ikke er så veldig sansynlig).Hvis du ikke har andre informasjoner enn de du har gitt her ville jeg begynne med Oslo (Kristiania) Adressebok i årene rundt 1913 og frem til 1920/21 for å finne et bosted her i byen som du kan slå opp i den lokale folketellingen for 1920. (Alternativt bakover til 1910 og den folketellingen...)I den lokale folketellingen skal du kunne finne både fødselsdato og -sted. Og DA skulle du (forhåpentligvis) være i gang for alvor..LYKKE TIL !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aase wahl

Kanskje et naivt spørsmål, men er som sagt ny med dette: Er adressebøker o.l. tilgjengelig gjennom søk, eller må man gå om papirutgaver? Kristiania adressebok og Folketellingene fra 1910 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Adressebøker må du forholde deg til i papirutgave. Du finner dem på flere Oslo-bibliotek, arkiver - og ikke minst på Oslo byarkiv. Du må uansett til Oslo byarkiv for å finne de ulike Sverre Wahl-ene i de kommunale folketellingene som oppbevares på dette arkivet.Jeg har selv vært borti lignende problemstillinger - da fant jeg svaret i - bidragsprotokollene/farskapsprotokollene - de var nok ute etter at Sverre skulle betale for seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aase wahl

Takk for nyttige tips. Da finner vi han nok et sted. Siden ingen står oppført med dette navnet i folketellingen 1900, virket det så låst. Men det finnes jo flere muligheter ser jeg. Da blir nok 'mysteriet Smed Sverre Wahl' mer avklart. Hadde vært fint, siden han er farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.