Gå til innhold
Arkivverket

[#56252] Hjelp til tyding av kirkebok i Hammerfest 1781.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger litt hjelp her. Sara Elisabeth Rasch ble født i mai 1781 av foreldre Christian Killengren og Bergitha Catrine Aasen. Det ser for meg ut til at hun ble døpt 16 uker og 6 dager senere. Men det står en hel del annet der som jeg ikke får fatt i. Se nederst på venstre side i kirkeboka. Det begynner litt nedenfor midten i venstre kolonne. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du har nok rett i det Berit. Men det står mere nederst på siden' ... Christian Killengren og Bergitha Catrina Aasens pigebarn, navn Sara Elisabeth Rasch.'For meg virker det som om paret har fått to jenter med samme navn. Den første født helt i begynnelsen av januar og død 02.05.1781, 16 uker og 6 dager gammel, den andre født en gang i oktober samme år. Og da er det vel henne som er her i 1801-tellingen, 20 år gammel.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

18.s.e.trin. døpt bødtker Christian Killengrens og Bergitha Catrine .... pikebarn Sara Elisabeth Rasch. Vidner: kiøbmdn. skipper Falk, min kone ?, kiøbmandens kone jomfru Ide Sophie Sl...?Vet ikke om det skal være komma mellom kone og jomfru, men jeg ville jo tro det siden det er snakk om to helt forskjellige titler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Berit for hjelpen. Da var det altså to barn født samme år, hvorav den første døde ca. 4 mnd gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At det var så kort tid mellom jordfestelse og dåp har plaget meg siden i går. Jeg er ganske sikker på at det her er snakk om 2 forskjellige foreldre.Siden det står 'vores' lille datter ble jordsatt må det være snakk om en prest som far til det barnet. Sjekket prester i Hammerfest og ganske riktig Johan Rasch Jentoft var sogneprest der 1779-1784.Så det døde barnet var nok ikke datter av bødkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Berit.Ja, det samme har jeg kommet frem til, se forøvrig debatt nr.19932. Så her har de faktisk kalt barnet opp etter prestens avdøde datter. Håper det ikke ødela nattesøvnen din. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.