Gå til innhold
Arkivverket

[#56250] Sterkenils


Gjest Sten Fredrik Bålsrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei Er det noen her som vet mye etterkommerne til Sterke-Nils? Det har blitt sagt i min familie at vi er etterkommere fra Sterke-Nils.Han hette vel Nils Olsen/Olavsen Langedal.Han var vel født rundt 1720 tror jeg. Finnes det nedtegnet noen form for etterslekt av ham? Koner, barn, barnebarn el.l? Eller er det noen der ute som vet mye.MVH Sten Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Søker du på Google etter Sterke Nils får du mange treff.I skrivende stund viser det 12. høyest rangerte treffet til *Kviteseid Bygdesoge - STERKE-NILS*. Der finner du endel om familien hans, i alla fall koner og barn.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fra denne nettsiden Lenke sakser jeg følgende:”Um telemarkingane skriv Wille i 1786: «Jo høiere til fields, jo større og stærkere er folket. I det øverste annex3) har man endnu birkebener af 72 tommer og skioldmøer af 66 tommers høide. Dog mærkes nu omstunder nogen aftagelse i størrelse og kræfter, og at de deri efterhaanden vanslægte fra deres forfædre. Have tellerne i fordums dage giort sig navnkundige ved deres styrke, og afgivet saa mange tappre birkebener, da er deres nuværende etterkommere ikke saa vanslægtede, at de jo, hvad en stor del angaar, turde have leveret dem en kamp, om de havde levet i de tider.» Han nemner «Sterke Nils» fraa Seljord, som i ei vende bar 3 tunnor salt 500 stig utan aa kvila. «Men troppi under 'n blei knust,» heiter det. Nils vart soldat i 1752 og ekserte paa Dalen. Det var just i den tidi, dei bygde festningen i Stavern og det var Nils med paa. Ein dag streva seks mann med ein svær granitstein, som skulde upp paa muren, men dei vann ikkje aa rugga honom eingong. Nils kom no til. Han had kararne gaa undan og tok sjølv fat i steinen. Han søkk i jordi til oklet, men steinen greidde han og det fint og. Men daa kommandanten fekk høyra um dette kars-taket, sagde han, at steinen skulde staa til et minne um dette inne ved festningsporten. Og der stend han den dag idag.4)Telnes syng um Sterke-Nils:Ein store stein dei lyfte paa:seks mann kann inkje honom faate nye festningsmur.Nils ba dei daaaa gange fraa,aa folk ikring 'n krur. Aa Nils han tok i steinen takaa lyfte honom, saa han sakki jor te oklo ne,daa dæ va gjortbaat' væl aa fort,sa kommandanten dæ: «Slikt tak her aller meir bli gjort!Den steinen skaa'kje gjøymas bort,men naa den stende bestmæ porten derte minne her,at Niels hev honom rest.» «I 1760 va han mæ i dei norske mannskapi, som blei utkondera te Holstein, daa den holstein-gottorpske hertugen, som hae blive rysk keisar, kom fram mæ krav paa ein lut av Slesvik. Sterke-Nils laag ute ikring sju hell aatte aar; denne ugreia vara lengje, den, helt te 1773. Nils heve maatt vore ein gamal søllater, daa han blei utkondera te Holstein. Du veit dei lout tene kongjen saa lengje i dei daganne,» segjer Telnes.” Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Etterkomarane til Sterkenils er til ein viss grad nemnde i ættesogene for Kviteseid og Seljord. Mesteparten av etterkomarane hans er nok i Amerika, men enkelte greiner kan nok førast fram til idag her i landet. På grunn av flytting over kommunegrenser er nok ikkje ættesogene heilt komplette.Dersom du har navn/årstal på di 'grein' tilbake før 1900, kan eg sjå etter i bøkene.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei Aslak Min oldemors mormor var født i Kviteseid rundt 1840. Det må være hennes forfedre det er snakk om. For hun giftet seg med omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen fra Brunlanes, og hans aner er i orden.Det har vært vrient å finne Gunnild, fordi hun er oppført med to forskjellige fødselsår. 1840 og 1848, og forskjellige etternavn. Jon/Jan/John/Jensdatter. Håper ikke dette ble for vanskelig.Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Heisan Gro Berit De fikk en sønn og han ble døpt i Herod (det er i vest-agder)27.4.1877, og han heter Ole Andreas Hansen. Der står det at de er gift i Vraadals Anex. Jeg har kikket og kikket, men de har ikke blitt funnet. Hverken i Vrådal,Kviteseid eller Brunkeberg.M.V.H. Sten Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei alle sammen Gunnilds mann, omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen, har vært diskutert på forumet før. Kanskje det går an å finne noe mere info hvis vi går nøyere tilbake og kikker der.Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Petter Næsset

Sten Fredrik BålsrødOgså i min familie har det vært pratet om en kobling til Sterke Nils, men så langt har jeg ikke funnet en slik. Det var derfor med interesse at jeg så dine innlegg siden jeg har Baalsrød og Bålsråd geografisk plassert ifra Eidanger til Larvik i mitt slektstre. Det er jo i ditt distrikt. Hadde derfor vært interessant om du kjente dem igjen hos deg.Gunhild Maria Larsdatter Baalsrød Født 1796 død 1872. Hun er min 2X Tippoldemor. Steinsholt, Hedrum dvs rett nord for Bommestad ved Larvik er geografisk plassering på henne. Har ikke hatt tid til å gå i dybden på henne ennå.Anders Christophersen Bålsråd (Skrivemåte varierer litt i de forskjellige kildene så jeg antar det skal være Bålsrød her også. Han er min Tippoldefar Født 1825 Kokkersvold i Eidanger Død 20.03.1899 Brunlandnes___________ Nils Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Nils Petter Joda, Gunhild Marie Larsdatter var mor til min tippoldefars 1.kone,Anne Marie Hansdatter. Hennes far var Hans Hansen D.Y. Etter at Anne Marie døde i 1880, giftet han seg i 1882 med Anne Sofie Fredriksdatter Kokkersvold u/Bjørkevold i Eidanger. Anne Sofie blir da min ekte tippolremor Når det gjelder Hans Hansen D.Y. var han født i 1794 og han døde i 1854. Hans foreldre er Hans Hansen D.Æ. og Anne Marie Jacobsdatter, fra Tvedalen. Hans Hansen D.Æ.`s foreldre er en Hans Jonssønn og Mari.Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Petter Næsset

StenTakk for ditt svar. Har sjekket i min egen database og funnet alt du beskriver og litt til. Er din tippoldefar Karl Nilsen født 1862 i Barkevik i Lerungen og død 1911? Lurer også på om du har noe informasjon om opphavet til Gunhild Marie Larsdatter?mvh Nils Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjen Nils PetterJada, Karl Nilsen er min tippoldefar, og Karl Sofus er min oldefar. Gunhild Marie Larsdatter er født på Steinsholdt, og er datter av Lars Sørensen Stensholdt født ca. 1750 og Karen/Maren Olsdatter født ca. 1755.Her er Gunhild Marie med søsken. 1.Søren Larsen f.ca. 1780 2.Olena Larsdatter f.ca. 1784 3.Marte Kristine Larsdatter f.ca.1787 4.Helvig Larsdatter f.ca.1790 5.Jens Larsen f.ca.1793 6.Gunhild Marie Larsdatter f.ca.1796Jeg kikker videre.Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Petter Næsset

Hei StenTusen takk skal du ha for hjelpen.Kommer til å følge debatten din fremover ikke minst med tanke på hva som kan komme frem om Sterke Nils. Skal etter hva som har vært fortalt i familien være en kobling dit for meg også. Blir spennende å se om jeg finner koblingen.mvh Nils Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Som Gro Berit skreiv, så kan dette bli utfordrandes !Det er vel rimleg sikkert at Gunhild Jonsdtr og Hans Martin Olsen ikkje er gift i Vrådal. Derimot skal Gunhild vera fødd der, og sjølv om fødselsåret hennes varierar mellom 1840 og 1848, så er det ei Gunhild Jonsdtr. som _kan_ vera ein kandidat.Gunhild Jonsdtr fødd 30.nov 1841 på Dalen u/Øy i Vrådal. Foreldre er Jon Knutson og Kari Halvorsdtr. Gunhild er konfirmera 1859 i Vrådal. Ein finn desse folka under 'Fjælerud' i ættesoga.Eg er vel rimleg sikker på at det er ho som er tenestejente på Steinsland i Tørdal (Drangedal) i Ft. 1865. Vidare spor er verre. Systera Aslaug bur i Drangedal siste halvdel av 1850-talet og er i Bamble i 1865. Om dette kan hjelpe noko veit eg ikkje.Dersom dette skulle vera 'rette' Gunhild Jonsdtr. er eg likevel svært usikker på noko kobling til Sterkenils.Til Nils Petter:Er du også etterkomar av Gunhild Jonsdtr frå Kvitseid, eller er det andre greiner som skal føre bakover mot Sterkenils ?Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Petter Næsset

Hei AslakJeg responderte på Sten Fredrik Bålsrøds innlegg / forespørsel da jeg kjente igjen hans etternavn og bosted fra mitt eget slektstre. Det viste seg jo at det er en fellesnevner på min mormors side. Siden han også hadde hørt om en kobling til Sterkenils slekten i sin familie så var dette en interessant ledetrå som jeg ville forfølge. Opprinnelig hadde jeg hørt i min familie at koblingen var på min morfars side, men hvem vet før en får sjekket når det gjelder slektsforskning? Går nå gjennom det som har fremkommet på forumet mot egen database. Har så langt ikke funnet kobling til Gunhild Jonsdtr. Jobber også videre for å utvide kunnskapen om slekten bak min morfars mor der jeg har kommet kortest. Geografisk dreier det seg om Bamle til Sauherrad i Telemark og nordover fra Kragerø.Jeg kommer nok tilbake til forumet med flere spørsmål når jeg har kommet litt lengre.Til Sten. Er det slik at du tidligere har vært på forumet med spørsmål om Sterkenils? Hva er i så fall refferansenummeret på den diskusjonen?mvh Nils Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei Nils Petter Nei jeg har ikke diskutert Sterkenils her i forumet. Etter å ha snakket med min onkel, sa han at hans mormor (min oldemor) er etterkommer etter Sterkenils. Hun heter Johanne Bertea Johansen (Nilsdatter), og er datter av Nils Lauritz Johansen og Karen Marie Hansdatter. Nils Lauritz er født 3.april 1868 og døpt 31.mai 1868 i Solum/Telem. Karen Marie er født 31.oktober 1878, og hun er døpt 24.november 1878 i Eidanger. Nils L. er uekte sønn av John Andreas Larsen fra Bakkane/Stensrød i Solum og pike Børthe Maline Nilsdatter fra Lunde/Telemark www.holla-og-lundeslekt.org ,siden til Nils Buverud. Børthe Maline er datter av Nils Hansen Glenna og Ingeri Gunnulvsdatter. Dette er kanskje å klamre seg til et halmstrå, men dette kan jo også være en mulig kandidat bakover til Sterkenils.Jeg jobber videre!!M.V.H. Sten Fredrik Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Eg trur nok at ein skal halde seg til familietradisjonen, iallefall inntil den eventuelt er motbevist. Som regel er det noko i det.Forbindelsen bakover til Sterkenils må då vera frå ein av desse: John Andreas Larsen frå Solum, Børthe Maline Nilsdtr frå Lunde, Hans Martin Olsen frå Brunlanes eller Gunhild Jonsdtr frå Kviteseid(Vrådal). Ut frå det som står i Seljord og Kviteseid ættesoge har eg ingen haldepunkt for kven det kan vera. Ut frå geografien bør Lunde og Kviteseid vera mest sannsynleg, men ein veit aldri. Det er berre å jobbe på og leite seg bakover.For egen del er eg interessera i husmannsplassar og -slekter både i Seljord og andre stader i Vest-Telemark. Sterkenils er ein svært kjend person, så dersom ein kunne dokumentere hittil ukjende etterkomarar ville det vera moro.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Her i DA ligger en base med folketelling fra Seljord 1782. Der finner du Sterke-Niels. Han bor hos sønnen Ole Nielssøn på Langedahl under gården Dahle.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Hvis min svigerdatters opplysninger er rett så stammer hun fra en av sønnene til SterkeNils. Om de 3 Ole, Sondre og Helge (Helje) Nilsson nevnt under Dahle i folketellingen i 1782 er brødre. Hun stammer trolig fra Sondre som var 53 år i 1801. Hans sønn Nils født i 1783 hadde igjen sønnen Kittel født i 1820. Han sønn Olov Kittelsen Dale født i 1859 hadde bla datteren Kari født i 1900. Hun er min svigerdatters mormor.På gården Dahle bor slekten fremdeles og det er mange spor etter SterkeNils der. I følge slekta kom SterkeNils fra nabogården. Deres gård er igjen utskilt fra denne.Med alle forbehold om at de tre nevnt over var brødre! Det er først idag jeg har kikket nøyere på dette , så jeg er ikke sikker. Jeg vet bare fra det jeg er blitt fortalt at de var i familie. Vennlig hilsen Berit S.Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjenSom jeg nevnte i innlegg nr.18, er Børthe Maline datter av Nils Hansen Glenna. Han er igjen sønn av en Hans Nielsen Biørndalen. Hans Nielsen giftet seg i 1798 i Bø med Kirsti Eliasdatter Glenna, datter av Elias Larsen Glænna og Malene Steingrimsdatter.Et lite skritt bakover, er et stort fremover for en slektsforsker!Hilsen Sten i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Og mora til Børthe er Ingeri Gunnulvsdatter. Foreldra sin vielse, Ingeri sin far heiter Gunnuld Halvorsen, men eg klarar ikkje tolke bustad.LenkeGro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.