Gå til innhold
Arkivverket

[#56253] Svend Johannesen og Kari Larsdatter fra Modum, Buskerud


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg har problem med å finne ut hvor Svend Johannesen og Kari Larsdatter kommer fra og når og hvor de ble døpt. Jeg har problem med å sette opp linker til Digitalarkivet som virker etter 30 minutter. Derfor har jeg satt opp hvilken kirkebok jeg henviser til og siden hendelsen er beskrevet på.Ekteskap mellom Svend Johannesen og Kari Larsdatter; 2. august 1807 i Modum kirke, Buskerud. Er dette riktig dato. Jeg tror det skal være 7 søndag etter Trinitatis og da er det i så fall 12. juli 1807. Se Minestralbok for Modum kirke 1783-1819; side 816-817 øverst på høyre side. Kan noen hjelpe meg med å tyde teksten i kirkeboken.4. mai 1829 fikk de sønnen Ole Svendsen. Han ble døpt i Modum kirke 28. mai 1829. Se Minestralbok for Modum kirke 1824-1833; side 217-218 venstre side. Ole Svendsen ble konfirmert i Modum kirke 5. november 1843. Se Minestralbok for Modum kirke 1841-1850; side 174 venstre side.Dette er kanskje Svend og Kari i 1865 som bodde på ”Hasl Oxerud gård” på Modum:LenkeKan dette være dåpen til Anders (født 4. oktober 1825). Se Minestralbok for Modum kirke 1824-1833; side 53-54 venstre side.Håper noen kan hjelpe meg med å finne opphavet til Svend og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenke til ekteskapet deres, överst til högre: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-391>LenkeHåper noen kan hjelpe deg.Ellers er det ikke så vanskelig å lage lenke: klikk på det lille vinduet til högre for Bildeinformasjon og velg f. eks. 'överst'. Da får du se at det kommer tilsyne permanent sidelenke og billedlenke.Det er denne permanente sidelenka du skal kopiere og lime inn her. Hold venstre musetast nede og för den over billedlenka, så blir den blå og du kopierer den ved f. eks. å trykke på Crtl og c, deretter limer du den inn i innlegget ditt ved å trykke på Crtl og v.Jeg la inn et innlegg for en stund siden om hvordan man skulle gjöre det med litt mer opplysninger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er rette folk du har funnet i 1865, har du og sikkert sett at det er to kandidater til kari Larsdtr i ft 1801, de er begge 17 år.Kari Larsdtr på Gubberud nedre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10623&gardpostnr=116&personpostnr=3031&merk=3031#ovre>LenkeKari Larsdtr fra Hassel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver: 7. s.e.trin. lyst 1.gang for ungkarl, Svend Johannesen af ...... Nation som sk.... attest, og pike Kari/Mari? Larsdt. ... som plads under Vestbye. Caut: Hr. Jacob Neuman, Peder Johnsen Sørlid. Viet i Nykirke 10. s.e.trin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ane Marja sin dåp i september 1820 (n° 70): Permanent sidelenke: Permanent sidelenke: LenkeMora er Kari Larsdtr Hassel, da har du foreldra hennes i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Jeg ser at en gardbruker Neuman, ved FT 1801 var bosatt gard Westbye i Eger, samme gardsnavn som omtalt ved vielse av Svend og Kari LenkeDenne Svend var kanskje en utlending ? Kan det tydes til at han var 'af Fremed Nation' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lars f. 23 januar og döpt 8 feb i 1818 her og står det hassel etter foreldra, venstre side: Permanent sidelenke: LenkeI ft stod det at Svend var fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans Jörgen 27/7-1823 (n° 65): Permanent sidelenke: LenkeHer står foreldra som gaardmandsfolk fra Hasseleje, noen faddere kommer og derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er trolovelse mellom Lars Olsen og Ane Andersdtr i oktober 1777 (nest nederst til venstre) Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole Larsen og Else Pedersdtr Hasseleje döper en sönn Lars 12 januar 1755(eller er det 1756?)Litt under midten på venstre side: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Litt fra Modums Historie bind VI, om Hassel – gård nr 134 – og gårdens forpakter en periode, Lars Olsen:”Hassel ligger ca 40 meter over havet og grenser i øst til Drammenselven, i syd og vest til Øvre Eiker, i nord til Skibrek. Gården er kjent som sete for Hassel Jernverk som ble opprettet i 1647, og som hadde skoger og eiendommer i såvel Øvre Eiker som i Modum. I middelalderen lå gården under Sigdal. I 1450 er den nevnt under Fiskum i Øvre Eiker. Navnet er utredet av treslaget hassel, og er kjent fra ca 1400 som Hasle. Nåværende (navne)form er kjent siden 1723. Da var det ett bruk. I 1803 fortsatt ett bruk med 12 husmannsplasser der Jernverkets masovn- og gruvearbeidere bodde.Fra ca 1745 var gården i Hasselverkets eie. Frantz Neumann sto i 1803 som hovedinteressent og arving etter Jacob Neumann. Hovedbølet var da forpaktet til Lars Olssøn for 40 riksdaler i avgift. Jernverket som lå på gårdens grunn var taksert til 100.000 riksdaler. Forpakter Lars Olssøn var født i 1755. Hans kone, Anne Andersdatter, var født i 1752. De hadde to sønner, Ole f. 1781 og Peder f. 1796, samt fem døtre, Kari f. 1783, Else f. 1785, Anne Catrine f. 1791, Kirsti f. 1794 og Gunhild f. 1788.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

10/12-1751 er det döpt en Ane Andersdtr i Modum kirke (n° 103) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-89>LenkeForeldra er Anders Hansen og Maren Larsdtr Hofland (?)n° 88 f. 8 nov. i 1753: Permanent sidelenke: LenkeFaren ser ut for å hete Anders Olssön,men mora greier jeg ikke å tolke. Kan det være Christina Iversdtr? Jeg er ikke sikker her, heller ikke greier jeg å tolke gårdsnavnet.Men kanskje fadderne til de andre barna kan gi en pekepinn?Disse to er de eneste som jeg ser med far Anders i 1751/52/53Til Kjell: interessant at denne Jacob Neumann var og nevnt ved vielsen.Lars Olsen og Ane Andersdtr Hasseleje döper et pigebarn Karen f. 20 nov i 1784 (överst til högre): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Nå har jeg klart med deres hjelp å nøste opp i mange løse tråder.De to tingene jeg ikke har svar på per dags dato, er:- Ekteskapet mellom Anders Olssön og Karen Christensdaatter (se punkt 13 og 14)- Dersom Svend Johannesen er av svensk opprinnelse, så var det vanlig å fylle inn navnet under 'innflyttede' i kirkeboken. Det er ingen 'innflyttede' eller 'utflyttede' i kirkebøkene for Modum. Er det noen annen måte å spore opphavet til Svend på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.