Gå til innhold
Arkivverket

[#56245] To gravlagde i Trøgstad -


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

På DIS-Norge sitt gravregister finn eg denne karen164335 Oddvar Skatdalen fødd 0506 1847 død 0808 1947 Båstad TrøgstadEg finn også denne kvinnaKaroline Kreppen fødd 1607 1848 død 0109 1950 Trøgstad TrøgstadEr det nokon lokalkjende som kan bekrefte eller avkrefte desse datoane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg kan ha funnet den rette Caroline f. 16/7 , døpt her i Trøgstad 1848? Lenke Dåp nr 72. Fant ingen Oddvar i farten, men han kan jo være født et annet sted ?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den opplysningen om gravlegging i Trøgstad av Oddvar Skatdalen? LenkePussig at jeg ikke finner han i 1865, men jeg fortsetter å lete litt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne en Oddvar døpt i 1847 i Trøgstad eller Spydeberg kirkebøker , til nå.Lurer på om denne familien kan ha noe med oddvar å gjøre? De bruker Skatdal som etternavn ser jeg. LenkeHar prøvd søk på Oddvar ( Odvar) landsomfattende uten å finne noen passende kandidat i Østfoldområdet i 1865-telling og 1900-telling, Han kan godt ha brukt et fars navn,men det er vel ukjent til nå?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Gravminneregisteret Dis har samme opplysninger om fødselsår og Dødsdato for Oddvar Skatdalen som de opplysningene som ligger under gravlagte i Trøgstad, så man skulle tro det var rett. Lenke Finnes det noen bygdebøker som kan bekrefte dette tro?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er veldig mykje feilregistreringar på DIS gravregister. Fort gjort å lese feil på utviska steinar, t.d. 9 / 4 / 7 - det er derfor eg gjerne vil ha hjelp med desse to, som blei over 100 viss opplysningane er rette. Basen i DA trur eg byggjer på same opplysningane, så er den eine feil, er den andre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Noen bygdebok/gårdshistorie finnes ikke.Opplysningene er like i de to nevnte databasene fordi de begge baserer seg på samme grunnlagsregistrering (som jeg i sin tid var med på å gjennomføre). Eventuelle ulikheter kommer av tilbakemeldinger som DIS måtte ha fått og rettet opp underveis. Det er for øvrig på gang en fotografering av gravstenene på Trøgstad kirkegård (men ikke Båstad) samt en tilhørende runde med korrekturlesing av innlagte data.Når det gjelder Oddvar kan jeg tenke meg at hans fødselsår skulle vært 1947 og ikke 1847, uten at jeg vet dette. Oddvar er definitivt ikke noe 1800-talls navn her på våre kanter.På grunn av sykdom har jeg ingen mulighet til å sjekke dataene fra gravstenene for deg, men et dødsannonseregister til lokalavisen Indre Smaalenenes Avis opplyser at Oddvar Skatdalen døde 8. august 1947 og Karoline Kreppen 1. september 1950, så sistnevnte skulle vel være grei nok. En vielse kunne jo gi et siste bevis...Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk alle saman. Då kan eg rekne Karoline Kreppen som dokumentert, og når det gjeld Oddvar er eg skeptisk til det motsette er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er forresten ei til frå DISgravregister for Trøgstad - kan ho dokumenterast?Margrethe Andersen 2509 1827 2911 1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det høres fornuftig ut!Her er vielsen til Caroline og mannens begravelsesnotat, som også viser at dette er korrekt:Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 9 (1865-1877), Ekteviede 1870, side 228. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3060&idx_id=3060&uid=ny&idx_side=-229>LenkeØstfold fylke, Trøgstad i Trøgstad, Ministerialbok nr. Fa 0011 (1899-1919), Døde og begravede 1918, side 236. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Og medan vi er i gang i Trøgstad: Der skal vere ein 100 år gammal mann som døyr i 1994 - fødd då i 1893 eller 1894, men eg finn ingen god kandidat på DIS gravregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ja, det kan hun!Margrethe Andersen Mønsteret, som hun gjerne ble kalt, ble født som Maja Greta Andersdotter på Bön i Torrskog, Dalslands län den 25. september 1827. Foreldrene het Anders Brynhildsson og Katrina Andersdotter. Hun flyttet til Strand i Nössemark, hvor hun ble enke så tidlig som i 1869. Jeg har en omtale av henne fra Øvre Smaalenenes fra høsten 1922. Her heter det blant annet at hun helt til for 27 år siden bodde i Nössemark, Sverige. Grunnen til at hun flyttet til Norge, var nok at flere av barna havnet her. Én av dem ble gift med min tippoldemors søster.Jeg sitter også med et bilde av gravstenen foran meg her og nå, hvor de samme datoer opptrer, dødsdatoen kan også bekreftes ved nevnte dødsannonseregister, så hun skulle være helt i boks.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Her har du klokkerboken da Margrethe Andersen Mønsteret dør:Østfold fylke, Trøgstad i Trøgstad, Klokkerbok nr. I 2 (1911-1929), Døde og begravede 1927, side 212. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du har ikke datoen vedkommende i 1994 dør? Jeg har tilgang til dødsannonser, men det blir for mye å titte gjennom hele året. Og det er jo slettes ikke sikkert fødselsdatoen er angitt heller.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dessverre ikkje - han forsvinn berre frå statistikkane i løpet av året. Han kan i teorien ha flytta til ein annan kommune for den del, sjølv om det ikkje er så vanleg i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.