Gå til innhold
Arkivverket

[#56260] Hjelp til tolking av navn i klokkerboka for Holt (A-A) 1736


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kan hjelpe meg med å tolke etternavnet til han som er innført sist på venstre side i lenken under? Fornavnene er Hans Jørgen, og datoen er 1. søndag etter Hellige 3 konger 1736: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det kan nok likne, men jeg er nokså sikker på at de tre siste bokstavene er -art. Det hadde da 'passet' godt om første bokstav hadde vært B, men den er i så fall annerledes enn de andre B'ene i de nærmeste innførslene.Jeg har nemlig en mistanke om at det kan være snakk om min ane Hans Jørgen Bart(z), som fra ca 1733 og et par år framover var hytteknekt ved masovnen på Baaselands (Næs) jernverk. Dersom det er han, vet jeg noe mer nøyaktig om hvor lenge han oppholdt seg i Holt (før han returnerte til Moss verk, der han var kommet fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Den første bokstaven i etternavnet kan vel ikke være en A. Den er ihvertfall ikke lik de andre store A'ene på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, den likner mest på en K, men det får jeg ikke til å 'passe inn'. Jeg tror nok at den personen som her har vært 'til Guds Bord', må være Hans Jørgen Bartz (navnet ble også skrevet Bart). Navnet var nok fremmedartet for klokkeren, og han kan ha vært usikker på hvordan det skulle skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.