Gå til innhold
Arkivverket

[#56248] Hjelp til tyding av kirkebok, Stavanger 1817


Gjest Sigrid Bernhardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Bernhardt

Mor og fadderne til Peder Laurus som døpes 18. april?Jeg ser far er Børge Persen, og at en fadder er Marie Pallesen. Men så var det mor og øvrige faddere. Har tidligere fått hjelp her (15088) til å fastsette mor som Rachel Larsdatter Sunde. Jeg kan muligens tyde Rachel i kirkeboken. (bonde i Varhaug???) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15878&idx_id=15878&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du får helt sikkert hjelp av noen som kan tyde det hele, men jeg ser fadderne som kjøpmann H. G. Sundt, kjøpmann Knud Lohning, kjøpmann Kasper Løwold, i tillegg til jomfru Marie Pallesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Jeg gjør et forsøk: Moren er Rakel Larsd. boende i S???(vang) eller (mang). Baaren til Daaben af Moderen ????. Fadd: Kiøbmand H.G.B. Sundt, Kiøbmand Knud Lohning, Kiøbmand Kasper Løwold, Jomfrue Marie Pallesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, det står ikke Varhaug!Lurer på om det bak streken står -en? At de bodde på ...wangen? Nedwangen? Nedmaugen? Vanskelig for en som ikke er lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Paret fikk også datteren Rachel, døpt 20.7.1823, se nr. 111: LenkeOg da skal du ikke se bort fra at det står boende i Stavanger på Peder Laurus også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Når jeg ser nøyere etter ser det ut til at barnet ble båren til dåpen av Madame Zetlitz. Ved dåpen av Rachel står det uten tvil Stavanger. Ved dåpen av Peder Laurus kan det se ut som Stalvanger eller Stadvanger. Bokstaven l eller d hører ikke til bokstaven på linjen over. Endelsen -er i navnet står på høyre side av kolonnestreken. Ved dåpen av Rachel er farens tittel Snedkermester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg mener like bestemt at bokstaven etter Sta- går i ett med den store løkken på L-en over.Men detaljer til side vil jeg tro Sigrid har fått svar på spørsmålet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.